احیای حقوق عامه یکی از وظایف اصلی دادستانی کل کشور است


احیای حقوق عامه یکی از وظایف اصلی دادستانی کل کشور است

تهران- ایرنا - دادستان کل کشور گفت: احیای حقوق عامه از جمله وظایفی است که قانون اساسی صراحتا به آن اشاره کرده و یکی از وظایف اصلی دادستانی کل کشور است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری در مراسم تودیع و معارفه معاون اول دادستان کل کشور افزود: احیای حقوق عامه مسئولیتی است که در دو سه سال اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته است و وظیفه ماست که عقب ماندگی و کوتاهی‌های موجود در این سالها را جبران کنیم. لذا کار در این حوزه بسیار زیاد است و باید در هر جایگاه و پستی که هستیم به این مسئله توجه کافی داشته باشیم.

دادستان کل کشور مسئله کار جهادی را هم مورد توجه قرار داد و گفـت: کار در نظام جمهوری اسلامی و بخصوص در دادستانی کل به گونه ای نیست که بشود به ساعات کار اداری بسنده کرد بلکه باید به صورت شبانه روزی و البته جهادی کار را دست گرفت و پیش رفت. اگر خدایی نکرده بخواهیم به همان ۸ -۹ ساعت اداری اکتفا کنیم قطعا به نظام و مردم جفا و خیانت کرده‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری خاطرنشان کرد: همه باید به خود متذکر شویم که این پست و مقام و مسئولیت‌ها دائمی نبوده و مقطعی است. جایگاه و وظایف در دادستانی کل کشور هم بسیار خطیر، سنگین و حساس است و این سنگینی کار بار مسئولیت ما را دوچندان می‌کند.

دادستان کل کشور ادامه داد: اگر ما بخواهیم یک دادستانی مقتدر و قوی داشته باشیم باید نیروهای توانمند و مسئولیت پذیر را در آن داشته باشیم و دادستانی مقتدر میسر نخواهد شد مگر توسط افراد آن و اقدامات ایشان. لذا شما معاونین، مشاورین، دادیاران و قضات محترم هستید که به این مجموعه جایگاه و اقتدار می‌بخشید و انجام وظایف محوله در چارچوب قانون است که این صلابت و شایستگی را محقق خواهد کرد.

وی افزود: کار در دادستانی کل به نحوی است که همه باید دست به دست یکدیگر دهیم تا تکالیف انجام شود. به تنهایی نمی‌توان کاری را پیش‌ برد مگر با همفکری، همکاری و هم افزایی. اکنون در جایگاهی هستیم که مسئولیت سنگینی بر عهده ما نهاده شده و لازم است وظایف را به صورت جمعی پیش ببریم.

این مقام قضایی به موضوع تحول هم اشاره داشته و گفت: مسئله تحول که اکنون به صورت جدی در دستگاه قضایی دنبال می‌شود خواسته و مطالبه مقام معظم رهبری، ریاست محترم قوه قضاییه و مردم است. ما حدود ۴۰۰ دادستان در سراسر کشور داریم و تحول در دستگاه قضایی محقق نخواهد شد مگر با اقدامات و تلاش‌های همه این عزیزان و خدمتگزاران.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از تلاشها و خدمات حجت الاسلام والمسلمین مصدق در دوران مسئولیتشان در سمت معاون اول داستانی کل اظهار کرد: حجت الاسلام و المسلمین مصدق در دوران مسئولیشان در جایگاه معاون اول خدمات ارزنده ای داشتند از جمله اینکه تلاش زیادی نمودند که دادیاران در شعب دیوانعالی حاضر شوند و در رسیدگی به پرونده‌ها تاثیر مناسب دادیاری را داشته باشند.

این مقام قضایی تصریح کرد: بحمدالله فرد شایسته و شجاع و انقلابی دیگری اکنون در این جایگاه قرار می‌گیرند که دارای صفات و محسنات متعددی هستند و امیدواریم حجت الاسلام و المسلمین سید محسن موسوی که از حالا به عنوان معاون اول دادستانی کل کشور به نظام جمهوری اسلامی خدمت خواهند کرد راه و مسیری که قبلا ریل گذاری شده است را با سرعت و قاطعیت دنبال کنند.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید محسن موسوی معاون اول دادستان کل کشور اظهار کرد: دین مبین اسلام برای تمام بشریت و حیات اجتماعی انسان‌ها برنامه جامع و کاملی دارد و نمونه کامل این انسانیت را می‌توان ائمه اطهار(علیهم السلام) دانست.

وی گفت: وقتی یک جامعه شکل می‌گیرد عقاید و نظرات مختلفی در آن مطرح می‌شود که برای اجرای درست قانون و مقررات نیازمند ضمانت اجرا هستیم تا جامعه دچار اختلاف و گرفتاری نگردد.

این مقام قضایی تصریح کرد: در این رابطه اسلام بابی دارد به اسم قضا و قضاوت که پشتوانه اجرای قانون می‌باشد. در کشور ما هم قوه قضاییه و دادستانی کل کشور ضمانت اجرای قوانین است تا جامعه در پرتو این ضمانت اجرا به اهداف و ارزش های انقلاب اسلامی دست یابد.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی ادامه داد: یکی از وظایف اصلی دادستانی کل بحث احیای حقوق عامه است. خوشبختانه در این رابطه تلاش‌های بسیار خوبی در۲- ۳ سال اخیر صورت گرفته که لازم است با قدرت و سرعت بیشتری این مسیر طی شود.

معاون اول دادستان کل کشور تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که لازم است در دادستانی کل پیگیری شود بحث شناسایی و حمایت از قضات و دادیاران جوان و شجاع است که در دادسراهای سراسر کشور در حال خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند. قطعا اگر با استفاده از ظرفیت این نخبگان در هر شهر و استانی اتاق‌های فکری تشکیل شود مشکلات و آسیب‌های اجتماعی آن منطقه کمتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در امر مبارزه با مواد مخدر، فضای مجازی، حقوق عامه، مشکلات اقتصادی و ... کارهای زیادی وجود دارد که انشالله بتوانیم با برنامه‌ریزی، همفکری و مشورت با همکاران عزیز در دادستانی کل گام‌های موثری را در راستای اهداف از پیش تعیین شده برداریم.

گفتنی است در پایان این مراسم از زحمات و تلاش‌های حجت الاسلام و المسلمین مصدق تقدیر و حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی با دریافت ابلاغ به سمت معاون اول دادستان کل کشور منصوب شد.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی پیش از این معاون قضایی دادگستری استان فارس، رئیس دادگستری شهرستان داراب و نیز لامرد بوده است.

مراسم تودیع و معارفه معاون اول دادستان کل کشور با حضور حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور، بختیاری دادیار دادسرای دیوانعالی و رئیس دفتر دادستان کل، معاونین، مشاورین و دادیاران دادستانی کل برگزار شد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


واکنش دبیر ستاد حقوق بشر درمورد اقدامات خرابکارانه در تاسیسات نطنز