نگاهی به ورژن 99 گل محمدی/ یحیی چگونه آپ گرید شد؟


نگاهی به ورژن 99 گل محمدی/ یحیی چگونه آپ گرید شد؟

یحیی گل محمدی پس از هفت سال از آخرین حضورش روی نیمکت پرسپولیس، چهارمین قهرمانی را در شرایطی برای این تیم به ارمغان آورد که بررسی ابعاد شخصیتی او نشان می دهد تغییرات بنیادینی در این مربی رخ داده است.

گروه ورزشی جی پلاس؛ آخرین حضور یحیی گل محمدی روی نیمکت پرسپولیس خوش یمن نبود. آخرین تصویر از گل محمدی مردی شکست خورده روی نیمکت پرسپولیس بود که نه فقط کاپ قهرمانی جام حذفی را به سپاهان واگذار کرده بلکه در دوئل ناخواسته با مهدوی کیا و داستان خداحافظی او یک شکست خورده تمام عیار لقب گرفته است.

اردیبهشت 92 بود، هدایت پرسپولیس که فصل عجیب و غریبی را سپری کرده و انواع و اقسام حاشیه ها را با ژوزه تجربه کرده بود و رتبه دو رقمی را هفته های متوالی مقابل نام خود در جدول رده بندی می دید، به یحیی گل محمدی سپرده شد. گل محمدی همان فصل هم از نظر فنی ارزش هایش را نشان داد و تیم را به رده ششم جدول رساند و فینالیست جام حذفی کرد اما ... .

گل محمدی هنوز به اندازه کافی پخته نشده بود که بتواند ماجرای خداحافظی مهدوی کیا را به درستی مدیریت کند، در نهایت او نتوانست آن گونه که شایسته کیا بود مراسم خداحافظی او را از مستطیل سبز فراهم کند. نتیجه این سوء مدیریت، باخت به سپاهان در فینال جام حذفی و خداحافظی غریبانه مهدوی کیا با صورت خیس از اشک و خاطره تلخی بود که یحیی از آخرین حضورش روی نیمکت بر جای گذاشت.

حواشی به وجود آمده آن قدر سنگین بود که دیگر کار به بررسی کارنامه فنی یحیی نکشید؛ اینکه تیم بحران زده مانوئل ژوزه چگونه به رده ششم رسید و تا یک قدمی جام حذفی پیش رفت، پشت خاطرات تلخ غروب یک شنبه پنهان شد. یحیی از نیمکت پرسپولیس کنار رفت. او هفت سال وقت داشت تا علاوه بر افزایش سطح فنی، فوت و فن ها و ریزه کاری های مربیگری را هم در تیم هایی مانند نفت تهران، تراکتورسازی، ذوب آهن و شهر خودرو (پدیده سابق) تمرین کند. کارنامه اش آن قدر قابل قبول بود که بتواند به همان تیمی که با بدرقه بد از آن جدا شده بود با سلام و صلوات و به عنوان جایگزین یک مربی خارجی برگردد.

گل محمدی امتیازها را (چه قبل و چه پس از کرونا) یکی پس از دیگری جمع کرد و پرسپولیس را به مقتدرانه ترین قهرمانی اش رساند. در این بین تکرار داستان رویارویی با اسطوره می توانست دوباره شرایط بدی رقم بزند اما یحیی دیگر یحیای هفت سال پیش نبود و توانست ماجراهایی که درباره خداحافظی سید جلال حسینی مطرح می شد را به خوبی مدیریت کند تا داستان مهدوی کیا تکرار نشود.

گل محمدی نشان داد به خوبی از اشتباهاتش درس گرفته است. در روزهایی که دایی کار نمی کند، قلعه نویی با سپاهان نتایج خوب نمی گیرد، ویسی از روزهای درخشان استقلال خوزستان فاصله گرفته، آقا معلم از پس وظایف محوله بر نمی آید، نکونام چالش های مربوط به نخستین سال های مربیگری اش را پشت سر می گذارد، می توان یحیی را ارزنده ترین مربی حال حاضر ایران دانست و چه بسا اگه به همین شکل به پیشرفتش ادامه دهد بتوان هدایت تیم ملی را نیز بار دیگر به یک ایرانی سپرد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

علیرضا خمسه در جشن تولد ایرج طهماسب