اظهارات وزیر خارجه آلمان در خصوص فعالیت‌های ترکیه در منطقه


اظهارات وزیر خارجه آلمان در خصوص فعالیت‌های ترکیه در منطقه

وزیر خارجه آلمان در سخنانی خواهان توقف فعالیت‌های اخیر ترکیه در منطقه شد.

اظهارات وزیر خارجه آلمان در خصوص فعالیت‌های ترکیه در منطقه

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسکای نیوز، وزیر خارجه آلمان در سخنانی، خواهان توقف آنچه به گفته وی «اقدامات تحریک آمیز ترکیه در منطقه» می‌خواند، شد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در سخنانی گفت: ترکیه باید از اقدامات تحریک آمیز خود در منطقه دست بردارد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت ترکیه در صورتی که می خواهد روابط کشورش با اتحادیه اروپا رو به پیشرفت باشد، باید از عملیات حفاری در منابع طبیعی در آبهای مدیترانه شرقی دست بردارد.

هایکو ماس گفت: صرف نظر از عملیات حفاری در مدیترانه شرقی، ما موضعی روشی داریم. حقوق بین الملل باید مورد احترام قرار گیرد. بنابر این، پیشرفت در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا تنها در صورتی ممکن است که آنکارا اقدامات تحریک آمیز خود را در مدیترانه شرقی متوقف کند.
هفته گذشته مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنانی گفته بود کشورش عملیات حفاری و پژوهشی را در آبهای مورد مناقشه که در توافقنامه امضا شده میان آنکارا و لیبی آمده، آغاز خواهد کرد.

همچنین روز گذشته وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد کشتی حفاری این کشور با نام «فاتح» فعالیت خود را برای اکتشاف منابع نفت و گاز در منطقه مدیترانه آغاز کرده است.

دونز در این خصوص گفت «کشتی فاتح با پشتیبانی و دعای مردم ما نخستین حفاری را در دریای سیاه آغاز کرده است. برای امنیت انرژی ترکیه، ما وجب به وجب دریا‌های خود را کاوش خواهیم کرد و اگر چیزی وجود داشته باشد آن را خواهیم یافت.»

فاتح یکی از کشتی‌های حفاری ترکیه است که به دریای مدیترانه اعزام شده است تا به کاوش نفت و گاز بپردازد؛ موضوعی که سبب ایجاد تنش میان روابط قبرس و اتحادیه اروپا با آنکارا شده است. اتحادیه اروپا بار‌ها و بار‌ها از فعالیت‌های ترکیه در منطقه‌ای که قبرس آن را منطقه اقتصادی انحصاری خود می‌داند، انتقاد کرده است. از سوی دیگر آنکارا تاکید کرده است که منابع این منطقه به همه کشور‌های آن تعلق دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نیز اخیرا درباره تحولات جدید شرق دریای مدیترانه گفته است همسایگان ترکیه به دنبال تصرف حقوق این کشور در این منطقه هستند، اما ترکیه اقداماتی نظیر اعزام دو کشتی حفاری داشته و تلاش‌های آن‌ها را شکست داده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید