آمریکا در دوره ترامپ به کشوری استبدادی تبدیل شده است


آمریکا در دوره ترامپ به کشوری استبدادی تبدیل شده است

دیپلمات سابق آمریکایی و استاد دانشگاه استنفورد معتقد است آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به کشوری استبدادی تبدیل شده است.

آمریکا در دوره ترامپ به کشوری استبدادی تبدیل شده است

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما پایگاه اینترنتی روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به قلم چیارا جیوردانو Chiara Giordano تحت عنوان «دیپلمات سابق آمریکایی: آمریکا در دوره ترامپ به کشوری استبدادی تبدیل شده است» نوشت: مایکل مک فاول Michael McFaul که در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ و در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، سفیر این کشور در روسیه بود، هشدار داده است که آمریکا تحت زمامداری دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی، به سوی استبداد و خودکامگی پیش می‌رود.
او می‌گوید نشست یا کنوانسیون چند روز پیش حزب جمهوری خواه آمریکا که طی آن دونالد ترامپ رسما نامزدی این حزب در رقابت‌های ریاست جمهوری ماه نوامبر سال جاری میلادی را پذیرفت مملو از پیام ها، نماد‌ها و روش‌های آشنایی بود که همگی خودکامگی و استبداد را به نمایش می‌گذاشتند.
مایکل مک فاول تصریح کرد در کنوانسیون جمهوری خواهان بار‌ها و بار‌ها اشاره شد که کاخ سفید به قانون توجهی ندارد. او گفت ترامپ هم بار‌ها مخالفان را «دشمن مردم» نامید. به گفته این دانشمند علوم سیاسی، این اظهار نظر‌ها و موضع گیری‌ها همگی نشان دهنده آن هستند که دموکراسی آمریکایی تهدید شده است.
مایکل مک فاول که اکنون استاد دانشگاه استنفورد است، در مجموعه توئیت‌هایی که فرستاده به مقایسه بین دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پرداخته است.
مک فاول، ترامپ را متهم کرد که به هیچ روی توجه به واقعیت‌ها ندارد. او افزود: «به عنوان سفیر (پیشین) آمریکا در روسیه، من دریافتم که این ویژگی در رژیم پوتین هم وجود دارد و این امر بسیار ناامید کننده است.»
مک فاول رئیس جمهور کنونی آمریکا را با «پوتین و سایر پوپولیست‌های (عوامگرایان) خودکامه‌ای که مخالفان خود را به عنوان رادیکال و انقلابی معرفی می‌کنند»، مقایسه کرد. او گفت یکی از تفاوت‌های بین این دو آن است که «پوتین نیز به اشتباه ادعا می‌کند که مخالفانش از سوی دشمنان خارجی، یعنی آمریکا و غرب، حمایت می‌شوند.» این دیپلمات کهنه کار آمریکایی می‌افزاید: «ترامپ هنوز به طور کامل به این مرحله نرسیده است، اما حدس من این است که این کار را انجام خواهد داد.» مک فاول می‌گوید این که ترامپ بار‌ها و بار‌ها از چین به عنوان دشمن آمریکا نام می‌برد، می‌تواند موید چنین امری باشد.
مک فاول در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان می‌کند که ترامپ در برخی موارد از پوتین هم پیشی گرفته است و مانند «یک پادشاه عمل می‌کند». او تصریح می‌کند که آن چه که بسیاری از اعضای خانواده ترامپ در کنوانسیون جمهوری خواهان انجام دادند حتی توسط پوتین و اطرافیانش هم صورت نمی‌گیرد. هر چهار فرزند بالغ دونالد ترامپ در کنوانسیون حزب جمهوری خواه که به مدت سه روز برگزار شد رهبری ترامپ را ستودند و از مردم خواستند که در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر به رئیس جمهور کنونی رای دهند.
مک فاول می‌گوید تفاوت اصلی بین دموکراسی‌های انتخاباتی و خودکامگی‌های انتخاباتی این است که هیچ کس نمی‌داندبرنده انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر کیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)