آیا آب خوردن وسط غذا باعث چاقی می شود؟


یکی از مهم ترین سوالات برای افرادی که قصد لاغر شدن دارند، این است که آیا نوشیدن آب حین غذا خوردن باعث لاغر شدن می شود یا نه.

آیا آب خوردن وسط غذا باعث چاقی می شود؟

این مسئله یک باور نادرست است که دلیل آن تنها یک برداشت غلط از عوارض نوشیدن آب است! اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، مسئله این است که آب خوردن باعث می شود تا مقداری از معده شما پر شود و به همین دلیل زودتر احساس سیری کنید. از این رو برخی از افراد حین غذا خوردن آب می نوشند تا جلوی اشتهای خود را بگیرند و لاغر شوند اما این تفکر کاملا غلط و بی اساس است.

آب خوردن همراه با غذا باعث چاقی می شود یا لاغری؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید آب معدنی یکی از نوشیدنی های پرفروش رستوران هاست! با توجه به آمار فروش و پخش آب معدنی در رستوران ها به خوبی متوجه می شویم که بسیاری از مردم عادت دارند میان غذا یا بعد از خوردن غذا، آب بنوشند.

در هر صورت آب خوردن میان غذا، عوارض بسیاری دارد. نمی توان گفت آب خوردن حین غذا، به لاغر شدن کمک می کند بلکه باعث چاقی و پف بدن نیز خواهد شد.

باور اشتباهی که برای بسیاری از افراد درباره لاغر شدن به دلیل آب خوردن میان غذا وجود دارد به این دلیل ایجاد شده که افراد فکر می کنند با اشغال کردن مقداری از ظرفیت معده با آب، می توانند جلوی خوردن غذا را بگیرند.

درباره این مسئله باید بگوییم که با هدف لاغر شدن می توانید نهایت یک تا نیم ساعت مانده به غذا، دو لیوان آب بنوشید. اما هرگز کمتر از نیم ساعت قبل از ناهار یا شام نباید آب بنوشید.

آب خوردن حین غذا چه عوارضی دیگری به غیر از چاقی دارد؟

آب خوردن حین غذا از نظر پزشکی و حتی در دیدگاه های اسلامی کار صحیحی نیست. دلایل بسیاری وجود دارد که آب نوشیدن حین غذا را منع می کنند. در این قسمت به بررسی برخی از این دلایل خواهیم پرداخت.

آیا آب خوردن وسط غذا باعث چاقی می شود؟

1- ضعیف شدن معده به دلیل نوشیدن آب همراه با غذا

در صورتی که این عادت را در دراز مدت انجام دهید، در نهایت شاهد معده درد و ضعیف شدن معده تان خواهید بود. با نوشیدن آب و مایعات حین خوردن غذا، فرآیند هضم غذا سخت تر می شود و در نهایت بعد از مدت ها معده شما دچار مشکلات متفاوتی خواهد شد.

2- نوشیدن مایعات حین خوردن غذا و حالت تهوع

از آنجایی که فرآیند هضم غذا بعد از نوشیدن مقدار زیادی آب، سخت تر خواهد شد این احتمال وجود دارد که فرد دچار حالت تهوع شود. مخصوصا در صورتی که آب مانده یا مایعاتی بنوشید که کمی سنگین تر هستند. منظور از آب مانده، آب راکدی است که مدت طولانی درون یک ظرف قرار می گیرد.

از آنجایی که قیمت گالن 20 لیتری آب سردکن نسبت به گالن های کوچکتر به صرفه تر است، برخی از افراد ترجیح می دهند تا گالن های بزرگ تر تهیه کند. از این رو اگر آب معدنی مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار نگیرد، راکد می شود و بو می گیرد. البته حالت تهوع بعد از خوردن غذا می تواند دلایل دیگری داشته باشد اما به صورت کلی این اتفاق برای کسانی که معده حساسی دارند نیز رایج تر است.

3- اختلال در هضم غذا و یبوست

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید به سادگی می توان جلوی یبوست را گرفت. از مهم ترین دلایلی که در نهایت منجر به یبوست می شود این است که افراد قبل از خوردن غذا با نوشیدن آب یا مایعات، معده خود را سرد می کنند!

هضم شدن غذا در معده انسان به حرارت معده و همچنین مایعات گوارشی نیاز دارد. زمانی که شما قبل از خوردن غذا و یا حتی میان غذا، اقدام به نوشیدن آب یا مایعات سرد می کنید، این حرارت را از بین می برید. نه تنها حرارت بلکه مایع گوارشی مورد نیاز برای هضم غذا نیز با نوشیدن آب از بین می رود.

البته بهتر است بگوییم که این مایع به صورت کلی از بین نمی رود بلکه از حالت اصلی خود خارج می شود و دیگر قابلیت هضم غذا را نخواهد داشت.

در نهایت با سرد شدن معده، رقیق شدن مایع گوارشی و سنگین شدن معده تان عوارض متفاوت مانند ضعف، چاقی و درد معده را فراخوان می کنید.

آیا آب خوردن وسط غذا باعث چاقی می شود؟

چرا آب خوردن حین غذا باعث چاقی می شود؟

با نوشیدن آب حین غذا خوردن، شیره های گوارشی حالت خود را از دست می دهند و در نهایت هضم غذا صورت نمی گیرد. از آنجایی که یبوست، حالت تهوع، نفخ و موارد دیگر از عوارض نوشیدن آب حین غذا محسوب می شود، فرد اشتهای خود را از دست می دهد و در طول روز هیچ انرژی نخواهد داشت.

افرادی که عادت نوشیدن آب حین غذا را ترک نمی کنند در نهایت چاق می شوند. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که عادت به نوشیدن آب حین غذا خوردن دارید سعی کنید با روش های متفاوت این عادت را ترک کنید.

به طور مثال می توانید با نوشیدن آب در زمان های مختلف روز، حس تشنگی را از بین ببرید تا میان غذا خوردن مجبور نشوید، آب بنوشید. این عادت را به شیوه های مختلف ایجاد کنید. به طور مثال زمانی که خارج از منزل هستید با خرید آب کوچک و در دست داشتن آن، خودتان را مجبور کنید تا آب بدن را تامین کنید.

به صورت کلی توصیه می کنیم اگر عادت های نامناسبی در آب خوردن دارید، این عادت ها را ترک کنید. اگر فکر می کنید ترک این عادت ها برایتان کار سختی محسوب می شود، پیشنهاد می کنیم سری به سایت سورپرایز بزنید و مقالات مرتبط با نوشیدن آب و عوارض عادت های بد را مطالعه کنید تا با آگاه شدن نسبت به بیماری های و عوارض مختلف، راهی مناسب برای ترک عادت های غلط پیدا کنید.

* رپورتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا