موزه پزشکی و سلامت در بیمارستان 80 ساله زنجان راه اندازی می شود


موزه پزشکی و سلامت در بیمارستان 80 ساله زنجان راه اندازی می شود

زنجان - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از آغاز عملیات مرمت بیمارستان شهید بهشتی این استان با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی خبر داد و گفت: راه اندازی موزه پزشکی و سلامت نیز در محل این بیمارستان برای آگاهی شهروندان از تاریخ بهداشت و درمان استان، در دستور کار است.

امیر ارجمند روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حفظ تاریخ درمانی و بهداشتی استان از اهداف این موزه است، افزود: در این موزه تجهیزات قدیمی پزشکی از قبیل وسایل قدیمی دندان‌پزشکی، دستگاه‌های سیتی اسکن‌ و رادیولوژی قدیمی، ابزار و وسایل تزریقات قدیمی را مشاهده کنند و نسبت به تاریخ درمان استان آگاهی یابند.

وی ادامه داد: از دیگر اهداف راه اندازی موزه سلامت در بیمارستان شهید بهشتی، حفظ و صیانت از دستاوردهای ارزشمند اساتید حوزه درمان، آشنایی با تاریخچه پزشکی در زنجان و حفظ و صیانت از دستاوردهای این حوزه است.

ارجمند اظها داشت: بیمارستان شهید بهشتی، اولین بیمارستان ساخته‌شده در شهر زنجان است و همچون بیشتر بناهای دوره پهلوی اول با سبک معماری تلفیقی سنتی ایران و معماری مدرن غربی ساخته شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان ادامه داد: طبق کتیبه کاشی‌کاری سردر ورودی بیمارستان، این بنا در سال ۱۳۱۶ در دوره پهلوی اول تحت عنوان بیمارستان در ضلع شمالی شهر قدیم زنجان در خارج از محدوده باروی شهر و در ضلع شمالی دروازه ارک در محل قبرستان قدیمی ساخته شد.

وی افزود: این بنا در زمان حضور روس‌ها در شمال‌غرب ایران محل استقرار سربازان روس مستقر در زنجان بوده و پس از تخلیه، مجدداً در اختیار اداره بهداری وقت قرار گرفته است؛ پس از انقلاب اسلامی نیز نام بیمارستان به شهید بهشتی تغییر یافت.

گفتنی است هم اکنون این بیمارستان تک تخصصی برای بیماری های اعصاب و روان است و شامل اورژانس سرپایی، بخش های بستری (روانپزشکی حاد، روان مردان، روان زنان، نوروتیک و تشخیص دوگانه)، واحد الکتروشوک درمانی (ECT)، درمانگاه های تخصصی، داروخانه، آزمایشگاه و رادیولوژی است.

این بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زنجان و دارای ۱۱۶ تخت مصوب (ثابت) و ۹۸ تخت فعال است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


پلیس با تمام توان در طول مسیر تامین امنیت را برعهده دارد