افزایش قیمت پارچه و قاچاق بی‌رویه پوشاک عرصه را بر خیاطان تنگ کرده است


افزایش قیمت پارچه و قاچاق بی‌رویه پوشاک عرصه را بر خیاطان تنگ کرده است

رئیس اتحادیه صنف خیاطان ایلام گفت: افزایش قیمت پارچه و در نتیجه کاهش تقاضای دوخت از سوی افراد از یک طرف و قاچاق پوشاک از طرف دیگر عرصه را بر خیاطان تنگ کرده است.

«عباس رحیم‌زادگان» در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه 50 درصد افرادی که گواهینامه مهارت خیاطی از فنی و حرفه‌ای دریافت کرده‌اند فاقد مهارت کافی در خیاطی هستند و نیازمند آموزش هستند اما به این حرفه وارد می‌شوند.

وی گفت: فارغ‌التحصیلان دوره‌های خیاطی فنی حرفه‍‌ای بر اساس گواهینامه می‌توانند از صنف خیاطان پروانه کسب بگیرند، اما این قانون اشکال دارد و قانون باید اصلاح شود اتحادیه باید مهارت افراد را سنجیده و تأیید کند که این گونه نیست.

رئیس اتحادیه صنف خیاطان ایلام با اشاره به تعدیل نیروهای کارگری خیاطی‌ها، خاطرنشان کرد: واحدهای تولید لباس مردانه و زنانه که تا چند سال قبل دارای چندین کارگر و تولید بالای لباس بودند حال به دلیل عدم افزایش دستمزد خیاطی از سال ۹۷ تاکنون به بهانه افزایش قیمت بنزین و قیمت روز افزون ملزومات کار مانند نخ، پارچه، وسایل خیاطی، هزینه‌های جانبی، استهلاک وسایل و بیماری کرونا به تعدیل‌سازی کارگران که نان‌آور خانواده هستند پرداخته و خود نیز در آستانه تعطیلی هستند.

رحیم‌زادگان عدم حمایت بانک‌ها جهت پرداخت تسهیلات کم‌بهره را از دیگر مشکلات این صنف اعلام کرد و گفت: تولیدکنندگان به دنبال وام‌های کم‌بهره هستند ولی بانک‌ها حاضر به پرداخت وام با بهره ۱۸ درصد هستند و غیر این حاضر به پرداخت تسهیلات نیستند، در چند سال گذشته و حتی اخیرا به خاطر بیماری کرونا تولیدکنندگان ثبت نام های متعددی جهت دریافت تسهیلات انجام داده‌اند اما متاسفانه هنوز موفق به دریافت این تسهیلات از سوی سازمان صمت نشده اند.

رئیس اتحادیه صنف خیاطان ایلام یکی دیگر از مشکلات خیاطان و تولیدکنندگان لباس افزایش قیمت پارچه و قاچاق بی‌رویه پوشاک دانست و افزود: افزایش قیمت پارچه سبب کاهش تقاضای دوخت از سوی افراد می‌شود و قاچاق پوشاک باعث کاهش رونق تولیدشده است گاها دیده شده لباس‌های قاچاق بی‌کیفیت چون به اسم کالای خارجی هستند فروش بیشتری دارند ولی متاسفانه از تولیدات داخلی هیچ حمایتی نمی‌شود.

وی نرخ بیمه خیاطان را بالا ارزیابی کرد و گفت: بیمه خیاطان هر سال 15 درصد افزایش می‌یابد این در حالی است که درآمد خیاطان کم است بیشتر خیاطان درآمد ماهیانه‌ای زیر 2 میلیون تومان دارند خیاطی‌های زنانه در ایلام زیاد است و مشکلات این قشر بیشتر است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی