مهارت، اسم رمز غلبه بر معضل بیکاری جوانان


مهارت، اسم رمز غلبه بر معضل بیکاری جوانان

قزوین - ایرنا - جوان ماهر و کارآفرین قزوینی و دارنده مقام در مسابقات ملی مهارت گفت: مهارت آموزی باید برای جوانان به عنوان یک ضرورت شناخته شود که می تواند آینده و شغل آنها را تضمین کرده و مشکل بیکاری جامعه را مرتفع سازد.

امروزه بسیاری از کشورهای در حال توسعه دنیا از جمله کشور ما با معضل و چالشی به نام "بیکاری جوانان" روبرو هستند، با این حال آنچه واضح و مشخص است "فقدان مهارت" در بین جویندگان کار به این مشکل دامن زده است.

اگر بگوییم بخش قابل توجهی از مشکل بیکاری جوانان به دلیل "فقر مهارتی" است چندان بیراه نگفته ایم، متاسفانه امروز با انبوه جوانانی که با چندین سال درس خواندن و گذراندن دوره های تئوری از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده و از هیچ مهارت خاصی برخوردار نیستند روبرو هستیم و این در حالی است که جوانان ماهر و متخصص در رشته های مهارتی از شانس بسیار بیشتری برای شاغل شدن برخوردار هستند و معمولا این دسته از افراد برای مدت زمان طولانی بیکار نمی مانند و بازار کار به آنها سلام می کند.

بسیاری از افراد بیکار و البته فارغ التحصیلان دانشگاهی جویای کار منتظر فرصت های طلایی برای استخدام در ادارات دولتی هستند در حالی که چنین فرصت های شغلی ظرفیت محدودی دارند و در برابر مشاغل و ظرفیت شغلی بازار آزاد و بخش خصوصی مانند یک جوی آب در برابر دریا هستند.

برخورداری از دانش مهارتی دروازه هایی است که راه را برای این جوی آب به دریا باز می کند و فرصت های خوبی از اشتغال و کارآفرینی را پیش روی جوانان قرار می دهد.

در همین رابطه دولت با صرف اعتبارات قابل توجه در هر سال، حرفه ها و مهارت های مورد تقاضای بازار کار و جامعه را به شکل رایگان در کارگاه های ثابت آموزش فنی و حرفه ای به جوانان و متقاضیان ارایه می کند که یک فرصت بسیار خوب برای مهارت آموزی به شمار می رود که باید بیشتر مورد توجه جویندگان کار قرار بگیرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین با هدف تشریح دیدگاه ها و نظرات یک جوان ماهر و متخصص که از مهارت آموزی به کارآفرینی رسیده است، در خصوص اهمیت و جایگاه مهارت در اشتغالزایی جوانان به گفت و گو پرداخت.

مصاحبه ایرنا با "حسین سعادتی" متولد ۱۳۷۰ هنرمند و جوان ماهر و کارآفرین قزوینی و نفر اول مسابقات ملی در مرحله استانی و نفر سوم المپیاد ملی مهارت در سطح کشوری در رشته فرز CNC در سال های ۹۰ و ۹۱ را در زیر می خوانید.

مهارت، اسم رمز غلبه بر معضل بیکاری جوانان

ایرنا: از فعالیت خود و عناوینی که در حوزه مهارت کسب کرده اید، بگویید.

علاقه من به یادگیری و کسب مهارت باعث شد تا به سمت یکی از حرفه های فنی (فرز cnc) کشیده بشوم و در مسابقات ملی مهارت در این رشته حایز عناوین برتر شوم.

در حال حاضر دارای هشت گواهینامه مهارت از سازمان فنی و حرفه ای، موسس و مدرس یک کارگاه آموزشی و هنری و دارنده مدرک کارآفرینی از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستم.

پس از کسب رتبه سوم در مرحله کشوری المپیاد ملی مهارت به اردوی آماده سازی تیم ملی برای شرکت در رقابت های جهانی ۲۰۱۳ مهارت دعوت شدیم که متاسفانه به دلیل نبود تجهیزات لازم و مناسب و تحریم ها امکان شرکت در این مسابقات میسر نشد و بعد از بروز مشکلاتی رشته کاری خود را تغییر دادم و به سمت تولید محصولات هنری و تزئینی و طراحی و نقاشی روی آوردم.

ایرنا: چه عاملی باعث شد که به تغییر رشته فکر کنید؟

با توجه به فضای کسب و کار و سرمایه قابل توجهی که فعالیت در رشته cnc نیاز داشت و نداشتن توانایی مالی برای تامین و تهیه تجهیزات این رشته ادامه فعالیت در آن برایم میسر نبود.

پنج سال دوندگی برای دریافت تسهیلات و عدم موفقیت در این خصوص به دلیلی کم توجهی مسوولان و بانک ها نیز در این تصمیم موثر بود و با وجود ۱۰ سال تلاش و فعالیت در این رشته باعث شد تا به فکر فعالیت در حرفه و رشته دیگری باشم.

در سال ۹۲ نیاز به تهیه یک دستگاه لیزر کوچک داشتیم که هزینه اش در آن زمان ۱۹ تا ۱۵ میلیون برآورد می شد اما سرمایه ای برای تهیه آن نداشتم و بانک ها نیز در پرداخت وام کوتاهی کردند چه بسا اگر این امکان فراهم می شد در رشته فرز ادامه فعالیت می دادم.

و با توجه به علاقه شخصی ام به هنر از ۶ سال گذشته به این حوزه ورود پیدا کردم و در حال حاضر به نقاشی در سبک های آبستره اکرولیک، رزین اپوکسی و جوهر الکی اشتغال دارم و همچنین اولین مدرس دوره های آموزشی این رشته ها در استان قزوین هستم.

در حال حاضر یک کارگاه ۹۰ متری را به همراه سه تن از دوستان خود راه اندازی کرده ایم و در آن انواع محصولات هنری با استفاده از رزین از جمله میزهای ترکیبی چوب و رزین، ساعت های رومیزی و رودیواری تزئینی و میزهای عسلی، زیورآلات و سایر محصولات تزئینی تولید می کنیم و همچنین آموزش به علاقه مندان این رشته ها می پردازیم.

مهارت، اسم رمز غلبه بر معضل بیکاری جوانان

ایرنا: از آموزش به علاقه مندان صنعت طراحی، نقاشی و ساخت مصنوعات با رزین سخن گفتید، در حوزه آموزش و کارآفرینی چه فعالیتی داشته اید؟

کارگاه ما از طریق آموزش زمینه اشتغال خانگی ۱۰۰ نفر را فراهم کرده است و این افراد به طور پیوسته با ما همکاری دارند و ما تولیدات آنها را عرضه می کنیم.

بازار کار ما با توجه به اینکه در خصوص یک محصول هنری جدید است عام پسند و خیلی شناخته شده است البته محصولات هنری مرتبط با رزین به تازگی در کشور رواج پیدا کرده و علاقه مندان به آن در حال افزایش هستند و آینده و بازار خوبی در خصوص آن پیش بینی می شود.

در حال حاضر ما ماهانه به طور تقریبی به ۱۰ نفر در کارگاه خود آموزش می دهیم که شامل صفر تا ۱۰۰ تولید محصولات هنری با استفاده از رزین است.

هزینه های آموزش برای متقاضیان یک میلیون تومان است که این هزینه شامل وسایل و تجهیزات آموزشی نیز هست که توسط ما برای مهارت آموزان تهیه می شود.

ایرنا: انتظار شما به عنوان یک جوان ماهر و کارآفرین از دولت و مسوولان چیست؟

دولت باید به مهارت آموزان و دارندگان گواهینامه های فنی و حرفه ای به ویژه افراد نخبه و صاحب عنوان در این زمینه تسهیلات ارزان قیمت اعطا کند چرا که این افراد استعداد بالایی برای کارآفرینی دارند اما متاسفانه با وجود تاکیدات و حتی ضوابط تعیین شده، بانک ها در این خصوص چندان تمایل به همکاری ندارند و یا آنقدر سخت گیری می کنند که یک جوان کارآفرین پس از مدت ها تلاش و دوندگی، ناامیدانه قید گرفتن وام را می زند.

متاسفانه حمایت ها از جوانان نخبه و مستعد و دارای مهارت ضعیف است، مثلا در طی این سال ها حتی یک مسوول از کارگاه ما بازدید نکرده و جویای احوال و وضعیت ما نشده است.

کارگاهی که من و سه تن از دوستانم راه اندازی کردیم به سختی از طریق سرمایه های اندک خودمان ایجاد شده و در این خصوص به هیچ نهاد و دستگاهی اتکا نکردیم.

ایرنا: با توجه به زمینه کاری تان از جمله طراحی و نقاشی، در زمینه ایده پردازی و ارایه طرح به دستگاه ها و شهرداری ها فعالیتی داشته اید؟

ایده های نو و خلاقه انه زیادی در ذهن داشتیم که برخی از آنها را به دستگاه ها از جمله شهرداری ها ارایه کردیم اما مورد استقبال و حمایت قرار نگرفت.

مثلا یکی از طرح ها و ایده های نوی من طراحی ایستگاه اتوبوس شهری ساده اما در عین حال مدرن بود که مشابه داخلی و خارجی نداشت و حتی می توانست برای شهرداری درآمدزایی کند اما جواب های سربالا و عدم استقبال مسوولان موجب شد تا این طرح به مرحله اجرا و حتی آزمایش نرسد.

یک ایده دیگرکه داشتم تولید سطل زباله های هوشمند و موزیکال در راستای ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست بود که ایده نیز اصلا مورد توجه مسوولان قرار نگرفت و حتی برخوردها به قدری بد بود که انگار آنها یک متهم دیده اند.

ایرنا: نمی ترسید که با آموزش به دیگران، بازار کار خودتان از رونق بیافتد؟

زکات علم آموختن به دیگر افراد است، از اینکه به دیگر آموزش می دهم و به آنها یک مهارت را یاد می دهم سرشار از حس خوب و انرژی می شوم.

هیچ وقت ترسی نداشته ام که اگر یک هنر و حرفه را به فردی آموزش دهم عرصه برای خودم تنگ می شود و اصلا چنین دیدگاهی ندارم بلکه معتقدم آموزش دادن هب دیگر افراد و توانمندساختن آنها به کسب و کار انسان برکت و رونق می بخشد.

متاسفانه اوج کار و فعالیت و تلاش بسیاری از جوانان ما حضور در دانشگاه و گرفتن یک مدرک لیسانس و یا فوق لیسانس و سپس در انتظار پیدا شدن شغل مطلوب و دلخواه شده است.

این در حالی است که ما باید از نوجوانی برای رسیدن به اهداف و ایده ال ها و شغل مورد علاقه خود تلاش کنیم، حمل بر خودستایی نشود اما خود من در دوره دبیرستان آنقدر به رشته ام مسلط بودم که احساس می کردم از استادم بیشتر توانمند هستم.

مهارت، اسم رمز غلبه بر معضل بیکاری جوانان

ایرنا: مهارت آموزی در حل مشکل بیکاری جوانان چه میزان تاثیر دارد؟

مهارت یک سرمایه دائمی برای انسان هاست که تا آخرین لحظه عمر همراه آنها باقی می ماند اما ممکن است هر دارایی دیگری مانند ثروت بر اثر یک خطا و حادثه از کف برود.

نقش مهارت آموزی در اشتغالزایی برای جوانان بسیار موثر است، البته چند فاکتور در این خصوص مهم بوده و نباید به سادگی از آنها عبور کرد، یک اینکه فرد باید به حرفه ای که آنرا فرا می گیرد علاقه مند باشد و اشتیاق یادگیری او در آن بالا شد و بعد اینکه حرفه مورد نظر از نیازهای جامعه و به اصطلاح پرکاربرد باشد.

ایرنا: به عنوان یک جوان موفق چه عاملی را باعث رشد و پیشرفت یک جوان می دانید؟

جوانان باید برای زندگی، کار و تحصیل و رسیدن به برنامه های خود دارای هدف و همچنین برنامه کوتاه، میان و بلند مدت باشند و پی سختی ها را برای رسیدن به موفقیت به تن خود بمالند.

خیلی از جوانان ما هیچ برنامه و راهبرد و هدف مشخصی برای موفقیت ندارند و کل زندگی آنها یا با دورهمی در کنار دوستان و یا با گوشی بازی و امثال این قبیل کارها می گذرد آنوقت انتظار رسیدن به موفقیت و داشتن یک شغل مناسب و خوب را نیز دارند که این خواسته شدنی نیست.

باید برای رشد و پیشرفت خود قائل به حد و مرز نباشیم و مدام خود را بروز کنیم و هیچ گاه از حرکت بازنایستیم، باید زود از خواب بیداری شویم و دیر بخوابیم و دانش و علم و مهارت خود را توسعه ببخشیم و از شکست نترسیم و سختی ها نباید ناامیدمان کند و باید فکری برای دور زدن آنها و عبور از مشکلات پیدا کنیم، اگر چنین رویکردی در زندگی خود پیش بگیریم بدون شک موفقیت خواهیم شد.

ایرنا: به عنوان یک جوان کارآفرین، ماهر و متخصص چه توصیه ای به جوانان همسن و سال خود دارید؟

توصیه من به جوانان این است که اولا بدانند هیچ وقت برای شروع کردن دیر نیست و اینکه بدانند تلاش و کوشش نمی توانند به اهداف و آروزهای خود دست پیدا کنند.

جوانان باید استعداد و علایق خود را شناسایی کنند و باید همیشه تشنه یادگیری و آموزش باشند و هیچ گاه خود را بی نیاز از فراگیری مهارت ندانند و برای هر لحظه و ثانیه خود برنامه ریزی داشته باشند و وقت خود را بطالت نگذرانند، این رمز موفقیت یک جوان خواهد بود.

فراگیری مهارت ضمن تقویت روحیه اعتماد به نفس به جوانان کمک می کند تا در آینده شاغل شده و حتی کارآفزین شوند البته در این راه بدون شک سختی های زیادی در انتظار آنان هست اما نباید هیچ گاه ناامید شده و دست از کار بکشند.

جوانان نباید فکر کنند با نشستن و منتظر ماندن دولت و یا کس دیگری می تواند آنها را صاحب شغل کند و یا اینکه بدون تلاش و برنامه ریزی می توانند یک شبه ره صدساله را طی کنند و چنین مواردی استثنا است و نمی تواند برای همه صدق داشته باشد بلکه باید در کنار تلاش و کوشش فراوان، صبور و قانع باشند و توکل آنها به خداوند باشد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کاشت درخت در کمربندی شرقی قزوین آغاز شد