طرح پژوهشی توانمندسازی زنان در بورس تدوین شد


طرح پژوهشی توانمندسازی زنان در بورس تدوین شد

قم - ایرنا - رئیس موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی موسوم به خاتم با تاکید بر ضرورت بسیج مجموعه های مختلف برای رفع معضل های فرهنگی، اجتماعی، اشتغال زایی و توانمندسازی مناطق محروم قم گفت: در همین خصوص با همکاری معاونت زنان ریاست جمهوری طرحی پژوهشی تحت عنوان توانمندسازی زنان با تمرکز بر روی بورس آماده، و توسط چند تَن از اعضای هیات علمی دانشگاه نیز...

سید محمد حسین چاوشیان عصر چهارشنبه در نشست خبری مشترک زنان، خانواده و کارآفرینی در سالن جلسه های فرهنگسرای جوان قم اظهار داشت: موسسه خاتم یک تشکل مردم نهاد و غیر دولتی است که با هدف ارتقای دانش خانواده، توانمندسازی زنان و دختران، کاهش آسیب های اجتماعی و محرومیت زدایی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه طی گذشت بیش از هشت ماه از پیدایش این تشکل سفرهایی را به مناطق محروم کشور و استان از جمله سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و همچنین روستای قمرود که به لحاظ فرهنگی و اقتصادی در محرومیت به سر می برند، داشتیم افزود: به تازگی نیز طرح محرومیت زدایی از شهرک جمکران را انجام دادیم.

وی ادامه داد: تیم پژوهشی ما هم اکنون ۶ ماه است که در این شهرک مستقر است و پژوهش هایی از ۱۰ سال قبل را احصا کرده و بررسی می کنند.

وی اذعان داشت: شهرک مذکور یکی از محرومترین مناطق محروم قم به شمار می آید و از نظر آسیب های اجتماعی نیز اتفاق های تلخی در آن رخ داده که اگر پیشگیری نشود، در آینده شاهد وقایع ناگوارتری خواهیم بود.

وی افزود: برای چند منطقه محروم دیگر قم مانند دروازه ری، شهر قائم، انتهای نیروگاه و شیخ آباد و همچنین مناطق اطراف قم مانند روستاهای بخش کهک نیز طرحی پژوهشی تحت عنوان تعالی خانواده پیشنهاد و در کارگروه آسیب های اجتماعی استان نیز تصویب شد، ولی امسال و در شروع کار به دلیل نبودن بودجه اجرا نشد.

چاوشیان با تاکید بر ضرورت بسیج مجموعه های مختلف برای رفع معضل های فرهنگی، اجتماعی، اشتغال زایی و توانمندسازی مناطق محروم قم، وجود تعامل و هم افزایی را در این زمینه مهم دانست و گفت: در همین خصوص با همکاری معاونت زنان ریاست جمهوری طرحی تحت عنوان توانمندسازی زنان با تمرکز بر مقوله بورس را آماده کردیم و توسط چند تن از اعضای هیات علمی نیز نوشته شده است.

وی همچنین با اشاره به بخشی از فعالیت های این موسسه برگزاری ۲۰ نشست علمی و ۲ کنفرانس بین المللی را از جمله آن ذکر کرد و افزود: متاسفانه این نشست ها با شیوع کرونا مواجه شد ولی مجموع کتاب های آن چاپ شده است.

وی برگزاری ۱۰ نشست مجازی و آنلاین در ابتدای سال جاری را از دیگر فعالیت های این تشکل مردم نهاد عنوان کرد و گفت: استادان ارائه دهندگان این نشست ها، جزو اعضای هیات علمی دانشگاه ها، فضلای حوزه علمیه قم و جامعه نخبگانی بودند.

چاوشیان با بیان اینکه موسسه خاتم فی نفسه یک خیریه نیست، ولی در جهت بالابردن مشارکت های مردمی کارهای موثری را انجام می دهد، گفت: این تشکل از ابتدای شیوع کرونا ۶۰۰ بسته غذایی را در مناطق محروم قم و برخی مناطق کشور توزیع کرده است که ۱۲۰ بسته آن به کهگیلویه و بویراحمد ارسال شد

رئیس موسسه خاتم همچنین خاطرنشان کرد: برغم مفید بودن اقدام های فرهنگی و پژوهشی برای مناطق محروم، ولی آن موضوعی که بیش از همه می تواند ضمانت کند که تا ۱۰ سال دیگر شاهد این اتفاق های ناگوار نباشیم، اشتغال پایدار و ثبات اقتصادی و به منصه ظهور رساندن معنای واقعی کارآفرینی است.

وی با بیان اینکه در بحث اعتیاد زنان در قم آمار خوبی را نداریم، گفت: خاتم به صورت جدی علل و عوامل معضل اعتیاد زنان را در قالب طرح ها و برنامه های مختلف پیگیری می کند.

این دانش آموخته جامعه المصطفی با اشاره به برگزاری چهار نشست علمی با موضوع حجاب و عفاف ضمن اشاره به برنامه های آینده این موسسه گفت: نشست علمی آسیب های اجتماعی و رسالت های خبری از دیدگاه خبرنگاران و اصحاب رسانه، همزمان با روز خبرنگار و با حضور برخی از اساتید و شخصیت ها بویژه رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در تهران برگزار می شود.

وی افتتاح خبرگزاری تخصصی پیام خانواده به عنوان تنها خبرگزاری تخصصی در حوزه خانواده را نیز از دیگر برنامه های این موسسه برشمرد و گفت: دامنه سایت این خبرگزاری در سالروز تولد امام حسن مجتبی (ع) خریداری شد و هم اکنون نیز در حال انجام کارهای فنی و کسب مجوزهای آن هستیم تا در سالروز میلاد پیامبر (ص) و نخستین سالگرد تاسیس موسسه خاتم آن را راه اندازی کنیم.

مدرسه کارآفرینی در قم ایجاد می شود

مدیرعامل کارآفرینان نیوز نیز در این نشست خبری ایجاد مدرسه کارآفرینی را یکی از برنامه های این تشکل مردم نهاد دانست و گفت: مدارس کارآفرینی مدارسی هستند که مبتکرانه و خلاقانه عمل می کنند، و رویکردشان این است، کسانی که از آنها فارغ التحصیل می شوند آمادگی کافی جهت حضور در بازارهای کار و ایده پردازی را داشته باشند.

شاهین صادقی نسب با بیان اینکه در قم شرکت های نوپایی فعال هستند و جوانان زیادی نیز کسب و کارهایی را به راه انداختند و نیازمند کمک های فنی، مشاوره ای و مالی می باشند، گفت: کارآفرینان نیوز این آمادگی را دارد که این افراد را به خیران و سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در این حوزه دارند، متصل کند.

صادقی نسب با بیان اینکه قم به لحاظ فعالیت های اقتصادی و جُنب و جوش های اجتماعی در سطح کشور شناخته شده نیست، گفت: گروه های تخصصی مشاوره در این تشکل مردم نهاد به صورت رایگان خدمات مشاوره ای را در اختیار صاحبان این کسب و کارها قرار می دهند و زمینه اتصال آنها به دیگر فعالان فراهم می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: کارآفرینان نیوز نیز یکی از تشکل های مردمی و غیرانتفاعی در حوزه خانواده و کارآفرینی است که از دوماه پیش فعالیت خود را آغاز کرده و به لحاظ مالی به هیچ نهادی وابسته نمی باشد.

در پایان این جلسه نیز یک تفاهم همکاری میان موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی و همچنین کارآفرینان نیوز امضا شد./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند