آینده میدان نمایشگاه مشهد چگونه خواهد بود؟


آینده میدان نمایشگاه مشهد چگونه خواهد بود؟

این روزها اگر گذرتان به میدان نمایشگاه بخورد با میدانی تخریب شده، مسیرهای انحرافی و  کارگاه‌های عمرانی روبه‌رو می‌شوید و مهندسان و کارگرانی را می‌بینید که شبانه‌روز در حال کارند تا هرچه سریع‌تر از نمای جدید میدان رونمایی شود، اما آینده میدان نمایشگاه چگونه خواهد بود؟

در میدان نمایشگاه مشهد که تقاطع بزرگراه امام علی(ع) با بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (میثاق) و بولوار نمایشگاه است، همواره شلوغی و گره‌ ترافیکی وجود داشت و راهکارهایی همچون نصب چراغ راهنمایی در این تقاطع نتوانسته بود از بار ترافیکی آن بکاهد.

مدیریت شهری مشهد در پاسخ به این معضل، بر لزوم ساخت تقاطع غیر همسطح در این میدان تأکید کرده و از میان طرح‌های مختلف ارائه شده، احداث تقاطعی چهارسطحی را برگزیده است. ساخت این تقاطع از شهریور سال گذشته آغاز شده تا شاهد احداث نخستین و بزرگترین تقاطع چهارسطحی شرق کشور در مشهد باشیم.

ایسنا به منظور بررسی پیشرفت این طرح از روند اجرای این پروژه بازدید کرده و در گفت‌وگو با مسئولان آخرین وضعیت این پروژه را جویا شد. مشاهدات خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد هم‌اکنون اجرای این پروژه در سه شیفت به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است؛ به گونه‌ای که با گذشت ۹ ماه از آغاز ساخت، هم‌اکنون بخش‌های زیربنایی پروژه شامل شمع‌ها، پایه‌های پل‌ها و خاک‌برداری احداث زیرگذر مراحل پایانی خود را طی می‌کند و بر اساس اعلام مدیران طرح تا دو ماه آینده پیشرفت کار نمایان خواهد شد.

البته شیوع ویروس کرونا این پروژه را نیز بی‌نصیب نگذاشته و مسئولان پروژه اذعان می‌کنند کرونا موجب شده کمی از برنامه‌ریزی‌ها عقب بمانند، اما در عین حال تأکید دارند که با سرعت بخشیدن به کار و ایجاد برخی تغییرات در پروژه قصد دارند تأخیرات به وجود آمده را جبران کنند و حتی پروژه را چهار ماه زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری برسانند.

در این باره مدیر کل نظارت بر طرح‌های زیربنایی شهرداری مشهد ضمن تشریح جزئیات تقاطع چهارسطحی آزادگان آخرین وضعیت پیشرفت این پروژه را تشریح کرده و از برنامه‌ریزی برای افتتاح فاز اول این پروژه تا پایان تابستان خبر می‎دهد.

سیدمحمود ریحانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه «تقاطع چهارسطحی آزادگان در مساحتی حدود ۲۰ هکتار و در چهار سطح در حال اجراست»، می‌گوید: در اجرای این پروژه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار متر مکعب عملیات خاکبرداری و خاکریزی انجام می‌شود. همچنین حدود ۱۰ هزار تن آرماتوربندی، ۱۰۰ هزار متر مکعب بتن‌ریزی و ۷۰ هزار تن آسفالت انجام خواهد شد.

وی با اشاره به جزئیات پروژه،ادامه می‌دهد: سطح اول زیرگذری است که از بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (میثاق) به بولوار نمایشگاه کشیده شده و با طول حدود دو کیلومتر تا بعد از پل چهل‌بازه ادامه پیدا خواهد کرد. سطح دوم قسمت همسطح با زمین خواهد بود که شامل میدان و پل‌های کشیده شده بر روی زیرگذر خواهد بود. سطح سوم این پروژه پل‌هایی است که بزرگراه امام علی(ع) را به مسیر آزادراه در حال احداث مشهد چناران متصل می‌کند که شامل دو پل روگذر هر یک به عرض ۱۵ متر و طول حدود ۸۰۰ خواهد بود.

مدیر کل نظارت بر طرح‌های زیربنایی شهرداری مشهد اضافه می‌کند: سطح چهارم این پروژه شامل دو چپگرد از بزرگراه امام علی(ع) به سمت بولوار نمایشگاه و آزادراه مشهد چناران به سمت بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خواهد بود که در ارتفاط ۱۴ متری ساخته شده و حدود یک کیلومتر امتداد خواهند داشت.

آینده میدان نمایشگاه مشهد چگونه خواهد بود؟

به گفته ریحانی قرار است در فاز اول پروژه زیرگذر و میدان همسطح تا مهرماه به بهره‌برداری برسند و در فاز دوم چپگرد بزرگراه امام علی(ع) به سمت بولوار نمایشگاه در بهمن ماه افتتاح خواهد شد.

وی احداث پل‌های روگذر بزرگراه امام علی(ع) به سمت آزادراه مشهد چناران و چپگرد آزاد راه مشهد چناران به سمت بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را آخرین مرحله اجرای پروژه برشمرده و تصریح می‌کند: این بخش از پروژه نیز تا خرداد ماه سال آینده به بهره‌بردای خواهد رسید.

مدیر کل نظارت بر طرح‌های زیربنایی شهرداری مشهد خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر پیشرفت کلی پروژه حدود ۲۶ درصد است و به علت شیوع ویروس کرونا و شرایط جوی تأخیرات جزئی در اجرای پروژه ایجاد شده که در حال جبران تاخیرات هستیم. برنامه‌ای فشرده تنظیم کرده‌ایم که ظرف دو ماه آینده تاخیرات جبران شود.

وی با بیان اینکه «هزینه کلی پروژه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است»، می‌گوید: علاوه بر آن مواردی همچون تعدیل پروژه و هزینه جابه‌جایی تأسیسات به هزینه‌های پروژه افزوده خواهد شد و برآرود نهایی ما اجرای این پروژه با هزینه‌ای حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است.

مزارهای موجود در عرصه میدان نمایشگاه یکی از موضوعاتی است که همواره اجرای پروژه‌های عمرانی در این نقطه را به چالش می‌کشید. با این حال مدیر کل نظارت بر طرح‌های زیربنایی شهرداری مشهد با تأکید بر اینکه خط قرمز اجرای این پروژه حفظ مزارها بوده است، ادامه می‌دهد: پروژه به گونه‌ای طراحی شده که به هیچ عنوان مزار شهدا و آرامستان موجود جابه‌جا نمی‌شود. مزار شهدا در ضلع جنوب غرب پروژه حفظ شده و دسترسی نیز به آن پیش‌بینی شده است.

آینده میدان نمایشگاه مشهد چگونه خواهد بود؟

وی همچنین از پیش‌بینی اجرای ۱۰ هکتار فضای سبز در فضای ۲۰ هکتاری پروژه خبر می‌دهد.

گذر از عرض بزرگراه‌ها و بولوارهای عریض همواره یکی از معضلات عابران پیاده بوده که این روزها اجرای پروژه آزادگان که تخریب زیرگذرهای عابر پیاده را به همراه داشته بر آن مشکلات افزوده و ساکنان محلات مجاور را با مشکلات بسیاری برای گذشتن از عرض معابر مواجه کرده است. ریحانی در این خصوص با اذعان به مشکلات به وجود آمده برای مردم از پیش‌بینی ۷ گذرگاه عابر پیاده در این پروژه و از برنامه‌ریزی برای احداث هر چه سریع‌تر این سازه‌ها خبر داد.

او بیان می‌کند: در طرح پروژه در ۷ محل زیرگذر و روگذر عابر پیاده پیش‌بینی شده که سه مورد آن زیرگذر و چهار مورد پل روگذر است. ساخت این سازه‌ها همزمان با اجرای پروژه در حال انجام است و به تناسب پیشرفت کار افتتاح خواهد شد.

مدیر کل نظارت بر طرح‌های زیربنایی شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: البته به شهروندان حق می‌دهم که در طول اجرای پروژه اذیت خواهند شد و باید اندکی شکیبایی داشته باشند تا این طرح‌ها اجرا شود. در اجرای چنین پروژه‌هایی وجود اینگونه مشکلات اجتناب‌ناپذیر بوده و ما یک سالی مزاحم مردم محل خواهیم بود، اما تلاش می‍کنیم مسیرهای گذر موقتی پیش‌بینی کنیم که مردم اذیت نشوند.

وی با بیان اینکه «با احداث این تقاطع چهارسطحی ترددها در همه چهار سمت میدان به سهولت و بدون تقاطع با سایر راه‌ها انجام خواهد شد»، از افتتاح کامل این پروژه تا خرداد ۱۴۰۰ خبر می‌دهد.

گفت‌وگوی ایسنا با محمد ریحانی، مدیر کل نظارت بر طرح‌های زیربنایی شهرداری مشهد را در ویدیوی زیر مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همه زنان اوس موسی پایتخت / زن بازیگرش جذاب تر بود یا خانم مدل؟!