آغاز طرح مقابله با کوخه‌نشینی در فصل مهاجرت پرندگان شکاری


آغاز طرح مقابله با کوخه‌نشینی در فصل مهاجرت پرندگان شکاری

همزمان با آغاز مهاجرت پرندگان شکاری به استان بوشهر طرح مقابله با کوخه‌نشینی با همکاری گشت‌ مشترک یگان‌های حفاظت محیط زیست و مشارکت جوامع محلی در استان آغاز شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، سید احسان موسوی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر یکشنبه ۲ شهریور گفت: این طرح که از اوایل شهریورماه آغازشده تا اولین باران پاییزی در حوالی آذرماه ادامه می‌یابد. اولویت اجرای طرح در مناطق تحت حفاظت اداره کل حفاظت محیط‌زیست است ولی در سایر مناطق این استان نیز پایش آن‌ها انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: شاهین، بحری و بالابان عمده گونه‌های هدف کوخه‌نشینان استان بوشهر است که دراین‌ارتباط از هم استانی‌ها درخواست می‌شود در صورت مشاهده موارد کوخه نشینی موضوع را از طریق سامانه تلفنی ۱۵۴۰ یا ادارات و پاسگاه‌های محیط‌بانی محیط‌زیست اطلاع‌رسانی کنند تا با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد. همه‌ساله در این فصل، با برنامه‌ریزی مدون و دقیق برای مقابله با کوخه نشینی در استان بوشهر، محیط‌بانان به‌صورت شبانه‌روزی به حفاظت از تنوع زیستی این استان می‌پردازند و همه تلاش این یگان وادارات محیط‌زیست و پاسگاه‌های محیط‌بانی در طول این دوره از سال به مقابله با کوخه نشینان متمرکز است.

آغاز طرح مقابله با کوخه‌نشینی در فصل مهاجرت پرندگان شکاری

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر گفت: در این فصل به دلیل فعالیت گسترده و وسیعی که باید در مناطق حفاظت‌شده استان بوشهر توسط محیط‌بانان صورت پذیرد با توجه به کمبود نیرو، بی‌شک باید همه محیط‌بانان سخت‌کوش و فعال استان در این مدت حضور قاطع داشته باشند. در این زمینه اقدام‌های گسترده در سطح استان برای هماهنگی با دیگر ارگان‌های مرتبط انجام‌شده تا درراه مقابله با کوخه نشینی از همه ظرفیت‌های نظامی، انتظامی و امنیتی استان بهره‌برداری شود. همچنین با حمایت استاندار تلاش شده تا مسئله مقابله با کوخه نشینی در ستاد هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز نیز مطرح و به‌عنوان موضوعی مهم به آن توجه شود.

قلی نژاد عنوان کرد: باید مسیرها و معابر خروجی استان بوشهر نیز در این مدت برای مقابله با کوخه نشینی به‌دقت رصد شود. از همه شهروندان دوستدار محیط‌زیست استان بوشهر درخواست می‌شود تا برای حفاظت شایسته از تنوع زیستی کشور با محیط‌بانان همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند. زنده ‌گیری پرندگان شکاری به‌طور عمده باهدف قاچاق به کشورهای خلیج‌فارس انجام می‌شود که با اقدام‌های حفاظتی انجام‌شده این مهم در چند سال گذشته به حداقل رسیده است.

کوخه نشینی نوعی روش برای صید پرندگان شکاری است. کوخه که در اصطلاح محلی در بوشهر به آن ˈکوختˈ گفته می‌شود، گودالی است به عمق بیش از یک متر که در زمین حفر و سقف آن به‌صورت قوسی شکل با سوراخ‌هایی برای دیدن جلو و اطراف پوشانده می‌شود.
در جلوی کوخه سه رشته تور پهن می‌شود و شخص کوخه نشین با قرار گرفتن در این گودال و طعمه قرار دادن پرندگانی نظیر کبوتر و قمری اقدام به جلب پرندگان شکاری نظیر بالابان و بحری کرده و پرنده گرفتار در تور را صید می‌کنند.

کد خبر 542852

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگها