بند آوردن خونریزی قاعدگی، چگونه؟


بند آوردن خونریزی قاعدگی، چگونه؟

علاوه بر مصرف دارو یا مواد غذایی، روش هایی هم هست که باعث قطع طولانی مدت خونریزی قاعدگی شما می شود.

سوال
با عرض سلام و خسته نباشید. من و همسرم 2بار نزدیکی پیشگیری نشده داشتیم به فاصله 5روز.که برای هرکدام من فردای آن روز قرص اورژانسی(1/5) مصرف کردم.بعداز 2روز خونریزی من شروع شد.لازم به ذکر است که فاصله بین این خونریزی و پریود قبلی 12روز است که تا الان سابقه نداشتم.دکتر رفتم علت خونریزی رو نمیدونستن و بهم قرص ترنسید 250 برای قطع خونریزی دادندالان تقریبا 8 روزه که خونریزی دارم و بند نمیاد.آیا میتونه مربوط به استفاده قرص اورژانسی به فاصله کم باشه؟چیکار باید بکنم؟متشکرم

بند آوردن خونریزی قاعدگی، چگونه؟
جواب
بله البته. نباید در یک سیکل بیش از دو بار استفاده می کردید. با این وضع مصرف قرص تا سه چهار ماه نامنطمی خونریزی طبیعی است. بهتر است دیگر اقدام هورمونی نکنید تا بدنتان استراحت کند. بادکش زیر سینه می تواند باعث کاهش خونریزی شود.
همچنین استفاده از فرنی نشاسته و زرده تخم مرغ در آب جوش، مصرف دمنوش بابونه روزانه نیز کمک کننده است.
مهمترین مطالب در این باره:
مدت و شدت خونریزی قاعدگی در خانم های مختلف، متفاوت است. به دوره های قاعدگی بیش از حد شدید، طولانی یا نامنظم منوراژی گفته می شود. اگر دوره قاعدگی شما بیش از حد شدید یا طولانی می باشد بهتر است با پزشک مشورت کنید. خونریزی بیش از حد می تواند باعث کم خونی ناشی از فقر آهن شود. همچین این موضوع می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد.
خونریزی قاعدگی در بعضی افراد بسیار دردناک است. راه هایی برای کاهش خونریزی قاعدگی، سبک کردن آن و توقف آن وجود دارد که می توانید براساس نیاز خود از آن استفاده کنید. پیش از استفاده از این روش ها با پزشک صحبت کنید.
علاوه بر مصرف دارو یا مواد غذایی، روش هایی هم هست که باعث قطع طولانی مدت خونریزی قاعدگی شما می شود که از آن جمله تزریق دارو توسط پزشک است که قاعدگی شما را یک تا دو سال متوقف می کند.
مصرف ایبوپروفن، مصرف ژلاتین، مصرف سرکه سیب، استفاده از قرص های ضد بارداری، ورزش و مصرف برخی داروهای گیاهی از راهکارهایی است که می توانید برای قطع خونریزی قاعدگی خود استفاده کنید.
کاهش یا قطع خونریزی قاعدگی
مصرف ایبوپروفن

روزی سه یا چهار بار قرص ایبوپروفن یک دوز مصرف کنید. سعی کنید در بیست و چهار ساعت از این مقدار بیشتر نخورید. در برخی افراد این قرص باعث توقف قاعدگی و کاهش درد می شود.
قرص ایبوپروفن عوارض جانبی زیادی دارد بنابراین نباید بیش از حد مصرف شود. همچنین پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید.
مصرف آب
به مقدار زیاد آب بنوشید. آب باعث کاهش جریان خون می شود.
مصرف میوه و سبزیجات
مصرف بیش از حد طبیعی میوه و سبزیجات باعث سبک شدن جریان خون و خونریزی قاعدگی می شود.
لوبیا سبز باعث کاهش خونریزی قاعدگی یا توقف آن می شود.
در برخی افراد، مک زدن لیمو باعث کاهش خونریزی و توقف قاعدگی به صورت موقت می شود.
مصرف سرکه سیب
دو قاشق چایخوری سرکه سیب را با آب مخلوط کنید و روزی سه بار بخورید تا نتیجه مثبت بگیرید.
مصرف ژلاتین
یک پاکت ژلاتین را در آب مخلوط کنید و به سرعت بخورید. این ماده برای سه ساعت باعث توقف خونریزی قاعدگی می شود.
مصرف داروهای گیاهی
می توانید از ریشه آنجلیکا، برگ تمشک و مریم گلی برای چای استفاده کنید. این مواد باعث سبک شدن جریان خون و توقف خونریزی قاعدگی می شود.
استفاده از کاپ قاعدگی
کااپ قاعدگی مانند تامپون می باشد و در قسمت بالای دهانه رحم قرار می گیرد. تامپون باعث جذب خون می شود و کاپ قاعدگی نیز به مدت دوازده ساعت از خروج خون جلوگیری می کند.
افزایش سرعت خونریزی قاعدگی
استفاده از گرما

گرما باعث می شود خون از بدن سریع تر خارج شود. بنابراین برای سرعت بخشیدن به خروج خون، بر روی شکم کیسه آب گرم قرار دهید.
ماساژ ناحیه رحم
این کار باعث درد و کاهش گرفتگی عضلات می شود. همچنین باعث افزایش سرعت خروج خون از بدن می شود.
روش های بلند مدت برای قطع خونریزی قاعدگی
برای روش های بلند مدت با پزشک خود مشورت کنید
می توانید یک یا دو سال خونریزی قاعدگی خود را متوقف کنید. در این حالت پزشک ماده ای به شما تزریق می کند که باعث توقف خونریزی می شود.
می توان از طریق عمل جراحی به طور دائمی از خونریزی قاعدگی جلوگیری کرد. این عمل های جراحی عبارتند از هیسترکتومی، برداشتن رحم، خارج کردن اندومتر و برداشتن پوشش داخلی اندومتر رحم. این عمل های جراحی می تواند خطرناک باشد و باعث مشکلاتی در بارداری شود.
ورزش
ورزش منظم باعث متناسب شدن شما و کاهش و سرعت دادن به خونریزی قاعدگی می شود. این کار در بلند مدت باعث کوتاه شدن دوره خونریزی قاعدگی می شود.
استفاده از قرص های ضد بارداری
می توانید در ماه بیست و یک روز قرص ضد بارداری مصرف کنید و سپس هفت روز دیگر قرص تلقینی بخورید. در این یک هفته خونریزی قاعدگی اتفاق می افتد. مصرف قرص های ضد بارداری باعث تنظیم شدن خونریزی قاعدگی می شود به خصوص در افرادی که از خونریزی شدید رنج می برند.
اگر می خواهید خونریزی قاعدگی شما قطع شود نباید قرص های ضد بارداری را قطع کنید. عوارض قرص های ضد بارداری مشکلاتی ایجاد می کند بنابراین بهتر است پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید.
این قرص ها بدون تجویز پزشک قابل خریداری است ولی پیش از مصرف بهتر است با پزشک مشورت کنید.

بند آوردن خونریزی قاعدگی، چگونه؟
علت قطع نشدن خونریزی قاعدگی چیست؟
سیکل های ماهانه توسط مجموعه ای از کنش ها و واکنش های هورمونی تنظیم می شود. اختلال در عملکرد هر یک غدد تولید کننده این هورمون ها می تواند منجر به بی نظمی دوره های ماهانه گردند.
یکی از انواع اختلالات سیکل های ماهانه طولانی شدن دوره خونریزی است. علت قطع نشدن خونریزی قاعدگی در اثر طولانی شدن آن یعنی شرایطی که خونریزی شما بیش از 8 روز طول بکشد، به عوامل بسیاری زیادی مربوط می شود که در این متن مهمترین آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

1- خونریزی های مربوط به اختلال در عملکرد رحم، (dysfunctional Uterine Bleeding (DUB
اختلال در تعادلات هورمونی می تواند عملکرد لایه اندومتر رحم را تحت تاثیر قرار دهد که تقریبا مهمترین علت قطع نشدن خونریزی قاعدگی محسوب می گردد. ترشح مجدد هورمون استروژن توسط تخمدان ها سبب می شود که ریزش لایه اندومتر به پایان رسیده، عروق و غدد آن مجددا شروع به رشد و تکثیر کنند.
اگر به هر دلیل این تعادل هورمونی به هم خورده و عملکرد رحم را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است قاعدگی حتی تا چندین ماه ادامه یابد که در این صورت قطع کردن پریود نیاز به اقدامات درمانی توسط پزشک خواهد داشت.
درصورتی که علت قطع نشدن خونریزی قاعدگی شما DUB باشد، پزشک با مجموعه ای از هورمون هایی همانند استروژن و پروژسترون در قالب قرص شما را تحت درمان قرار خواهد داد.

2- قرص های ضد بارداری
مکانیسم اثر قرص های ضد بارداری وارد کردن مقدار قابل توجهی هورمون به بدن شماست. درنتیجه تخمک گذاری متوقف شده اما سیکل های پریودی همچنان ادامه دارد.
مصرف خودسرانه انواع قرص ها، رعایت نکردن دستورالعمل آنها و ... می تواند از طریق برهم زدن تعادل هورمونی سبب قطع نشدن خون ریزی های قاعدگی شما شوند.

3- فیبروم
یک علت قطع نشدن خونریزی قاعدگی ابتلا به فیبروم است. فیبروم ها توده هایی هستند که در رحم رشد کرده و انواع متعددی دارند. این توده ها ممکن است مدت ها بدون علامت باقی بمانند و ناگهان با خون ریزی های شدید و طولانی که گاها با درد نیز همراه می شوند خود را نشان دهند.
درمان این عارضه بسته به تعداد فیبروم، اندازه آنها، سن فرد، شرایطی از قبیل تمایل به بچه دار شدن و یا برعکس و ...، از انواع درمان های دارویی، جراحی همانند کورتاژ، هیسترکتومی و ... متفاوت خواهد بود.
4- هیپرپلازی اندومتر
هیپرپلازی و یا ضخیم شدن اندومتر نیز از دیگر علل مربوط به خونریزی های طولانی تر از 8 روز است. گام اول درمان برای این عارضه انجام کورتاژ تشخیصی برای مشخص شدن علت آن است. سپس با توجه به علت ضخیم شدن اندومتر، اقدامات درمانی انجام می شود.
از دیگر علت قطع نشدن خونریزی قاعدگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- اختلالات خونریزی دهنده همانند بیماری فون ویلبراند
- مشکلات مربوط به غده تیروئید
- سرطان
بند آوردن خونریزی قاعدگی، چگونه؟
علت قطع نشدن خونریزی قاعدگی بعد از زایمان
علت قطع نشدن خونریزی قاعدگی بعد از سقط و یا زایمان باقی ماندن بخشی از محصولات حاملگی در درون رحم است. درحقیقت باقی ماندن حتی بخش بسیار کوچکی از جفت و پرده ها مانع از جمع شدن رحم و قطع خونریزی خواهند شد. بنابراین اگر بعد از سقط و یا زایمانتان، خونریزی بسیار شدید و غیر معمول دارید و یا این خونریزی بیش از 40 روز طول طول کشیده است، حتما با متخصص زنان مشوت کنید.
داروهای گیاهی برای قطع خونریزی قاعدگی
یکی از روش های درمانی برای قطع خونریزی قاعدگی استفاده از داروهای گیاهی است. از آنجا که تاکنون مطالعات علمی قابل توجهی پیرامون این موضوع انجام نشده و بیشتر در طب سنتی به بیماران تجویز می شود، توصیه می کنیم قبل از مصرف هریک حتما با پزشک متخصص دراین باره مشورت کنید.

1- برگ خشک تمشک
برای بند آمدن خون ریزی قاعدگی که بیش از حد طول کشیده 30 گرم برگ خشک تمشک را با 500 میلی لیتر آب به مدت 10 دقیقه دم کرده و هر روز یک استکان از آن میل کنید.

2- رب انار یا رب به
استفاده از هردو آنها به همره غذا سبب کاهش و بند آمدن خونریزی قاعدگی خواهد شد.
در پایان توصیه می کنیم که برای متوجه شدن علت قطع نشدن خونریزی قاعدگی حتما به پزشک متخصص مراجعه کرده و تمامی داروهای شمیایی و گیاهی را زیر نظر ایشان مصرف کنید.

3- چای گل زوفا و گزنه سفید
گزنه سفید خاصیت ضد کم خونی دارد درحالی که گل زوفا قابض است و خونریزی ماهانه کاهش می دهد. این دو گیاه را با یکدیگر مخلوط کرده، هربار دوقاشق مرباخوری از آن را دم کرده و پس از صاف کردن بنوشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی