شهرستان روانسر دارای 6 سامانه برداشت سقز است


شهرستان روانسر دارای 6 سامانه برداشت سقز است

کرمانشاه- ایرنا- مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری روانسر گفت: این شهرستان دارای 6 سامانه و محدوده برداشت سقز است که به طور میانگین 500 کیلوگرم شیره سقز از آنها برداشت می‌شود.

فرزاد خسروی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سامانه ها در محدوده روستاهای «چیلانه، قوری قلعه، لورابی، نوخان، بزوره و شبانکاره» بخش شاهو قرار دارد.

وی با بیان اینکه در سالجاری برداشت سقز از چهار سامانه شهرستان روانسر ممنوع است؛ اظهار داشت: در سالجاری سامانه های بزوره و شبانکاره فقط مجوز برداشت دارند که پیش بینی می شود ۱۲۰ کیلوگرم شیره سقز در از این سامانه ها برداشت شود.

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری روانسر ادامه داد: برای بهر برداری از این ۲ سامانه ۲ قرارداد منعقد شده و بهره بردان نیز کار برداشت را از چند روز قبل آغاز کرده و تا نیمه شهریور نیز ادامه می دهند.

خسروی اضافه کرد: برداشت شیره سقز از درختان بنه با نظارت کارشناسان این اداره انجام می شود.

وی گفت: منابع طبیعی در سال‌های اخیر اقدام به کشت درخت بنه کرده است و با کشت هرساله این گونه، در حال ترویج کشت درخت بنه در حوزه شهرستان هستیم.

درخت بنه با نام علمی Pistaciaatlantica متعلق به خانواده پسته(Anacardiaceae) بوده و از لحاظ جغرافیایی انتشار آن از جزایر قناری و سواحل دریای مدیترانه آغاز و به کشورهای سوریه ارمنستان ترکیه، عراق، پاکستان، افغانستان و ایران ختم می شود.

از محصول درختان بنه (قسقوان، قزوان) برای ساخت داروهای گیاهی و سقز(آدامس) طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.

شهرستان روانسر با ۴۷ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


تزیین جشن الفبا در مدرسه | 40 ایده تزیین جشن الفبا در مدرسه برای کلاس اولی ها برای دهه ...