جهش تولید مستلزم‌ همراهی نهادهای مالی البرز است


جهش تولید مستلزم‌ همراهی نهادهای مالی البرز است

کرج - ایرنا - دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورری البرز حرکت موثر در مسیر جهش تولید را مستلزم همراهی هرچه بیشتر نهادهای مالی در مسیر اجرای برنامه های توسعه استان عنوان کرد.

مسعود قاسمی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : به مدیران بانک های استان توصیه می شود تراز مالی خود را از نظر ورود و خروج سرمایه ها به استان بررسی و نتایج آن را برای اطلاع فعالان بخش خصوصی در اختیار اتاق بازرگانی استان قرار دهند تا بستر برای جهش تولید مهیا شود.
وی بیان داشت: باید به صورت واضح مشخص شود که نهادهای مالی استان در جذب منابع صندوق توسعه ملی چه حرکت ها و ابتکاراتی انجام داده اند و سهم بخش خصوصی از تسهیلات بانکی استان چه میزان بوده است.
قاسمی خطاب به مسوولان استانی بورس گفت: باید نتایج حاصل از بورس استان به صورت روشن اعلام شود تا مشخص گردد استان ما سرمایه پذیر یا سرمایه فرصت بوده است.
وی تصریح کرد: ضروری است در باره این مهم که برای عرضه سهام شرکت های بخش خصوصی استان در بورس و فرابورس، تسهیل گری لازم صورت گرفته است یا خیر، ابهامات برطرف شود.

ضرورت گسترش روابط تجاری البرز با کشورها
دبیرکل اتاق بازرگانی البرز در ادمه به برنامه های در حال اجرای بخش خصوصی استان برای جهش تولید و توسعه صادرات اشاره کردو گفت: با وجود تحریم های گسترده و غیر منصفانه آمریکا، تلاش وافر و موثری را در توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای مختلف به کار گرفته ایم‌ تا سهم استان البرز در تجارت خارجی بیش از پیش گسترش یابد.
وی با ذکر این نکته که‌ استان البرز از قابلیت ها و توانایی های بالاییدر صادرات غیرنفتی و واردات نهاده های بخش تولید برخوردار است اظهار امیدواری کرد بافعال تر شدن حوزه معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امود خارجه، بتوانیم از ظرفیت سفارتخانه های ایران در کشورهای مختلف به نحو مطلوب بهره مند شویم .
دبیرکل اتاق بازرگانی البرز یکی از شاخص های مهم تاب آوری در برابر ریسک های بین المللی را در گرو متنوع سازی شرکای تجاری و افزایش تعاملات بین المللی عنوان کرد.
قاسمی با اشاره به سابقه چهار هزار ساله استان البرز در تولید، صادرات و ترانزیت کالا در "جاده ابریشم" و "محور جنوب-شمال" موسوم به "جاده شاهی" گفت: اکنون البرز در صنعت حمل و نقل حدود ۱۰ درصد درآمد ناخالص ملی را به خود اختصاص داده و همواره نقش بسیار موثری در رشد سایر بخش های اقتصاد داشته است.

مرکز گرایی در بحث اقتصاد با توسعه همخوانی ندارد
وی مرکز گرایی در بحث اقتصاد را مخالف توسعه پایدار عنوان کرد و افزود: تهران بایستی به عنوان پایتخت سیاسی مطرح باشد و درحوزه اقتصادی، قدرت تصمیم‌ گیری در سراسر کشور توزیع شود، چراکه مرکز گرائی با توسعه اقتصادی به هیچ وجه همخوانی ندارد.
قاسمی ادامه داد: متاسفانه دستگاه های اجرایی برای هر کار کوچکی نیازمند کسب مجوز از مرکز هستند و این رویه، فعالان اقتصادی را اذیت می کند.
وی به عنوان‌ شاهد مثال گفت: دفتر مدیریت استانی بانک ها، اجازه پرداخت وام بالای ۵ میلیارد تومان را ندارند و بسیاری از خدمات مالی و اداری نیز گرفتار تمرکز گرایی است و این باعث می شود شرکت های بزرگ و متوسط، دفاتر تهران خود را فعال کنند و در نتیجه کار به جائی رسیده که استان البرز از بخش مهمی از پرداخت های دولتی ازجمله مزایای پرداخت مالیات، محروم شده است.

ماشین صنعت باید جایگزین ماشین تولید بخشنامه شود
دبیر کل اتاق بازرگانی البرز از مقررات زدایی به عنوان پیش شرط مهم در مسیر توسعه نام برد و اظهار کرد: باید ماشین تولید بخشنامه را خاموش کنیم تا ماشین تولید صنعتی به حرکت در مسیر توسعه در حد انتظار جامعه ادامه دهد. کند.

ضرورت بسترسازی برای ظرفیت های شکوفانشده البرر
قاسمی گفت: استان البرز در هر چهار زمینه بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ظرفیت های عظمی دارد که تا کنون برای شکوفائی این ظرفیت ها اقدامات لازم انجام نشده است.
وی افزود: بارفع موانع سرمایه گذاری، می توانیم این ظرفیت ها را شکوفا و رشد تولید ناخالص در استان را تا مرز درصد برسانیم و با بهبود شیوه های تولید می توانیم بر مشکلاتی مانند کمبود زمین صنعتی، محدودیت منابع آب و خاک غلبه کنیم.

قاسمی ادامه داد: این مساله به ویژه از این نظر اهمیت دارد که البرز استان مهاجر پذیر است و اگر سرعت تولید شغل در آن بالا نرود، لشکر بیکاران به یک نمره منفی در پایداری عمومی و نظم جامعه تبدیل خواهد شد.
قاسمی گفت: از نهادهای حاکمیتی انتظار داریم تمام تلاش خود را در جهت حمایت از کارآفرینان قانونمند استان به کار گیرند.

وی تصریح کرد: اگر موانع رشد فعالیت های بخش خصوصی را مرتفع شود، بسیاری از بحران های جامعه حل برطرف خواهد شد و آسیب هایی نظیر رشد مواد مخدر، افسردگی، تاخیر در ازدواج و رشد طلاق کاهش می یابد.
دبیرکل اتاق بازرگانی البرز با اشاره به نتایج پایش فضای کسب و کار استان گفت: نتایج حاصل از این پایش بیانگر آن است که استان البرز از نظر سخت افزاری و مسایلی مانند تامین آب، برق، گاز و غیره برای جذب سرمایه بسیار مستعد است، اما از نظر مغزافزاری و معطل شدن سرمایه گذاران در راهروهای ادارات دولتی شاخص های خوبی نداریم.

پنجره واحد تجاری دراتاق بازرگانی البرز ایجاد می شود
قاسمی گفت: با همکاری و حمایت استانداری در پی ایجاد پنجره واحد تجاری در اتاق بازرگانی استان هستیم‌ ایجاد کنیم.
وی افزود: البته‌ ایجاو پنجره واحد به این معنا نیست که فقط چند کارمند در اتاق بازرگانی مستقر شوند و همان رویه های قبلی را انجام دهند، بلکه قصد داریم‌ در پوشش این اقدام‌ الگوی تسهیل روند کار را فراهم کنیم تا شرایط جهش تولید مورد نظر اتاق عملیاتی شود.
قاسمی گفت: هدف مهم از ایجاد پنجره واحد آن است که زمان و شرایط راه اندازی کسب و کار کاهش جدی پیدا کند و مجوزهای دولتی به جای چند ماه، در چند روز صادر شود.

استان البرز دارای سه هزارو ۵۰۰ واحد تولیدی صنعتی بزرگ ، متوسط و کوچک است که بخشی از تولیدات این صنایع صادراتی است .

همچنین میزان تولیدات کشاورزی و باغی این استان ه بیش از یک میلیون تن در سال است که بخشی از آن روانه بازارهای جهانیمی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ لحظه واژگونی خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز