178 هزار راس دام سبک و سنگین در البرز هویت دار شدند


178 هزار راس دام سبک و سنگین در البرز هویت دار شدند

کرج - ایرنا - مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان البرز گفت با اجرای طرح هویت گذاری دام ها،  تاکنون 118 هزار دام سنگین و 60 هزار دام سبک در این استان پلاک گذاری و هویت دار شده اند.

بر اساس برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی، تمامی دام های سبک و سنگین کشور با دریافت پلاک با کد ۱۵ رقمی در یک سامانه جامع، هویت دار می شوند.

موضوع هویت گذاری دام از اواخر دهه ۸۰ کلید خورد در حالیکه پیش از آن به طور پراکنده توسط برخی ارگان های مربوطه انجام شد اما با پلاک گذاری جدید، در یک سامانه جامع تمام این پلاک ها برداشته و دام ها یک پلاک جدید ۱۵ رقمی برای شناسایی دریافت می کنند.

پیش از اجرای این طرح هر سازمانی با توجه به فعالیت خود پلاک گذاری انجام می داد به طوری که سازمان دامپزشکی برای ردیابی دام های واکسینه شده، بانک و صندوق بیمه کشاورزی برای پرداخت تسهیلات یا غرامت، مرکز اصلاح نژاد دام کشور برای ثبت مشخصات رکورد و دامداران برای تفکیک دام هایشان هر کدام به طور مجزا اقدام به چنین کاری می کردند.

این پلاک گذاری ها نه تنها هزینه های زیادی را برای دامداران در پی داشت بلکه هر دام چندین پلاک بین چهار تا پنج مورد داشت اما با ساماندهی این موضوع و دریافت پلاک ۱۵ رقمی همانند شماره ملی دیگر تمامی هویت دام در یک سامانه ثبت می شود.

در سامانه جامع هویت گذاری دام تمام دام ها مثل گاو، گاومیش، گوسفند، بز و شتر هویت دار می شوند.

مهرداد عبدالملکی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا هدف از اجرای این طرح را سرشماری آسان و دقیق دام های کشور، ارایه خدمات به فعالان واقعی بخش، کمک به چلوگیری از قاچاق و سرقت دام، کمک به اصلاح نژاد دام و حذف پلاک کوبی های موازی دانست.

وی اظهار داشت: نگهداری، فروش، حمل و نقل، ‌کشتار دام زنده فقط با نصب پلاک معتبر و ثبت مشخصات دام زنده از طریق سامانه هویت گذاری انجام می شود.

وی افزود: معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز پس از ابلاغ این تصویب نامه با برگزاری جلسات متعدد با اتحادیه دامداران استان و دیگر گروه های مرتبط و ابلاغ به اتحادیه مذکور جهت تشکیل گروههای پلاک کوب کرد و عملا از اواخر بهار سال ۱۳۹۸با ۱۵ اکیپ سه نفره کار اجرایی شروع شد و روزانه توسط کاراشناسان این معاونت رصد و پایش می شود.

مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان البرز گفت: پس از یک وقفه به دلیل بروز بیماری کرونا، دوباره کار هویت گذاری دام شروع شد که تاکنون ۱۱۸ هزار راس دام سنگین و ۶۰ هزار راس دام سبک در این استان هویت گذاری شده اند.

بر اساس آخرین سرشماری در استان البرز حدود ۱۵۰ هزار راس دام سنگین صنعتی و روستایی و حدود ۲۰۰ هزار راس دام سبک در گوسفندداری ها وجود دارد.

همچنین بیش از ۳۷۰۰ واحد صنعتی و کوچک روستایی در این استان در کار پرورش دام سنگین فعالیت می کنند.

بر اساس همین سرشماری ۲ واحد پرورش بز به تعداد ۳۵ هزار راس در این استان فعال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آنچه که باید در مورد ویژگی‌های جدید واتس‌اپ بدانید