پرونده ایجاد بیمارستان صحرایی روی میز اراک


پرونده ایجاد بیمارستان صحرایی روی میز اراک

پرونده آخرین روز از اولین ماه فصل تابستان در اراک در شرایط قرمز بسته شد، در واقع 31 تیرماه رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اعلام وضعیت قرمز و پرخطر کرونا در اراک، رسما زنگ خطر کووید 19 را به صدا درآورد.

سی ام تیرماه بود که وضعیت اراک قرمز اعلام شد و شهرستان های آشتیان، تفرش، دلیجان، ساوه، زرندیه، شازند و محلات در وضعیت زرد قرار گرفتند و پس از آنها برای فراهان، خمین و کمیجان نیز وضعیت نارنجی و هشدار اعلام شد.

به گفته سید محمد جمالیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در حال حاضر اراک همچنان در وضعیت پرخطر است.

روی ولیعصر نمی توان حساب کرد

ظرفیت بیمارستان امیرالمومنین(ع) که از اوایل خرداد به عنوان سانتر کرونا در اراک مشغول خدمات رسانی بود، با ۹۶ تخت بستری، ۲۴ تخت اورژانس سرپایی و ۱۲ تخت ICU در ۳۱ تیرماه پر شد و بر همین اساس بیمارستان آیت‌االله خوانساری به عنوان دومین مرکز درمان بیماران کرونا فعال شد که ظرفیت این بیمارستان نیز ظرف ۲۴ ساعت پر شد.

جمالیان شامگاه چهارشنبه در گفت‌وگوی ویژه خبری با سیمای استان مرکزی اعلام کرد: با پر شدن بیمارستان آیت الله خوانساری باید بیمارستان سوم در نظر گرفته شود، اما شرایط با اسفندماه کاملا متفاوت است. در اسفندماه ۹۸ مراجعه به بیمارستان‌ها کم بود و بیمارستان ولیعصر نیز به عنوان یکی از مراکز درمان و بستری بیماران کووید ۱۹ انتخاب شد، اما در حال حاضر ۲۱۰ بیمار جراحی در بیمارستان ولیعصر اراک بستری هستند و عملا نمی توان روی ولیعصر حساب کرد.

پرونده ایجاد بیمارستان صحرایی روی میز قرار گرفت

وی اظهار کرد: تنها بیمارستان امیرکبیر و ۴۰ تا ۵۰ تخت بیمارستان امام خمینی(ره) در اختیار است، اما اگر این روند ادامه یابد یا باید بیمارستان صحرایی ایجاد شود، یا داخل حیاط بیمارستان ها تخت بستری تعبیه شود.

جمالیان با بیان اینکه در روزهای ابتدای شیوع ویروس کرونا، همدلی خوبی بین مردم و مسئولین وجود داشت و مردم توصیه‌ها را به جد رعایت می‌کردند، اما در این روزها چنین همدلی را شاهد نیستیم، فشار مضاعفی به کادر درمان وارد می شود و در واقع نیروهای بهداشتی و درمانی تاب و توان خود را از دست داده‌اند.

روزهای خوبی پیش رو نخواهد بود، اگر ...

وی با تاکید بر اینکه از ابتدای شیوع کرونا تا امروز تا این حد نگران وضعیت درمان بیماران مبتلا نبوده‌ام، تصریح کرد: پیش‌بینی خوبی نداریم و اگر مردم همکاری نکنند روزهای خوبی پیش رو نخواهد بود، همه باید برای مقابله با این بیماری مسئولیت خود را به خوبی ایفا کنند.

اراک توان افزایش بار درمان را ندارد

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک، این شهر در شرایط پر خطر قرار دارد، متاسفانه بیمارستان دلیجان و کمیجان پر شده است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرستان دلیجان بسیار پایین است و اگر بیمارستان های این شهرستان‌ها پر شود بار درمان به دوش اراک خواهد افتاد و اصلا چنین توانی در اراک وجود ندارد.

جمالیان با بیان اینکه از مشاهده شرایط کنونی و پیش‌بینی ماه‌های آینده، نگران و مضطرب هستیم، گفت: در حال حاضر ۱۴۶ پزشک و پرستار در استان مرکزی شامل ۹۰ نفر از کادر درمانی دانشگاه و ۵۶ نفر از نیروهای بیمارستان تامین اجتماعی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

نظارت‌ها و بازرسی‌ها جدی گرفته شود

به گزارش ایسنا، رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک بر وظیفه سنگین فرمانداران و دهیاران در سراسر استان در راستای افزایش نظارت‌ها تاکید کرد و خواستار جدی گرفتن بازرسی‌ها شد.

در همین راستا دکتر جواد نظری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز اول مردادماه از طرح تشدید بازرسی از اصناف در خصوص بررسی نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی در راستای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا با حضور بازرسان بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان اراک و استان مرکزی خبر داد به طوری که تاکنون ۱۰۸ هزار و ۱۲۸ بازرسی شامل ۶۸ هزار و یک بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و ۴۰ هزار و ۱۲۷ بازرسی از اماکن عمومی استان توسط بازرسان این مجموعه انجام شده است.

ابتلای جوانان و افراد فاقد بیماری زمینه ای به کرونا

متخصصان عفونی در روزهای اخیر به شدت نسبت به تغییر رویکرد ویروس و علائم آن هشدار داده‌اند، دکتر مسعود مردانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به طیف‌ متنوع علائم بیماری کرونا، تصریح کرد: اگرچه بیماری کووید ۱۹ در ابتدا با تب و تنگی نفس ظاهر می‌شود، ولی در صورت گسترش می‌تواند سایر اندام‌ها مانند کلیه، کبد و مغز را نیز درگیر کرده و حتی منجر به سکته مغزی یا قلبی شود. بنابراین در صورت عدم درمان و رسیدگی می‌تواند خطرناک باشد.

مردانی در ادامه با بیان اینکه از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز اولین علامت بین ۵ تا ۱۴ روز زمان می‌برد، گفت: در ابتدای بیماری علائم غیراختصاصی مانند تب، بدن درد، سرفه، خلط و غیره بروز پیدا می‌کند و بعد از گذشت یک هفته از استقرار ویروس در ریه، فاز التهابی بیماری آغاز می‌شود و در این مرحله چون یکی از جایگاه‌های خاص استقرار کرونا دستگاه تنفسی است، درگیری دوطرفه در دستگاه تنفسی ایجاد می‌شود.

سعیدرضا سلطانی رییس بیمارستان امیرالمومنین اراک که در واقع سانتر اصلی بستری و درمان بیماری در اراک است، نیز در خصوص روند ابتلا به ویروس در این شهرستان اظهار کرد: بیماری کرونا فقط در سنین بالا درگیری شدید ایجاد نمی کند بلکه افراد جوان و بدون بیماری زمینه‌ای را نیز درگیر کرده است.

فیزیوتراپ‌ها گام به گام همراه کادر درمان

به گزارش ایسنا، یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که کرونا ایجاد می‌کند درگیری ریه‌ها و تنگی نفس است که در این راستا فیزیوتراپی تنفسی تجویز می‌شود و در واقع فیزیوتراپ‌ها نیز در کنار دیگر کادر درمان، پزشکان و پرستاران در خط مقدم مقابله با کرونا مشغول خدمات رسانی‌ هستند.

"زارعی" فیزیوتراپ بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک اظهار کرد: فیزیوتراپ‌ها از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کنار باقی کادر درمان در خط مقدم مشغول فعالیت بودند و در کنار انجام خدمات معمول فیزیوتراپی، فیزیوتراپی تنفسی را نیز برای بیماران کرونایی انجام می‌دهند. با توجه به افزایش آمار ابتلا لازم است که مردم کمک کنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند، در تجمعات شرکت نکنند و از ماسک استفاده کنند تا بتوان بر این بیماری غلبه کرد.

در حال حاضر، وضعیت استان مرکزی مطلوب نیست، تلاش‌های ماه‌های اخیر به ثمر ننشست و مجدد روند اوج و صعود ویروس را شاهد هستیم، همین امر باعث شده است که نگرانی‌های نسبت به ماه‌های آینده نیز بیشتر شود چراکه فصل سرد سال پیش‌رو است و اگر مردم همچنان بی توجهی را دنبال کنند مشخص نیست، نمودار ابتلا تا کجا بالا رود.

پاییز و زمستان نگران‌کننده‌ای پیش‌روست

پنجشنبه گذشته کوروش دالوندی رییس شبکه بهداشت و درمان تفرش اعلام کرد که کادر بهداشتی و درمانی پس از پنج ماه مبارزه با کروناویروس، چابکی روزهای نخست را ندارند.

محمدرضا حجتی رییس شبکه بهداشت و درمان فراهان نیز با بیان اینکه با کمک و مساعدت دانشگاه‌علوم‌ پزشکی و خیرین، کمبود تجهیزات نداریم، گفت: با ورود به فصل پاییز و زمستان و اضافه شدن بیماری آنفلوآنزا قطعا شرایط نگران کننده‌ای را پیش رو خواهیم داشت.

رسول گوهری سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان خنداب نیز اظهار کرد: شهرستان خنداب آب و هوای خوبی دارد و همین امر باعث شده تا میهمانان زیادی به این شهرستان تردد کنند. با اقدامات صورت گرفته و برنامه ریزی هایی که از قبل صورت گرفت، این بیماری تاکنون تحت کنترل است. توانستیم تا حدودی این بیماری را تحت کنترل درآوریم و تاکنون نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی آن را حفظ کنیم ولی این وضعیت بسیار شکننده است و اگر غفلتی از سوی مردم و مسئولین صورت بگیرد، قطعا دچار مشکل خواهیم شد.

دورکاری و تعطیلی، راهکار قرارگاه

به گزارش ایسنا، شکننده بودن وضعیت کنترل کرونا در استان مرکزی همواره مورد تاکید بود و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت ارشد استان بارها هشدارهای لازم را دادند، اما بی توجهی مردم باعث شد که وضعیت پرخطر در اراک حاکم شود و مجددا پرونده اعمال محدودیت‌ها روی میز قرارگاه پدافند زیستی استان مرکزی قرار گیرد.

پنجشنبه دوم مردادماه تصمیم قرارگاه پدافند زیستی استان مرکزی این شد که از امروز، چهارم مردادماه، تمامی تالارهای عروسی تعطیل شوند.

اکرمی سخنگوی قرارگاه روز پنجشنبه عنوان کرد: برگزاری تجمعات مرتبط با عروسی و مراسم ترحیم در تمام استان اکیدا ممنوع است و نیروی انتظامی و فرمانداران موظف هستند که این موضوع را مدنظر داشته و با افراد متخلف برخورد قانونی داشته باشند و دستگاه قضایی آمادگی رسیدگی قضایی به متخلفان را دارد، در حال حاضر کلیه تجمعات همچون مراسم های عروسی و ترحیم و مهمانی های خانوادگی کانون های انتشار و انتقال ویروس کروناست، برگزاری و برقراری هرگونه تجمع بیشتر از ۱۰ نفر جدا خطرناک است و باید پیشگیری شود.

وی افزود: با توجه به وضعیت فعلی و حجم بالای استفاده از انرژی برق، ساعات کار ادارات از چهار مردادماه از ۶.۴۵ صبح تا ۱۳.۳۰ خواهد بود و این روند تا پایان مردادماه ادامه دارد و پایان ساعات کاری روزهای پنجشنبه نیز ۱۲.۳۰ تعیین شده است، البته گروه های در معرض خطر، افراد دارای بیماری های زمینه ای و بانوان باردار می توانند با نظر مدیران دستگاه های اداری از ظرفیت دورکاری استفاده کنند، همچنین جلسات غیرضروری در سطح ادارات لغو خواهند شد و فقط جلسات ضروری تشکیل خواهد شد.

به گزارش ایسنا؛ مسلما تعطیلی و محدودیت و ممنوعیت راهکار اساسی برای مقابله با کرونا نیست، نمی‌توان زندگی را ماه‌ها تعطیل کرد تا بتوان از شر این ویروس شوم خلاص شد، به همین دلیل تنها راه مقابله تا زمانی که واکسن آن تولید شود، فقط و فقط رعایت الزامات بهداشتی، مسئولیت پذیری و دغدغه مند بودن نسبت به سلامت خود و اطرافیان است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند