200 هکتار از مراتع مهاباد با ایجاد آتش‌بُر ایمن شد


200 هکتار از مراتع مهاباد با ایجاد آتش‌بُر ایمن شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: امسال با همکاری انجمن‌های دوستداران منابع طبیعی در بیش از 200 هکتار از مراتع و ذخیره‌گاه‌های جنگلی این شهرستان آتش‌بُر ایجاد شده است.

مجید پاتو روز دوشنبه در حاشیه برگزاری مانور اطفای حریق و ایجاد آتش‌بُر که با حضور دوستداران منابع طبیعی و اعضای انجمن دوچرخه‌سوران همرکاب سبز زاگرس این شهرستان در پارک جنگلی سد مهاباد برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح برای افزایش ایمنی مراتع و ذخیرگاه‌های جنگلی از خطرات آتش‌سوزی از ۱۵ خرداد شروع شده و تا ۱۵ تیرماه تداوم خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در این طرح با پاکسازی بوته گیاهان به صورت عمودی، از گسترش آتش‌سوزی احتمالی در مراتع جلوگیری می‌شود و در صورت بروز آتش نیز خاموش‌کردن آن به خاطر ایجاد شیارها آسان‌تر خواهد بود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد از دوستداران محیط زیست و علاقه‌مندان به منابع طبیعی این شهرستان خواست در طرح ایجاد آتش‌بُر در مراتع و مناطق جنگی با این اداره همکاری بیشتری داشته باشند.

پاتو" افزود: با توجه به افزایش درجه حرارت هوا در روزهای اخیر، پوشش گیاهی مناسب و خشکیدگی علوفه‌ها در مراتع و جنگل‌ها احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که شهروندان در صورت مشاهده هرگونه حریقی مراتب را با سامانه ۱۵۰۴ به منابع طبیعی اطلاع دهند.

وی از شهروندان، دامداران، گردشگران و کشاورزان خواست تا برای پیشگیری از حوادث و نابودی منابع طبیعی، اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه را به‌منظور جلوگیری از آتش‌سوزی رعایت کنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: کشاورزان پس از برداشت محصولات از آتش‌زدن پس‌چر مزارع خودداری کنند زیرا این کار علاوه بر اینکه مواد آلی و موجودات مفید خاک را از بین می‌برد، موجب سرایت آتش به مراتع همجوار و از بین رفتن علوفه احشام و تخریب ساختمان خاک نیز می‌شود.

«پاتو» همچنین از شهروندان خواست هنگام گردش در طبیعت از انداختن ته سیگار یا کبریت روشن روی زمین یا روشن‌کردن آتش به منظور تفریح خودداری کنند زیرا این عمل آنان موجب از بین رفتن بوته‌ها، حساسیت زمین به فرسایش، وقوع سیل و آلودگی محیط زیست می‌شود.

وی اضافه کرد: این اداره نیز اقدامات پیشگیرانه‌ای از جمله تشدید گشت‌زنی و مراقبت‌ها، آمادگی کامل یگان حفاظت برای مقابله با هر نوع آتش‌سوزی عمدی و غیرعمدی در مراتع شهرستان و تجهیز این یگان به امکانات و وسایل اطفای حریق انجام داده است.

سال گذشته در چندین فقره آتش‌سوزی در مجموع بیش از ۸۰ هکتار از مراتع این شهرستان طعمه حریق شده و خسارت زیادی به ذخیره گیاهی این مناطق وارد آمد.

در پایان این مانور شرکت‌کنندگان ضمن ایجاد چند آتش‌بُر در پارک جنگلی حاشیه سد مهاباد، با استفاده از تجهیزات اطفای حریق از جمله آتش‌کوب، دستگاه دمنده آبی و هوایی و دستگاه فلاکس‌بگ آتش‌سوزی فرضی را خاموش کردند.

200 هکتار از مراتع مهاباد با ایجاد آتش‌بُر ایمن شد

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از هزار هکتار جنگل در منطقه "کاولان و کوران"، ۱۰۰ هکتار جنگل‌های مصنوعی و ۸۸ هکتار را ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رییس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌غربی: تربیت دانشجو بر حسب نیاز جامعه خواهد بود