مردم برنده واقعی جدال گرما و برق


مردم برنده واقعی جدال گرما و برق

سمنان- ایرنا- تابستان که به نیمه می‌رسد، هیچ چیز دلپذیرتر از خنکای کولر برای شهروندان در دل کویر نیست اما گاهی چنان فعالیت وسایل سرمایشی شدت می‌گیرد که هشدارهای رعب‌آور خاموشی در جدال گرما و برق، شیرینی خنکای دلپذیر را به کام‌شان تلخ می‌کند اما تنها امید برای ناکامی این مساله، مشارکت و مدیریت مصرف برق از سوی خود مردم است.

به گزارش ایرنا، چند روزی است که از مرداد گذشته و گرمای جان فرسای این ماه روز به روز بیشتر و بیشتر بر شهرهای استان سمنان حکم فرمایی می‌کند، شهروندان این استان نیز ناخودآگاه پای به هر منزل، اداره یا مکان تجاری بگذارند به خصوص اگر دقایقی را در خیابان های شهر قدم زده باشند، چشمانشان چرخی بر محیط می زند تا شاید دریچه‌های سرمایشی محل را پیدا کنند و لحظه شیرین وزش بادی خنک بر چهره‌ گرمادیده شان، تجربه ای خوب از تازه کردن دل و جانشان است.

آن روی سکه تابستان، گرمای شدید این فصل است، گرمای هوا با فعالیت چشمگیر وسایل سرمایشی باعث افزایش میزان مصرف برق در کشور و نیز استان سمنان شده که با توجه به محدودیت منابع انرژی، برای پیشگیری از خاموشی برق، مدیریت مصرف ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

حدود ۴۰۰ هزار مشـترک برق از خـدمات شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان بهره‌مند هستند که ۷۶.۵ درصد مشترکان استان در تعرفه خانگی، ۵.۹ درصد عمومی، ۱.۷ درصد کشاورزی ، ۱.۳ درصد صنعتی ، ۱۴ درصد تجاری و بقیه هم مربوط به بخش روشنایی معابر است.

برق در استان ۵۲ درصد در بخش صنعت و ۱۹ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که حدود ۲۲.۷ درصد بیشتر از میزان میانگین مصرف این بخش در کشور است.

به ازای هر درجه گرم‌شدن هوا، حدود ۱۰ مگاوات مصرف برق در استان سمنان افزایش می یابد و بررسی‌ها نشانگر آن است که با هر یک درجه افزایش دما، یک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات مصرف برق کشور بیشتر می‌شود که با در نظر گرفتن گرم تر شدن دمای کشور در این هفته، به احتمال زیاد باید شاهد افزایش بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار مگاواتی مصرف برق بود.

مردم استان سمنان در روز شنبه ۳۱ خرداد رکورد بیشترین میزان مصرف برق در سال جاری را زدند و پیک مصرف برق در این استان از اوج مصرف سال ۹۸ هم فراتر رفت.

بر اساس گزارش مرکز دیسپاچینگ فوق توزیع معاونت بهره برداری شرکت برق منطقه ای سمنان، اوج توان مصرف برق در استان سمنان در روز دوشنبه معادل ۶۰۲.۴ مگاوات ثبت شد که این رقم ۱۳ مگاوات بالاتر از اوج مصرف سال گذشته است که در سی ام تیر ۹۸ ثبت شد.

اما براساس آمار پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو در ساعت ۱۳ روز پنجم مرداد، ۱۴ استان شامل خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، لرستان، قزوین، همدان، کرمانشاه، زنجان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و ۲ کلانشهر مشهد و شیراز در منطقه قرمز نقشه مصرف برق قرار گرفته‌اند و نیز، ۵ استان شامل هرمزگان، بوشهر، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان و ۲ کلانشهر اهواز و اصفهان در منطقه زرد مصرف قرار دارند، طبق این اطلاعات استان سمنان در وضعیت سبز قرار گرفت.

چند وقتی می‌شود که شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان به شهروندان، دستگاه های اجرایی و صنایع این استان هشدارهایی مبنی بر مدیریت وکاهش مصرف برق را داده بود که البته این امر همچنان ادامه دارد.

برنامه‌ریزی‌ها در کنار همکاری همه جانبه شهروندان، صنایع استان و دستگاه‌های اجرایی برای مدیریت مصرف برق جواب داده و وضعیت سمنان سبز شده است، اما مسوولان تاکید دارند که خاموشی صفر تابستان به همراهی مشترکان برق سمنان بستگی دارد.

مردم برنده واقعی جدال گرما و برق

خاموشی صفر مستلزم همراهی مشترکان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان گفت: طرح خاموشی صفر در تابستان امسال برای عبور از اوج بار مصرف برق فقط با مشارکت شهروندان استان در رعایت الگوی مصرف محقق می‌شود.

سید محمد موسوی زاده افزود: طرح ۰۹۹ یا خاموشی صفر، از برنامه‌های مهم صنعت برق به منظور گذر موفق از اوج بار تابستانی است که با مشارکت حداکثری مشترکان در استان سمنان عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان با اشاره به این که شاخص شدت مصرف انرژی، معیار کلی برای میزان بهره وری انرژی است، اظهار داشت: به منظور مدیریت تقاضا، پیگیری قوانین ارزشمند مرتبط با اصلاح الگوی مصرف و هدفمندی یارانه ها بسیار اثرگذار است.

دمای ۴۴ درجه سانتیگراد در انتظار سمنان

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: دمای هوای استان در دهه اول مرداد ۹۹ بین ۳۵ تا ۴۴ درجه سانتیگراد در نوسان است و مردم با توجه این مساله علاوه بر مدیریت مصرف، صنعت برق را در خدمت رسانی یاری دهند.

ایرج مصطفوی افزود: این پیش بینی به طور میانگین برای تمام مناطق استان سمنان با شدت بیشتر در مناطق جنوبی استان است.

وی ادامه داد: میانگین دمای هوای استان حدود یک درجه سانتیگراد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش داشته است.

مصطفوی با تاکید بر اینکه مردم برای مصرف انرژی باید برنامه‌ریزی صحیح داشته باشند، تصریح کرد: یکی از اثرات مخاطره افزایش دما افزایش مصرف انرژی برق است و صرفه‌جویی در مصرف برق به ویژه در ساعات اوج مصرف باید مورد توجه مردم باشد.

صنایع سمنان در خط مقدم مدیریت مصرف برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان با اشاره به نقش اساسی مشترکان به ویژه واحدهای صنعتی در عبور از نقطه اوج مصرف تابستانی برق معتقد است که تا این لحظه، مشترکان صنعتی این استان همکاری مطلوبی در مدیریت مصرف برق دارند.

وی با مهم توصیف کردن نقش صنایع استان سمنان در گذر موفق از اوج بار تابستانی برق تصریح کرد: به منظور اقدام‌های مدیریت مصرف و کاهش اوج بار، تفاهم‌نامه‌ همکاری با مشترکان صنعتی استان منعقد شد.

مردم برنده واقعی جدال گرما و برق

کاهش ساعت کار دستگاه‌های اجرایی استان سمنان

روزهای گذشته سمنان در تقسیم‌بندی مصرفی شرکت توانیر جزو استان‌های قرمز قرار گرفت و به همین منظور، بنا به تصمیم و ابلاغ استانداری، ساعت کاری ادارات این استان به مدت یک ساعت کاهش یافت.

سخنگوی استانداری سمنان گفت: ساعت کار اداره‌ها و دستگاه‌های اجرای استان از سه شنبه ۳۱ تیر گذشته به مدت ۲ هفته کاهش یافت.

حجت یحیایی ابراز داشت: با توجه به اعلام کارشناسان سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش دمای هوا در اکثر نقاط کشور و همزمانی آن با افزایش رطوبت در مناطق جنوبی و شمالی کشور که در نتیجه منجر به افزایش بار شبکه و میزان استفاده از وسایل سرمایشی می‌شود هم چنین نظر به مکاتبه بین وزیران نیرو و کشور و دستور وزیر کشور مبنی بر همکاری با شرکت های برق منطقه ای و توزیع نیروی برق ساعت کار اداره‌های استان کاهش یافت.

وی افزود: بر اساس دستور استاندار سمنان و ابلاغ رسمی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری سمنان، ساعت کار اداره‌ها و دستگاههای اجرایی این استان از سه‌شنبه سی و یکم تیر جاری به مدت ۲ هفته از ساعت ۷:۳۰ لغایت ۱۳:۳۰ تعیین می‌شود.‌

وی اظهار داشت: از عموم مردم استان سمنان درخواست می شود به منظور حفظ دستاورد مهم وزارت نیرو در انجام برنامه هفدهمین سال بدون خاموشی گستره ، ضمن رعایت صرفه جویی و استفاده بهینه از وسایل برقی و بویژه وسایل سرمایشی ، با تلاشگران و کارکنان صنعت برق کشور همراهی کرده و در انجام ماموریت خطیر این وزارتخانه یاری گر باشند.‌

گذر موفق از اوج مصرف تابستانی با صرفه جویی ۱۰ درصدی

موسوی زاده به ضرورت همکاری تمام مشترکان برق استان سمنان برای گذر از اوج مصرف تابستانی، خاطر نشان کرد: گذر موفق از اوج مصرف تابستان و پیشگیری از مدیریت اضطراری، با صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مشترکان در مصرف برق در دهه اول مرداد محقق می‌شود.

وی ابرازداشت: روند افزایش دمای هوا تا اواسط هفته آینده و رشد مصرف برق، لزوم مدیریت بهینه مصرف برق را ۲ چندان می کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان با عنوان این که ۳۰ درصد بار مصرفی اشتراک های خانگی استان سمنان سرمایشی است، اظهار داشت: در حال حاضر به نسبت مدت مشابه سال قبل، حدود پنج درصد رشد مصرف و بیش از پنج درصد رشد دوره اوج در استان ثبت شد.

وی تصریح کرد: به منظور مشارکت ۱۰ درصدی مشترکان برق برای مدیریت مصرف برق، لازم است تا با استفاده از دور کند کولر آبی، تنظیم دمای کولرهای گازی بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد، استفاده نکردن از لوازم برقی پرمصرف در ساعت های اوج بار و خاموش کردن لامپ های اضافی و غیرضروری اقدام کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی