رفسنجان صاحب آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی سموم می‌شود


رفسنجان صاحب آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی سموم می‌شود

کرمان - ایرنا - فرمانداررفسنجان از راه اندازی آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی سموم کشاورزی وروغن های معدنی در این شهرستان بمنظور تست سمومی که برای محصولاتی از جمله پسته، مرکبات و خرما در استان کرمان مصرف دارد ، موثر واقع شود .

مجید فصیحی هرندی روز یکشنبه در نشست سموم کشاورزی رفسنجان با اعلام این مطلب بیان کرد: پیگیری راه اندازی این آزمایشگاه مرجع چند سالی است که در دستور کار نهادهای مرتبط از جمله دانشگاه ولیعصر رفسنجان و پژوهشکده پسته ایران قرار گرفته است و با رفع مشکلات می توان این آزمایشگاه را ایجاد و از آن بهره مند شد.

فرماندار رفسنجان افزود: اگر اراده و پشتکار برای انجام فعالیتی وجود داشته باشد قطعاً آن کار و فعالیت به منصه ظهور می رسد؛ در بحران کرونا دیدیم که دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به کمک شهرداری و مجتمع مس سرچشمه آزمایشگاه تشخیص ملکولی را جهت تشخیص بیماری کرونا در رفسنجان راه اندازی کرد و پشت این قضیه عزم جدی این ارگان ها در راستای مقابله با این بیماری وجود داشت.

وی ادامه داد: ضمن اینکه از این آزمایشگاه نه تنها در تشخیص بیماری کرونا می توان استفاده کرد بلکه در تشخیص بسیاری از بیماری های دیگر اعم از ایدز و هپاتیت c می توان از این ظرفیت استفاده کرد.

فصیحی هرندی با اشاره به وجود بیش از ۹۰ هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان وجود آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی سموم و روغن های معدنی در این شهرستان را ضروری دانست و افزود: ۷۰ درصد زیرساخت این آزمایشگاه از جمله تجهیزات و ساختمان وجود دارد و برای تکمیل ۳۰ درصد پروژه نیاز به منابع مالی است که با مجتمع مس سرچشمه رایزنی خواهیم کرد و این منابع را در قالب تسهیلات اقتصاد مقاومتی جذب خواهیم کرد.

رئیس پژوهشکده پسته ایران هم در این جلسه با اشاره به وجود ۲۲۰ هزار هکتار باغ پسته در استان کرمان گفت: اقتصاد مردم رفسنجان تک محصولی و بر پایه محصول پسته است، از ۲۲۰ هزار هکتار باغ پسته در استان کرمان ۹۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در شهرستان رفسنجان وجود دارد و عمده مدیریت این باغات کنترل آفات از طریق سموم شیمیایی است.

علی اسماعیلی زاده تصریح کرد: در بحث کنترل آفات، به غیر از سموم شیمیایی از مواد شوینده، مدیریت تلفیقی و ترکیبی هم در منطقه استفاده می شود، امّا اکثراً از سموم شیمیایی در مقابله با آفات استفاده می کنند به طوری که میزان مصرف سموم شیمیایی در استان کرمان ۱۴۰۰ تن در سال است که از این میزان ۶۰۰ تن در سال ر باغات شهرستان رفسنجان مصرف می شود.

وی با اشاره به اینکه امروز کیفیت سموم شیمیایی نسبت به ۵ تا ۱۰ سال قبل پائین آمده است ادامه داد: باقیمانده سموم در محصول صادراتی برای کشورها مهم است در حال حاضر افلاتوکسین ( باقیمانده سموم در پسته ) شاخصی است که به عنوان آلودگی مطرح است که اگر کشورهای متقاضی این باقیمانده سموم را اندازه گیری کنند و این میزان باقیمانده از حد استاندارد بیشتر شود کشورها از ورود محصول به کشور خود جلوگیری می کنند.

اسماعیلی زاده خاطرنشان کرد: اگر آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی سموم و روغن های معدنی در رفسنجان راه اندازی شود می تواند موثر باشد؛ ۷۰ درصد زیرساخت آن از جمله دستگاه ها و تجهیزات لازم و ساختمان مهیا است و برای تکمیل آن نیاز به منابع مالی داریم.

وی یادآوری کرد: پیش بینی اولیه ما این است که ۱۲ میلیارد ریال برای تکمیل و راه اندازی این آزمایشگاه مورد نیاز است که اگر مس کمک کننده باشد می توانیم از محل درآمد این آزمایشگاه می توانیم بازپرداخت تسهیلات را بپردازیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شهادت دو تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان