یونان، توافقنامه تعیین مرز دریایی با مصر را تصویب کرد


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (/fa/international) به نقل از آناتولی، پارلمان یونان، توافقنامه بحث برانگیز دریایی که با مصر به امضا رسیده بود و...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از آناتولی، پارلمان یونان، توافقنامه بحث برانگیز دریایی که با مصر به امضا رسیده بود و به موجب آن، مرز‌های دریایی دو کشور در شرق مدیترانه، تعیین می‌شود، تصویب کرد. ترکیه این توافق را نقض مستقیم حوزه صلاحیت دریایی خود می‌داند.

این تصویب، اندک زمانی بعد از دیدار‌های روز دوشنبه وزیر امور خارجه آلمان به یونان و ترکیه صورت گرفت. هایکو ماس در این دو سفر از مقامات دو کشور خواست، مشکلات خود را از طریق گفتگو، حل و از بروز مناقشه و تنش در منطقه اجتناب کنند. ظاهراً یونان با این کار به دنبال مسدود کردن ادعا‌های ارضی قانونی دریایی ترکیه است. همچنان که آتن در ۹ ژوئن با ایتالیا و در هفتم ماه اوت، توافقنامه‌هایی برای تعیین مرز‌های دریایی دو کشور امضاء کرده بود. وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای، توافقنامه منعقده میان یونان و مصر را محکوم و اعلام کرد: یونان و مصر، هیچ مرز دریایی ندارند و این توافق، باطل است. دستگاه دیپلماسی ترکیه همچنین یادآور شد منطقه‌ای که یونان و مصر در آن تعیین مرز کرده اند در حوزه دریایی ترکیه قرار دارد و آنکارا این مسئله را به سازمان ملل گزارش داده است. ترکیه، مرتباً مخالفت خود را با ابتکار عمل‌های برخی کشور‌ها با هدف محروم کردن آنکارا از مالکیت بر منطقه قانونی خود تکرار کرده است و این در حالی است که ترکیه، طولانی‌ترین مرز ساحلی شرق مدیترانه را دارد. هدف این تلاش‌ها که ترکیه آن را محکوم کرده است محرومیت ترکیه از حوزه دریایی اش در منطقه آب‌های شرق دریای مدیترانه است که در آن، منابع بزرگی از نفت و انرژی وجود دارد. ترکیه، خواستار تقسیم عادلانه منابع عظیم گازی و نفتی آب‌های شرق دریای مدیترانه بین کشور‌های منطقه شده است. در همین راستا ترکیه و لیبی در نوامبر ۲۰۱۹ توافقنامه‌های دریایی بین خود امضاء کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی