کاهش رضایتمندی از شهرداران و دهیاران مهم‌ترین آسیب کشور است


کاهش رضایتمندی از شهرداران و دهیاران مهم‌ترین آسیب کشور است

تهران- ایرنا- رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: کاهش رضایتمندی مردم از برخی مدیران شهری و روستایی مهم‌ترین آسیب فعلی کشور است.

مهدی جمالی‌نژاد روز چهارشنبه در همایش دهیاران که به مناسبت روز شهرداری و دهیاری‌ها در استانداری تهران برگزار شد، افزود: طبق بررسی‌ها رضایتمندی مردم از مدیران شهری و روستایی در برخی از استان‌ها کاهش یافته است و باید تلاش کنیم تا هیچ فاصله‌ای میان مدیران و مردم در هیچ کجای کشور ایجاد نشود.
وی ادامه داد: هرچند زیرساخت‌های مناسبی در روستاها ایجاد شده و مالیات بر ارزش افزوده نیز زمینه توسعه روستایی را فراهم کرده اما حس تعلق برخی از مردم به روستاها و شهرها تضعیف شده است و با این اوصاف توسعه پایدار رقم نمی‌خورد؛ تقویت حس تعلق مردم تکلیفی و دستوری نیست بلکه باید به شکل فرهنگی اقداماتی را جهت جلب رضایتمندی مردم انجام دهیم و آسیب‌شناسی صورت گیرد تا ماموریت‌های مختلفی تعریف شود.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور تاکید کرد: در طول ۴۰ سال گذشته دستاوردهای قابل توجهی در مناطق روستایی تحقق یافته و بهره‌مندی روستاییان از برق به ۹۹.۵ درصد، آب آشامیدنی به ۸۰ درصد، مدیریت روستایی به ۹۵ درصد، شبکه اطلاعات به ۹۴ درصد، خانه بهداشت و مرکز جامع سلامت به ۹۶ درصد و دانش‌آموزان دارای فضای مقاوم جهت تحصیل به ۹۰ درصد رسیده است.
جمالی‌نژاد تاکید کرد: اگر شهرداران و دهیاران با عشق و علاقه کار را انجام دهند و ساده‌زیست باشند، ارتباط مردم با آنان تقویت می‌شود و امنیت کشور در زمینه‌های مختلف هم ارتقا پیدا می‌کند.
وی افزود: مهمترین تهدید کشور در شرایط حاضر تحریم و مسائل نظامی و امنیتی نیست بلکه بی‌اعتمادی مردم به برخی از مسوولان است و اگر دهیاران، شهرداران و اعضای شورای شهر کار خودشان را به خوبی انجام دهند، حس تعلق مردم در روستاها و شهرها ارتقا پیدا می‌کند.
به گفته وی اگر این امر محقق شود، وفاق اجتماعی و به دنبال آن امنیت و سرمایه اجتماعی و در نهایت امنیت ملی کشور تضمین می‌شود.

۸۵ درصد اعتبارات حوزه روستایی تخصیص پیدا کرده است

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز در این نشست گفت: از ابتدای تاسیس دهیاری ها در سال ۸۲ تا پایان سال گذشته ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار به روستاها تعلق گرفته که ۲۲ هزار میلیارد تومان آن یعنی ۸۵ درصد از کل اعتبارات در دولت یازدهم و دوازدهم تخصیص پیدا کرده است.
سعیدرضا جندقیان افزود: میزان سرانه ها نیز در دولت تدبیر و امید افزایش پیدا کرده، در صورتی که در دولت‌های قبلی ۷۴ هزار و ۴۰۰ تومان برای روستاییان بوده و اکنون به بیش از ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: نوعی بی تعادلی در توزیع منابع وجود دارد که دهیاران در این زمینه باید مطالبه‌گری کنند تا بازنگری در تخصیص اعتبارات صورت گیرد.
جندقیان با بیان دیکه دچار استحاله در ساختارهای روستایی هستیم، گفت: با شیوع ویروس کرونا حرکت به سمت زندگی روستایی را شاهد هستیم و در دهه های آینده تغییراتی در این زمینه ایجاد می شود.

۱۴تیرماه در سالنامه رسمی کشور و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز شهرداری و دهیاری نامگذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل