معاون سیاسی حزب الله: ایران و سوریه در طول جنگ لبنان را پشتیبانی می کردند


معاون سیاسی حزب الله: ایران و سوریه در طول جنگ لبنان را پشتیبانی می کردند

حاج حسین خلیل: در طول جنگ سوری‌ها ما را رها نکردند و کمک‌های تدارکاتی و نظامی، چه آن‌هایی که از ایران می‌آمد و چه آن‌هایی که از انبار‌های ارتش سوریه تامین می‌شد، به دست ما می‌رسید.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی المنار؛ حاج حسین خلیل معاون سیاسی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در گفتگو با شبکه المنار درباره جنگ ۳۳ روزه گفت در طول جنگ سوری‌ها ما را رها نکردند و کمک‌های تدارکاتی و نظامی، چه آن‌هایی که از ایران می‌آمد و چه آن‌هایی که از انبار‌های ارتش سوریه تامین می‌شد، به دست ما می‌رسید.
وی افزود سوری‌ها انبار‌های ارتش سوریه و گارد ریاست جمهوری را باز کرده بودند و برای ما سلاح و مهمات ارسال می‌کردند.

وی تصریح کرد شهید حاج قاسم سلیمانی نقشی اساسی در جنگ ۳۳ روزه داشت و همواره در داخل لبنان در کنار ما بود و در میدان نبرد حضور داشت.
معاون سیاسی دبیرکل حزب الله لبنان افزود در جریان جنگ با فواد السنیوره (نخست وزیر وقت لبنان) در حضور نبیه بری (رئیس مجلس نمایندگان لبنان) دیدار کردم. در اوج جنگ سنیوره می‌گفت مزارع شبعا برای لبنان نیست و باید آنرا به عنوان بندی در اختیار شورای امنیت قرار دهیم تا درباره آن تحقیق کند.

حاج حسین خلیل افزود در زمان جنگ با یک مسئول بلندپایه امنیتی لبنانی در بیروت دیدار کردم. او گفت آمریکایی‌ها با سعد حریری گفتگو کرده و پیشنهاد کرده بودند که این مسئله باید از این طریق (مسیر سیاسی) حل شود و راه دیگری وجود ندارد. او از من پرسید می‌خواهید جنگ را متوقف کنید یا نمی‌خواهید؟ من گفتم ما نمی‌خواهیم جنگ را متوقف کنیم چرا که این تجاوزگری از جانب رژیم صهیونیستی است.
وی تصریح کرد اول سئوالی که او (مسئول امنیتی لبنانی) از من پرسید این بود که درباره دادگاه بین المللی چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟ گفتم فلانی این مسئله چه ارتباطی به جنگ دارد. او پاسخی نداد. او گفت آمریکایی‌ها دو مسئله درخواست کرده اند و آن را پیش شرط آتش بس قرار داده اند اول اینکه حزب الله هر آنچه از سلاح سنگین در اختیار دارد تحویل دهد یعنی پس از برقراری آتش بس، در فرصتی چهار تا پنج ماهه باید آن‌ها را تحویل دهد. دوم اینکه نیرو‌های چند ملیتی در مرز شرقی بین لبنان و سوریه مستقر شوند.
وی اضافه کرد آن‌ها به خوبی می‌دانستند که شریان اصلی انتقال تسلیحات به لبنان از سوریه است و در هیچ زمانی در طول جنگ متوقف نشد و شبانه روز این جریان ادامه داشت. من گفتم که نیرو‌های صلح بان باید در مرز جنوبی که ما با اشغالگران اسرائیلی مشکل داریم مستقر شوند چه ارتباطی به مرز ما با سوریه دارد؛ اما او گفت بله، اما این درخواست اصلی آمریکایی هاست در غیر این صورت جنگ متوقف نمی‌شود.
حاج حسین گفت دیدار دیگری با این مسئول داشتم و به او گفتم که به رئیس حریری بگوید این درخواست به هیچ عنوان قابل قبول نیست و این درخواستی کاملا اسرائیلی - آمریکایی است و ما به هیچ عنوان آن را نخواهیم پذیرفت.
معاون سیاسی حزب الله گفت من به سید حسن نصرالله اطلاع دادم رئیس بری از برخی گزارش‌ها ابراز نگرانی کرده است. سید نصرالله به من گفت به رئیس بری بگویم وضع ما بسیار خوب است و در همین لحظه نیرو‌های ما در عیتا و بنت جبیل در حال مبارزه هستند و در فلان منطقه داخل اسرائیل نیرو‌های ما شش یا هفت تانک اسرائیلی را منهدم کرده اند و در فلان نقطه هم همین طور. رئیس بری از شنیدن این خبر خوشحال شد و گفت چرا این خبر‌ها را زودتر به ما نمی‌گویید.
وی اضافه کرد رئیس بری از من درباره رویکرد ما درباره آتش بس پرسید که به او گفتم چیزی شبیه تفاهم آوریل است و اینکه ما بر هر گونه حمله‌ای به لبنان و غیرنظامیان پاسخ می‌دهیم. رئیس بری به آمریکایی‌ها اطلاع داد هیچ مانعی درباره افزایش شمار نیرو‌های یونیفل وجود ندارد، اما هر گونه اصلاح و تغییر در ماموریت آن‌ها پذیرفتنی نیست. پس از آنکه آمریکایی‌ها از طرح فصل هفتم و اصلاح ماموریت یونیفل ناامید شدند، بند‌هایی را که ما در قطعنامه ۱۷۰۱ با آن موافقت کرده بودیم؛ پذیرفتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)