جمعیت اسلامی و آزمون تاریخی صلاح‌الدین ربانی


پس از قهرمان ملی و استاد برهان‌الدین ربانی، در میان اعضای رهبری جمعیت کمتر کسی یافت می‌شود که دستش به معامله‌ای آلوده نشده باشد و بر آرمان‌های جمعی مردم و اعتماد طرفداران این حزب خیانت نکرده باشد. از نشست بن‌ تا کودتای امروز جمعی از اعضای...

پس از قهرمان ملی و استاد برهان‌الدین ربانی، در میان اعضای رهبری جمعیت کمتر کسی یافت می‌شود که دستش به معامله‌ای آلوده نشده باشد و بر آرمان‌های جمعی مردم و اعتماد طرفداران این حزب خیانت نکرده باشد. از نشست بن‌ تا کودتای امروز جمعی از اعضای رهبری جمعیت علیه صلاح‌الدین ربانی، همه بر محور منافع گروهی و شخصی چرخیده است‌ و هیچ موردی نمی‌توان یافت که توسط همین گروه به عنوان اصل و اساس جمعیت حفظ و پاسداری شده باشد.

صلاح‌الدین ربانی اما با توجه به زمان اندکی که عضویت هیات رهبری و سرپرستی جمعیت را بر عهده گرفته، موضوعش‌ تا اندازه‌ای متفاوت است. در عین حالی که قانونی و عطا محمد نور برای معاونیت و ماموریت سیاسی پشت درهای این و آن شتاب به خرج می‌دادند، صلاح الدین اما به صراحت ماموریت سیاسی را رد کرد و بر زعامت تاکید نمود. هنگامی که دوباره موضوع از ماموریت شد، پایش را پس کشید و بر موضع خودش مقتدرانه ایستاد.

اکنون در موضوع صلح نیز دیدگاه‌ها فرق می‌کند و اختلاف به میان آمده در جمعیت اسلامی نیز از همین مساله نشات می‌گیرد. یک گروه با توجه به منافع فردی و گروهی، در پی سازش و مصالحه با طالبان بر آمده‌اند. دغدغه این گروه از مصالحه با طالبان، قطعا چیزی بیشتر از حفظ سرمایه و دارایی نیست. آنها به این پندار هستند که صلح با فشارهای آمریکا و جامعه جهانی آمدنی است، حالا که کار دیگری ساخته نیست، بار دیگر با کارت جمعیت اسلامی از تقسیم قدرت و چشمه‌های عایداتی محروم نشوند.

صلاح الدین ربانی اما می‌گوید که ما نه به عنوان جزئی از حکومت، بلکه به عنوان یک آدرس واحد، با توجه به اصول و خطوط اساسی جمعیت و آرمان جمعی، با طالبان نشست و توافق نماییم و در صورت عدم توافق بر اصول اساسی و آرمان‌های جمعی که قهرمان ملی و استاد ربانی برای آن مبارزه کردند و در همان راه قربانی شدند، باید دوباره کمر همت بست و از نو به مبارزه آغاز کرد.

این مرحله، آزمون تاریخی برای صلاح‌الدین ربانی است؛ او باید برخلاف دیگران که همیشه در میدان مذاکره و سیاست باخته‌اند، شایستگی و درایت سیاسی خود را اثبات کند. ربانی باید اصول اساسی جمعیت را حفظ و خطوط سرخ را به هیچ صورتی معامله نکند. از جایگاه مردمی‌اش به خوبی استفاده کرده و به اعتماد مردم خیانت نکند. اگر صلاح الدین ربانی در این مرحله، درایت و دور اندیشی سیاسی‌اش را اثبات کند و بر موضع خودش ایستاد بماند، صعود تاریخی خواهد داشت و یک نسل و یک‌ آرمان بزرگ که سال‌هاست فریب داده شده‌اند، پشت وی‌ خواهد ایستاد و از موضع وی حمایت خواهد نمود. اما اگر نیت وی امتیازگیری شخصی باشد، باید به یاد داشته باشد که در سیاست کسی مجنون و دلباخته صورت و سیمای دیگری نخواهد شد و اندیشه وی، مانند دیگر چهره‌های معامله‌گر محکوم به شکست خواهد بود.

حمید فرهادی


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

گزارش تصویری/ گذاشته‌شدن سنگ تهداب بخش انکشافی مکتب پروفیسور سکینه یعقوبی در هرات