وام ودیعه مسکن مستاجران : 8 نکته درباره شرایط پرداخت و مدارک لازم


یکی از موضوعات داغ این روزها در مکالمات روزمره و اخبار ایران بحث وام ودیعه مسکن مستاجران است. اگر شما هم مستاجر هستید و به دنبال اطلاعاتی درباره... نوشته وام ودیعه مسکن مستاجران : 8 نکته درباره شرایط پرداخت و مدارک لازم اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

یکی از موضوعات داغ این روزها در مکالمات روزمره و اخبار ایران بحث وام ودیعه مسکن مستاجران است. اگر شما هم مستاجر هستید و به دنبال اطلاعاتی درباره این هستید که شرایط پرداخت وام ودیعه مسکن مستاجران چگونه است و چه مدارکی برای دریافت این وام نیاز است حتما در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا همه چیز را بدانید.

وام ودیعه مسکن مستاجران : 8 نکته درباره شرایط پرداخت و مدارک لازم

وام ودیعه مسکن مستاجران : 8 نکته درباره شرایط پرداخت و مدارک لازم

۱. وام ودیعه مسکن مستاجران به چه کسانی تعلق میگیرد

کسانی که برای تامین پول پیش مسکن یا ودیعه مسکن‌شان دچار مشکل جدی هستند و از همراهی صاحبخانه‌ها در این شرایط کرونایی برخوردار نیستند، می‌توانند برای دریافت این تسهیلات از طریق سامانه جامع اقدام ملی مسکن اقدام کنند. هدف اصلی این وام، زنان سرپرست خانوار، حقوق‌بگیران، کارگران، مستمری‌بگیران و بازنشستگان هستند و در اولویت پرداخت این وام قرار دارند. خانواده‌های ۵ نفره، خانه‌اولی‌ها و کسانی که امسال ازدواج کرده‌اند، نیز می‌توانند برای وام ودیعه مسکن اقدام کنند.

۲. زمان پرداخت وام ودیعه مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران نحوه زمان بندی مراجعه مشمولان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن به بانکها و مدارک مورد نیاز را اعلام کرد. وی درباره تسهیلات ودیعه مسکن گفت: پرداخت این وام از روز چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه آغاز شده است و سقف تسهیلات اعطایی در تهران ۵۰، کلانشهرها ۳۰ و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن یا بر اساس آنچه شورای فقهی بانک مرکزی اعلام کرده «تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات» نام گذاری شده، مختص مستأجران است، افزود: زمان بندی ثبت نام متقاضیان از ۴ مرداد آغاز شد و تا ۹ مرداد امکان ارسال پیامک وجود داشت همچنین افرادی که پیامک ثبت نام ارسال کرده بودند تا ۲۰ مرداد فرصت داشتند با مراجعه به سامانه وزارت راه و شهرسازی مدارک خود را بارگذاری کنند؛ بنابراین در حال حاضر ثبت نام برای دریافت این تسهیلات به پایان رسیده و دیگر امکان ثبت نام وجود ندارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران یادآور شد: متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن باید شرایط مندرج در ماده یک آئین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن را داشته باشند که شامل سبز بودن فرم «ج» آنها، نداشتن سابقه مالکیت از سال ۸۴ به بعد و متأهل یا سرپرست خانوار بودن است ولی داشتن سابقه سکونت ۵ سال در شهر مورد تقاضا برای دریافت این تسهیلات حذف شده است.

وی اعتبار در نظر گرفته شده برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن را ۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع مالی اختصاص یافته به ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان و اظهار کرد: ۵ گروه از مستأجران مشمول دریافت این وام هستند که شامل کارگران، حقوق بگیران ثابت با اولویت ازدواج‌های سال ۹۹ و خانوارهای ۵ نفره و بالاتر، خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و زنان سرپرست خانواده می‌شود.

۳. نحوه دریافت وام ودیعه مسکن

همانطور که در بسیاری از خبرها خواندید ثبت‌نام پیامکی وام ودیعه مسکن از ساعت ۱۰ صبح ۴ مرداد ماه شروع شد و تا ۹ مرداد ادامه یافت. برای دریافت این وام باید کارهای زیر را انجام می‌دادید:

۱. با شماره همراهی که به نام خودتان (یعنی سرپرست خانوار) است، کدملی را به شماره ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ پیامک می‌کردید.

۲. اطلاعات خواسته‌شده در سامانه طرح اقدام ملی مسکن را کامل می‌کردید.

با ثبت‌نام پیامکی، ابتدا شرایط متقاضی مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس با اعلام پیامکی به سرپرست خانوار و معرفی بانک وام‌دهنده، اطلاعات فرد هم در سامانه باید تکمیل شود.

۴. مدارک لازم برای دریافت وام ودیعه مستاجران

مانند بسیاری دیگر از کارهای اداری در ایران برای دریافت این وام هم نیاز به مدارک هویتی و اقامتی دارید که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:

اصل کارت ملی جدید (یا کارت ملی قدیم با برگه ثبت‌نام کارت ملی جدید)اصل شناسنامهمتاهل یا سرپرست خانوار بودنحداقل ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضااجاره‌نامه رسمی به تاریخ ۴ مرداد ۹۹ به بعد، همراه با کد رهگیریگواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و حساب رایانه فرد متقاضی برای وثیقه وام، در غیر این صورت: سفتهدریافت نکردن هیچگونه تسهیلات مسکن از دولت از خانه سازمانی تا زمین و طرح‌های ملی مسکن (یعنی همان سبز بودن فرم ج)صاحب ملک نبودن از سال ۸۴ به بعدواحدهای مسکونی کوچک‌تر از ۷۵ متر در تهران. خانه‌های استیجاری کمتر از ۹۰ متر در بقیه شهرها

نکته مهم: برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، ضمانت توسط این نهادها صورت می‌گیرد و نیازی به مدارک بالا نیست. باید به خود نهاد حمایت‌کننده مراجعه کنند.

مطالب مرتبط: ۵ نکته مهم که درباره اجاره اولین آپارتمان تان باید بدانید

۵. مدارک ضمانت وام

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ضمانت بانکی لازم برای دریافت این تسهیلات را گواهی کسر حقوقی، گواهی استفاده از مستمری نهادهای حمایتی، سهام عدالت و در غیر این صورت چک و سفته اعلام کرد و ادامه داد: متقاضیان دریافت این تسهیلات باید حداقل یک فقره از این موارد ذکر شده را دارا باشند اما اگر هیچ یک از موارد فوق شامل گواهی‌های کسر از حقوق، مستمری بگیری یا سهام عدالت نداشته باشند در خصوص تسهیلات ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی باید یک ضامن اعلام کنند و برای تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی نیازی به ضامن نیست و با چک و سفته می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند. بانک‌ها نیز موظف به مطالبه ضمانت این تسهیلات صرفاً بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا هستند و نباید بیش از آنچه این ستاد اعلام کرده مطالبه ضمانت کنند.

وی در خصوص چگونگی معرفی متقاضیان به بانک‌های عامل گفت: تعیین گروه‌های هدف بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و این وزارتخانه مسئولیت ثبت نام، کنترل، پالایش و نهایتاً معرفی متقاضیان به بانک‌های عامل را بر عهده دارد و متقاضیان باید منتظر اطلاعیه‌های بعدی وزارت راه و شهرسازی باشند.

محبت خواه یادآور شد: متقاضیان به تدریج به شبکه بانکی معرفی می‌شوند تا بدون ایجاد ازدحام در بانک و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فرآیندهای اداری مربوطه انجام شود.

مطلب مرتبط: ۶ روش پس انداز پول برای خرید خانه در زمانی که اجاره نشین هستید!

۶. مبلغ وام ودیعه مسکن چقدر است

با توجه به اینکه تعداد مستاجران بسیار زیاد است و منابع وام ودیعه مسکن فقط ۲۰ هزار میلیارد تومان است. یعنی به همه مستاجران نمی‌سد، مبلغ تعیین شده این وام با توجه به هزینه زندگی در شهرها، چنین است:

وام ۵۰ میلیون تومانی: تهرانی‌هاوام ۳۰ میلیون تومانی: ساکنان کلانشهرها (مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه)وام ۱۵ میلیون تومانی: ساکنان بقیه شهرها

۷. کدام شهرها، کلان شهر محسوب می‌شوند؟

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در پاسخ به این سوال که کدام شهرها کلانشهر محسوب می‌شوند، گفت: مستأجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، مستأجران ۷ کلانشهر کرج، شیراز، اصفهان، تبریز، قم، مشهد و همدان مشمول تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی و مستأجران در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان وام دریافت می‌کنند.

وی درباره روش‌های بازپرداخت این تسهیلات گفت: در دو روش متقاضیان این تسهیلات می‌توانند وام دریافتی را به بانک بازگردانند که در روش نخست، بازپرداخت تسهیلات یک ساله با نرخ سود ۱۳ درصد و صرفاً بازپرداخت سود آن است که در ۱۲ قسط ۵۴۲ هزار تومانی برای وام ۵۰ میلیونی، ۳۲۵ هزار تومانی برای وام ۳۰ میلیونی و ۱۶۲ هزار تومانی برای وام ۱۵ میلیون تومانی است؛ در پایان سال اصل تسهیلات به صورت کامل به بانک برگردانده می‌شود.

محبت خواه یادآور شد: در روش دوم بازپرداخت سه ساله با نرخ سود ۱۲ درصد و اقساط ۳۶ ماهه است که برای وام ۵۰ میلیونی، متقاضی باید ماهانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان، وام ۳۰ میلیونی، ۹۹۶ هزار تومان و برای وام ۱۵ میلیون تومانی ۴۹۸ هزار تومان به بانک اقساط بدهد.

۸. کارمزد و اقساط تسهیلات ودیعه مسکن چقدر است؟

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار کارمزد وام ودیعه مسکن ۱۳ درصد است. اگر تغییری صورت نگیرد، قرار است مستاجران این سود ۱۳ درصدی را در ۱۲ ماه پرداخت کنند و اصل مبلغ ودیعه را هم در پایان قرارداد یکساله‌شان با صاحبخانه‌ها (یعنی مرداد ۱۴۰۰) به شبکه بانکی برگردانند.

با این حساب:

وام ۵۰ میلیون تومانی (ویژه تهرانی‌ها): ماهیانه ۵۴۲ هزار تومانوام ۳۰ میلیون تومانی (ویژه بقیه کلانشهرها): ماهیانه ۳۲۵ هزار تومانوام ۱۵ میلیون تومانی (ویژه شهرها): ماهیانه ۱۶۲ هزار تومان

تحریریه سایت کسب و کار بازده – پریسا جعفری

وام ودیعه مسکن مستاجران : ۸ نکته مهم درباره شرایط و مدارک لازم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل