از تولید علم و آزاداندیشی تا کارآفرینی و اشتغال بچه‌های مسجد در «تابستانه فهما»


از تولید علم و آزاداندیشی تا کارآفرینی و اشتغال بچه‌های مسجد در «تابستانه فهما»

طرح ملی «تابستانه فهما» با پیش‌بینی شبستان‌ها و رواق‌های متنوع، فرصت بروز استعداد بچه‌های مسجد در زمینه‌هایی همچون تولید علم، آزاداندیشی، اشتغال و کارآفرینی و فناوری و خلاقیت را فراهم کرده است تا در روزهای سخت کرونایی، تابستان آنها هدفمند طی شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، برنامه های اوقات فراغت تابستان یکی از مهمترین کارویژه های کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است که همه ساله در محورهای قرآنی، ورزشی، اردویی و سرگرمی، کتاب و کتابخوانی، هنری و ... ویژه سنین و اقشار مختلف و در قالب کلاس ها و کارگاه ها اجرا می شود.

امسال اگرچه در وهله نخست به نظر می رسید که به دلیل شیوع ویروس کرونا بچه های مسجد نتوانند همچون سال های گذشته از این برنامه ها بهره مند شوند اما ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با تدوین طرح ملی «تابستانه فهما» اجازه نداد در این روزهای کرونایی که بسیاری خانه نشین شده اند، بچه های مسجد بدون برنامه های جذاب و کاربردی، روزهای گرم تابستان را طی کنند.

از تولید علم و آزاداندیشی تا کارآفرینی و اشتغال بچه‌های مسجد در «تابستانه فهما»

تابستانه فهما، طرحی ملی است که در سه محور کلی «شبستان فرهنگ»، «شبستان هنر» و «شبستان نوآوری» طراحی شده و ذیل هر یک از این شبستان ها، رواق (بخش) هایی تعریف شده است تا علایق و سلایق اعضاء و فعالان به حوزه های مختلف سوق داده شود.

تقویت بنیه ایمان، همدلی، کار و ایثار در محیط مسجد، خانواده و محله از مهمترین رویکردهای این طرح ملی است که البته باید با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در خصوص بیماری کرونا و اخذ تأییدیه های لازم برای برگزاری انواع مراسم، کلاس های آموزشی، اردویی و .. از ستاد ملی مبارزه با کرونای استان انجام شود.

در شبستان «فرهنگ» تابستانه فهما رواق های پنجگانه نور، کتاب، رسانه، همدلی و دانش تعبیه شده است که ذیل آن موضوعات قرآن، عترت، احکام، اخلاق، عقاید، معرفی کتاب، اطلاع رسانی- ارتباطات، مواسات، سلامت و تندرستی، تکریم، سلامت های اجتماعی، علم اندوزی و تولید علم قرار می گیرد.

با توجه به آنکه اجرای طرح تابستانه فهما در دو سطح ملی و کانونی تعریف شده، فعالیت شبستان فرهنگ در بخش کانونی شامل تفسیر و مفاهیم، بیان سیره اهل بیت(علیهم السلام)، بیان مسائل اعتقادی، سبک زندگی اسلامی، عرضه کتاب، تولید و انعکاس اخبار، سواد رسانه ای، تحلیل محتوا، راه اندازی پویش، اردو (گردشگری)، مسابقات ورزشی، سفیران اجتماعی، یاریگران زندگی، مسجد مدرسه خانواده، مهارت افزای، مهدکودک، کلاس های کمک درسی، کرسی های آزاداندیشی می شود.

و در بخش ملی، در شبستان فرهنگ طرح های ملی تلاوت نور، تفسیر کوتاه، ترجمه، مدهامتان، شنبه های کتاب، روح مقاومت، سه شنبه های تکریم، یاریگران زندگی اجرا می شود.

از تولید علم و آزاداندیشی تا کارآفرینی و اشتغال بچه‌های مسجد در «تابستانه فهما»

در شبستان «هنر» رواق های پنجگانه سرود، نمایش، فیلم، قلم و ترنج طراحی شده که در موضوعات قرآنی، ارزش ها و مناسبت های ملی مذهبی تهیه و عرضه می شوند.

در بخش فعالیت های کانونی شبستان هنر، اجراهای صحنه ای، میدانی، تولید کلیپ سرود، ترکیبی، سرود بدون ساز، محیطی، تعزیه، صحنه ای، استندآپ، پانتومیم، فیلم کوتاه(مستند، داستانی)، فیلم موبایلی، نماهنگ، انیمیشن-فیلم بلند، مهارت نویسندگی(خاطره نویسی، تجربه نگاری، دل نوشته و...) داستان نویسی(کوتاه، بلند، قصه، رمان و ...) شعر، نشریات تجربی، نمایشنامه و فیلمنامه، مقاله نویسی، کتاب، عکاسی، نقاشی، خوشنویسی، صنایع دستی، پوستر، گرافیک و کاریکاتور پیش بینی شده است.

از تولید علم و آزاداندیشی تا کارآفرینی و اشتغال بچه‌های مسجد در «تابستانه فهما»

علاوه بر این، در شبستان نوآوری که به کارآفرینی برای بچه های مسجد از مسیر نوآوری نظر دارد، موضوعات تولید، اشتغال، تکنولوژی ارتباطات، اطلاعات موردپرداخت و پیگیری است. در این راستا در بخش کانونی استارت‌آپ، کارآفرینی خلاق، اینوفوگرافی، موشن گرافی، پادکست، تولید بازی های نرم افزاری، تولید نرم افزار (اپلیکیشن، مولتی مدیا و ...)، ارائه خدمات انجام شده و در بخش ملی فراخوان ایده های کارآفرینی فرهنگی اعلام و جشنواره تولیدات فضای مجازی برگزار می شود.

از تولید علم و آزاداندیشی تا کارآفرینی و اشتغال بچه‌های مسجد در «تابستانه فهما»

این گزارش می افزاید: آنچه از ابعاد جامع طرح ملی تابستانه فهما برمی آید، این طرح می تواند سلایق و علایق متنوع در سطح کشور را به ویژه در میان مخاطب نوجوان و جوان تامین کند و با پوشش دهی بیش از دو میلیون عضو در 25 هزار کانون مسجدی در بازه زمانی 10 تیرماه تا 5 شهریور تابستانی متفاوت را در این روزهای سخت کرونایی رقم بزند.

از نقاط امتیاز این طرح ملی، محوریت امام جماعت و همراهی هیئت امنا و سایر تشکل های مسجد و محله است که فرصت شبکه سازی و جریان سازی را برای بچه های مسجد فراهم می کند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی