شهرداری مریوان نقش خود را در توسعه کتابخانه‌های عمومی ایفا کند


شهرداری مریوان نقش خود را در توسعه کتابخانه‌های عمومی ایفا کند

سنندج - ایرنا - فرماندار مریوان گفت: انتظار می‌رود شهرداری‌ با پرداخت نیم درصد از درآمدهای خود به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی نقش خود در توسعه خدمات فرهنگی این نهاد را ایفا کند.

آرتیکاس اقبال شامگاه یکشنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی مریوان با بیان اینکه ترویج فرهنگ کتابخوانی وظیفه‌ای همگانی است و همه باید در این زمینه تلاش کنیم اظهار داشت: شهرداری ها بر اساس قانون موظف هستند به صورت ماهیانه نیم درصد از درآمدهای مشخص شده‌ی خود را در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی واریز کنند.

وی اضافه کرد: در صورتی که شهرداری‌ها از این وظیفه‌ی قانونی قصور کنند سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در سطح کشور آن را از حساب شهرداری‌ها برداشت می‌کند و این در نهایت به نفع نیست.

فرماندار مریوان با بیان اینکه باید از تمامی امکانات برای ترویج کتابخوانی استفاده کرد، افزود: کتاب‌های صوتی ظرفیتی مناسب برای ارتقای سرانه مطالعه است و در این زمینه می توان از افرادی که علاقمند به این امر هستند کمک گرفت.

وی یادآور شد: بازخوانی کتاب‌های ارزشمند به زبان های فارسی و کردی و نشر آن در جامعه می تواند نقش بسیار مهمی در دوستی کتاب با مردم داشته باشد.

اقبال با اشاره به اینکه تعداد اعضای خانم کتابخانه‌های عمومی مریوان دو برابر آقایان است، گفت: این امر بسیار جالب توجه است و نشان از توجه ویژه زنان در این شهرستان به مقوله مهم کتاب دارد.

وی با بیان اینکه جامعه آگاه را مادران آگاه هدایت می کنند، اضافه کرد: از طرف دیگر باید علل کم توجهی مردان به مساله کتاب و کتابخوانی مشخص و موانع موجود در این راستا برداشته شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان با بیان اینکه توسعه و پیشرفت کشورها در گرو وجود جامعه ای کتاب خوان و آگاه به دست می‌آید گفت: کتاب از ارکان مهم در فرهنگ است و اگر افراد به سمت و سوی مطالعه سوق پیدا کنند بسیاری از مشکلات برطرف می شود.

محمد مخدومی اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور از اسفند سال گذشته این نهاد فرهنگی توجه خود را بیش از پیش به فضای مجازی معطوف کرده و با استقبال خوبی از سوی علاقمندان مواجه شده است.

وی از افتتاح محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و گفت: در این طرح از ظرفیت محفل‌های ادبی برای ساماندهی، ارتقاء و حمایت از بکارگیری فعالان ادبی در برنامه‌های کتابخانه‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاهی ادبی، تولید محتوا و حوزه‌های حائز اهمیت و برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها و محافل ادبی استفاده می‌شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بدهی ۷ میلیارد ریالی شهرداری مریوان به کتابخانه های عمومی، اظهار داشت: این بدهی مجموع مبالغی است که شهرداری این شهر در قالب نیم درصد از سال ۸۴ تاکنون به حساب انجمن واریز نکرده است.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی مریوان نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر بیش از ۶ هزار و ۲۵۰ نفر در کتابخانه های عمومی مریوان عضویت دارند که چهار هزار و ۲۷۰ نفر از این تعداد خانم و بقیه آقا هستند.
عدنان یعقوبی گفت: در سال گذشته و قبل از شیوع کرونا نزدیک به ۱۰۰ و ۳۰ هزار نفر به کتابخانه‌های عمومی مریوان مراجعه کرده و ۷۸ هزار و ۹۹۰ جلد کتاب به امانت رفته بود.

وی تعداد منابع موجود در کتابخانه های عمومی مریوان را ۸۰ هزار نسخه اعلام کرد و افزود: در سال ۹۸ حدود سه هزار نسخه کتاب با موضوعات مختلف از سوی مردم و خیرین فرهنگی به کتابخانه های عمومی شهرستان اهدا شده است.

۸۰ باب کتابخانه عمومی فعال در کردستان وجود دارد که از این تعداد ۵۰ باب نهادی و بقیه مشارکتی است که با ۷۵۰ هزار جلد کتاب به ۵۰ هزار عضو ارایه خدمت می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟