سبز و قرمز کرونا در جنوب شرق آسیا


سبز و قرمز کرونا در جنوب شرق آسیا

تهران- ایرنا- اگرچه سازمان بهداشت جهانی با انتشار گزارشی ضمن هشدار در مورد سرعت گرفتن روند همه گیری بیماری کووید-19 درکشورهای جنوب شرق آسیا، اعلام کرده است که شمار مبتلایان به بیش از 170 هزار نفر رسیده و اکثر مناطق این جغرافیا در شرایط قرمز قرار دارد، اما ویتنام و برخی کشورهای دیگر با ثبت آمار بسیار کم مبتلایان، شمار بالای بهبود یافتگان و عاری...

مناطق قرمز

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از تارنمای سازمان بهداشت جهانی، آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشورهای دهگانه مالزی، اندونزی، ویتنام، سنگاپور، برونئی، کامبوج، لائوس، ویتنام، تایلند، میانمار و فیلیپین در پایان هفته جاری ۱۷۲ هزار و ۹۴ نفر ثبت شده است.

طبق این گزارش، آمار قربانیان در هفت ماه شیوع این بیماری در منطقه ۴ هزار و ۸۳۲ نفر ثبت شده است و بیش از ۹۶ هزار نفر از مبتلایان نیز به خوبی توانستند با پشت سر گذاردن دوران قرنطینه و دریافت کمک های دارویی- بهداشتی بهبودی خود را بازیابند.

دولت ها در جنوب شرق آسیا که جمعیتی افزون بر ۶۵۰ میلیون نفر را در خود جای داده است، ضمن ابراز نگرانی از این وضعیت اعلام کردند که تلاش ها و اقدامات خود رابرای نجات جان مردم و حفظ معیشت آنها تشدید خواهند کرد.

طبق این گزارش، خیزش دوباره همه گیری در کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا " آسه آن" بسیار نگران کننده و جدی ارزیابی شده به گونه‌ای که این اتحادیه صرفا در روز سه شنبه هفته جاری ابتلای ۲ هزار و ۹۸۸ نفر مبتلای جدید، ۷۴ مورد مرگ و افزون بر یک هزار و ۳۵۰ مورد بهبودی از کووید-۱۹ را ثبت کرده است.

در این میان اندونزی با ۲۶۰ میلیون نفر جمعیت همچنان بیشترین خسارت های انسانی و مادی ناشی از پاندمی کرونا را در این منطقه از جهان متحمل شده است.

چهارمین کشور پرجمعیت جهان در این مدت بیش از ۶۶ هزار مبتلا را به طور رسمی در فهرست خود ثبت کرده که بیش از ۳ هزار نفر آنها قربانی این بیماری شده اند. اما همین کشور بیشترین آمار بهبودیافتگان در جنوب شرق آسیا را نیز به نام خود ثبت کرده‌است.

فییلیپین نیز بعد از اندونزی دومین کشوری است که بیشترین درگیری با کووید-۱۹ را در این حوزه جغرافیایی داشته است.

این کشور با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ میلیون نفر قریب به ۴۸ هزار مبتلای به ویروس کرونا را ثبت کرده که یک هزار و ۳۱۰ نفر از آنها جان خود را از دست داده اند.

اقدامات مانیل برای نجات جان این بیماران سبب شده است که افزون بر ۱۲ هزار و۴۰۰ نفر از مبتلایان نیز با بهبودی به زندگی و چرخه فعالیت های اجتماعی خود بازگردند.

سنگاپور اگرچه کوچکترین کشور به لحاظ جغرافیا و جمعیت در منطقه جنوب شرق آسیاست، اما سومین کشور مبتلا به کرونا بوده است.

طبق گزارش های منتشره، افزون بر ۴۵ هزار نفر در فهرست مبتلایان سنگاپوری به کووید-۱۹ثبت شده است.

وزارت بهداشت سنگاپور که به طور مستمر آمار وضعیت این بیماری را ارائه می کند، در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که بیشترین مبتلایان جدید را کارگران خارجی یا دارندگان مجوز کار مستقر در خوابگاه های کارگران مهاجر در این دولت- شهر تشکیل می دهند.

طبق گزارش مسئولان بهداشتی مالزی، این کشور نیز با آمار ۸ هزار و ۶۷۴ نفر جایگاه چهارم مبتلایان به کووید-۱۹ را در جنوب شرق آسیا به خود اختصاص داده است.

نورهشام عبدالله مسئول کمیته کرونای مالزی در این زمینه گزارش رضایت بخشی را در هفته جاری اعلام کرد که براساس آن آمار تلفات این بیماری در ۲۳ روز گذشته در این کشور افزایش نداشته و در رقم ۱۲۱ نفر برجای مانده و به همین دلیل آمار بهبود یافتگان روند افزایشی داشته و به بیش از ۸ هزار و ۴۰۰ نفر رسیده است.

تایلند نیز با سه هزار و ۱۹۵ نفر مبتلا ، ۵۸ قربانی و بیش از ۳ هزار بهبود یافته جایگاه پنجم در منطقه قرمز کرونا جنوب شرق آسیا را به خود اختصاص داده است.

مناطق سبز

ویتنام کشوری با بهترین مدیریت بحران کرونا در منطقه اکنون پس از ۸۱ روز منتهی به سه شنبه هفته جاری، اصلا گزارشی از مبتلایان جدید نداشت، اما در این روز نام ۱۴ مسافر تازه وارد از کشورهای خارجی در زمره مبتلایان جدید خود قرار داد.

ویتنام در هفت ماه اخیر صرفا ۳۶۹ مورد مبتلا به کرونا ویروس را ثبت کرده که این موضوع سبب شده تا از این کشور به عنوان یک منطقه تقریبا سبز در مورد کرونا یاد شود.

نکته حائز اهمیت این است که گزارش نهادهای بهداشتی ویتنام حاکی است که از کل مبتلایان دراین منطقه، تقریبا اکثر آنها (۳۴۱ نفر) بهبود یافته اند و علاوه براین، دولت بانکوک اعلام کرده که به دلیل اقدامات گسترده بهداشتی تاکنون قربانی ناشی از بیماری نداشته است.

طبق تازه ترین گزارش مرکز بین المللی مطالعات استراتژیک CSIS، میانمار نیز در جغرافیای تقریبا سبز کرونا در جنوب شرق آسیا با ۳۱۶ ثبت مبتلا و ۲۴۵ نفر بهبود یافته قرار دارد.

کامبوج با ۱۴۱نفر مبتلا بدون تلفات انسانی، لائوس با ۱۹ نفر مبتلا که همه آنها کاملا بهبود یافته اند و برونئی با ۱۴۱مبتلا که ۱۳۸ نفر آنها سلامتی خود بازیافتند و فقط سه قربانی داشته، از دیگر کشورهایی هستند که در منطقه تقریبا سبز در بحبوحه درگیری منطقه و جهان با بحران کرونا قرار گرفتند.

براساس این گزارش کامبوج و لائوس و ویتنام سه کشور مهم منطقه در این بخش بودند که براساس آمارهای رسمی عاری از ثبت قربانی مبتلایان بودند و برونئی و کامبوج درشرایط فعلی با بهبود مبتلایان بسیار کم اکنون عاری از این بیماری هستند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس نوشته و متن تولدت مبارک پسرم | عکس پروفایل تبریک تولد پسرم از طرف مادر و پدر