انفاق چه اثری برای شخص انفاق کننده دارد؟ + صوت آیه 272 سوره بقره


انفاق چه اثری برای شخص انفاق کننده دارد؟ + صوت آیه 272 سوره بقره

تفسیر اجمالی آیه 272 سوره بقره را در این گزارش بخوانید.

انفاق چه اثری برای شخص انفاق کننده دارد؟ + صوت آیه 272 سوره بقره

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند.

از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر از مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

لَیْسَ عَلَیْکَ هُدَاهُمْ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ یَهْدِی مَنْ یَشَاءُ ۗ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَلِأَنْفُسِکُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ

هدایت آن‌ها (به‌طور اجبار) بر تو نیست؛ (بنابر این، ترک انفاق به غیر مسلمانان، برای اجبار به اسلام، صحیح نیست؛)، ولی خداوند، هر که را بخواهد (و شایسته بداند)، هدایت می‌کند؛ و آنچه را از خوبی‌ها و اموال انفاق می‌کنید، برای خودتان است؛ (ولی) جز برای رضای خدا، انفاق نکنید! و آنچه از خوبی‌ها انفاق می‌کنید، (پاداش آن) به طور کامل به شما داده می‌شود؛ و به شما ستم نخواهد شد.

فایل صوتی تلاوت آیه ۲۷۲ سوره بقره

تفسیر آیه ۲۷۲ سوره بقره

به این وسیله انفاق کنندگان را تشویق به این عمل انسانی می‏ نماید، مسلما انسان هنگامی که بداند نتیجه کار او به خود او باز می‏ گردد بیشتر به آن کار علاقه‏‌مند خواهد شد. ممکن است در ابتدا چنین به نظر برسد که منظور از بازگشت منافع انفاق به انفاق کننده، همان پاداش و نتائج اخروی آن باشد؛ البته این معنی صحیح است، ولی نباید تصور کرد که سود انفاق تنها جنبه اخروی دارد، بلکه از نظر این دنیا نیز به سود آن‌ها است هم از جنبه "معنوی" و هم از جنبه "مادی" از نظر معنوی، روح گذشت و بخشش و فداکاری و نوع دوستی و برادری را در انفاق کننده پرورش می‏ دهد و در حقیقت وسیله مؤثری برای تکامل روحی و پرورش شخصیت او است.

در تفسیر مجمع البیان و کبیر فخر رازی، شأن نزول‌هایی برای آیه ذکر شده است که از مفاد آن‌ها بر می‌آید که مسلمانان در انفاق به فقرای مشرک و غیر مسلمان شک داشتند، وقتی از رسول خدا (ص) پرسیدند، این آیه نازل شد.

بیشتر بخوانید

از چه اموالی باید انفاق کرد؟ + صوت آیه ۲۶۷ سوره بقره

ضمناً در سیره‌ی عملی پیامبراکرم (ص) واهل بیت او علیهم السلام نمونه‌های زیادی از کمک به غیر مسلمانان مشاهده می‌شود که حتّی برای کسانی که به آن بزرگواران ناسزا می‌گفتند و یا حقّ آنان را غصب کرده بودند، دلسوز وخیرخواه بودند.

پیام‌های آیه ۲۷۲ سوره بقره

۱-از ایجاد فشار اقتصادی و ترک انفاق، برای ایمان آوردن کفّار استفاده نکنید. «لَیْسَ عَلَیْکَ هُداهُمْ... وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَلِأَنْفُسِکُمْ»

۲-هدایت، توفیق الهی است که تنها شامل دل‌های آماده می‌شود. «یَهْدِی مَنْ یَشاءُ»

۳-رسیدگی به محرومان، یک وظیفه انسانی است. پس بر غیر مسلمانان نیز انفاق کنید. «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَلِأَنْفُسِکُمْ»

۴-اسلام، مکتب انسان دوستی است و فقر و محرومیّت را حتّی برای غیر مسلمانان نیز نمی‌پسندد. «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَلِأَنْفُسِکُمْ»

۵-فایده‌ی انفاق به خودتان باز می‌گردد و روح سخاوت را در شما زنده می‌کند؛ با انفاق از پیدایش اختلافات طبقاتی و انفجار‌های اجتماعی جلوگیری شده و در جامعه ایجاد محبّت می‌گردد. انفاق مایه محرومیّت شما نیست، بلکه سبب مصونیّت شماست. «فلانفسکم»

۶-جز برای خداوند انفاق نکنید. زیرا تمام فوائد و آثار دنیایی آن، دیر یا زود از میان می‌رود، ولی اگر انفاق برای خدا باشد، تا ابد از برکات آن بهره‌مند خواهید بود. «إِلاَّ ابْتِغاءَ وَجْهِ اللّهِ»

۷-مال ودارایی خیر است. «ما تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ»

۸-در انفاق دست و دل باز باشید. زیرا آنچه انفاق می‌کنید، بدون کم و کاست باز خواهید گرفت. «یُوَفَّ إِلَیْکُمْ»

۹-بهره گیری در قیامت، زمانی است که هدف از انفاق تنها رضای خدا باشد. «إِلاَّ ابْتِغاءَ وَجْهِ اللّهِ... یُوَفَّ إِلَیْکُمْ»

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شیدا در سریال زخم کاری کیست ؟