شرایط کرونایی استان مرکزی نگران‌کننده است/افزایش 5 برابری ابتلا و بستری


شرایط کرونایی استان مرکزی نگران‌کننده است/افزایش 5 برابری ابتلا و بستری

استاندار مرکزی گفت: هنوز در حوزه ابتلا و بستری از میانگین کشوری پایین‌تر هستیم، اما به هر حال شرایط نگران کننده و شکننده است.

سید علی آقازاده امروز شنبه 31 خرداد در جلسه قرارگاه پدافند زیستی استان مرکزی، با اشاره به جلسه امروز صبح ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: شرایط در کشور خوب نیست و آمار ابتلا به ویروس کرونا در برخی از استان ها در حد قابل توجه و نگران کننده ای بالا رفته است.

وی اظهار کرد: در استان مرکزی آمار بستری و مبتلا در ماه خرداد نسبت به ماه های فروردین و اردیبهشت به صورت متوسط پنج برابر افزایش یافته است. هر چند که در طول ۱۰ روز اخیر کل مبتلایان کشور حدود ۲۵۰۰ نفر بوده است که اگر تقسیم به ۳۱ استان شود حدود ۷۵ نفر خواهد بود و با توجه به اینکه متوسط مبتلایان و بستری در استان مرکزی ۵۰ تا ۵۵ نفر بوده است، هنوز از میانگین کشوری پایین تر هستیم، اما به هر حال شرایط نگران کننده و شکننده است.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه باید در این خصوص تصمیم اجرایی و عملیاتی اتخاذ کنیم، افزود: فرمانداران و ستاد مقابله با کرونا در شهرستان ها از اول تیرماه مسئول افزایش تعداد ابتلا و بستری هستند. اینکه بخواهیم صرفا به طرح مشکلات بسنده کنیم به نتیجه نمی رسیم باید اجرایی عمل کنیم و هر شهرستان پاسخگوی افزایش تعداد ابتلا و بستری باشد و دلیل را توضیح دهد.

وی با اشاره به اینکه عدم رعایت پروتکل بهداشتی را در پارک ها و فضای سبز، سفره خانه ها که قلیان را به صورت غیرمجاز سرو می کنند، شهربازی ها بویژه شهربازی های پوشیده شاهد هستیم، گفت: طی یک دو هفته اخیر افزایش تردد در ورودی ها و خروجی استان رقم خورده است. در سه ماهه نخست سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ در تردد خودروهای سبک افزایشی نداشتیم و حتی ۲۰ درصد کاهش ثبت شده است، اما در دو هفته اخیر ۱۳ درصد افزایش تردد سواری های سبک ثبت شده است.

آقازاده با اشاره به عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی در دفاتر پیشخوان دولت، پلیس +۱۰ و همه دستگاه های دولتی، قوه قضائیه، شهرداری ها، اتوبوس ها و تاکسی ها، نیروی انتظامی، بازارها، پاساژها و واحدهای صنفی و تالارها بیان کرد: ستاد ملی و قرارگاه اجازه فعالیت تالارها با ۵۰ درصد ظرفیت را داد، اما گزارش رسیده که برخی از تالارها با ظرفیت بیشتر در حال برگزاری مراسم هستند و کاهش ضدعفونی ها را در سطح شهرهای استان از جمله اراک هستیم در حالی که در جریان ضدعفونی شهر، ضدعفونی تاسیسات شهری و اتوبوس ها باید با نظارت فرمانداران انجام شود و آنها در جلسه آینده باید گزارش عملکرد خود در این رابطه را ارائه کنند. در جلسه آتی قرارگاه از مدیران طرح مشکل را نمی پذیریم بلکه باید اقدامات صورت گرفته و دلایل افزایش یا کاهش موارد ابتلا و بستری را تشریح کنند.

وی تاکید کرد: باید در اتوبوس ها فاصله یک متر بین افراد رعایت شود، مسافران ماسک زده باشند، تاکسی ها مجاز به سوار کردن سه مسافر هستند و باید همه این الزامات رعایت شود، در غیر این صورت تا سه هفته آینده وضعیت استان مرکزی به مانند وضعیت امروز استان خوزستان خواهد بود.

استاندار مرکزی با بیان اینکه برگزاری مراسم های معنوی و مذهبی، مراسم های عزاداری، نماز جماعات و جمعه بلامانع اعلام شده است، گفت: اگر الزامات رعایت نشود این مراکز می توانند مرکز انتشار بیماری شوند، به همین دلیل گروه های بازرسی را باید در مرکز استان و شهرستان ها شکل دهیم تا اماکن تجمعی مذکور را بازدید کنند و نتیجه بازرسی را به نهاد مربوطه اعلام کنند. اگر اقدامی برای رسیدگی به تخلفات و اجرایی نشدن مصوبات از سوی مدیر و مسئول انجام نشد، در جلسات قرارگاه به آن رسیدگی می شود، ما تابع مصوبات ستاد ملی هستیم و اگر اجرایی نشود از ابزارها و اهرم های قانونی استفاده خواهد شد.

وی اظهار کرد: محور کار بویژه در نقاط عمومی باید بر زدن ماسک گذاشته شود.

استاندار مرکزی اضافه کرد: همزمان با مشکلات اقتصادی، مسائل اجتماعی و خشونت و پرخاش های خانگی را شاهد هستیم که شاید بخشی از آن به دلیل بیکاری ها و ماندن در خانه است و باید صداوسیما در حوزه شادسازی برنامه های خود تلاش کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از ورژن دخترانه یوسف صیادی به سبک حامد آهنگی/ این بشر گوله نمکه + فیلم