نقش زنان در تحقق جهش تولید


نقش زنان در تحقق جهش تولید

در نشستی مجازی به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه زینب کبری (س) یزد به «نقش زنان در تحقق جهش تولید»، راهکارها و موانع پیش‌روی این امر مورد بررسی قرار گرفت.

نقش زنان در تحقق جهش تولیدبه گزارش ایکنا از یزد، فاطمه غلامپور، استاد حوزه علمیه خواهران استان یزد در نشست مجازی با موضوع «نقش زنان در تحقق جهش تولید» در جمع طلاب مدرسه علمیه زینب کبری(س) یزد، اظهار کرد: امروز دشمن هجمه‌های مختلفی به سمت ایران اسلامی دارد که یکی از آن‌ها تحریم اقتصادی است که راه مقابله با این هجمه، تدابیر هوشمندانه است و رهبر فرزانه انقلاب برای مقابله با جنگ اقتصادی با سخنرانی خود بویژه در ابتدای هر سال، تدابیر هوشمندانه‌ای را بیان می‌کنند که اگر همه مسئولان و مردم همت کنند، می‌توانیم در این جنگ پیروز شویم.

وی با اشاره به شعار امسال به معنای لغوی و اصطلاحی «جهش تولید» اشاره کرد و گفت: «تولید» از ریشه وَلَد به معنای ایجادکردن و به وجودآمدن و زایش است و در حوزه‌های مختلف موضوعیت دارد. «جهش» یعنی رشد شتابان، تولید با رشد فزاینده، رشدی که سبب افزایش در تولید شود، افزایش و رشد استثنایی و خیره‌کننده، «جهش تولید» یعنی به حداکثر رساندن ظرفیت تولید و افزایش چند برابری تولید.

غلامپور افزود: از جمله افرادی که می‌توانند این شعار را عملی کنند و وظیفه آنها بسیار خطیر و مهم است، زنان جامعه هستند که مهمترین کانون جامعه را رهبری می‌کنند. چرا که زنان در خانواده به عنوان عاملان پرورش و رشد نیروی کار، می‌توانند در جریان بهره‌وری و تولید ملی، سهم به‌سزایی داشته باشند. از طرفی خانواده به عنوان اجتماع کوچک یک جامعه و به دلیل مصرف‌کننده بودن درگیر مسائل اقتصادی است.

این استاد حوزه علمیه خواهران استان یزد با اشاره به نقش زنان در تحقق شعار سال یکی از اقدامات از سوی این جامعه را «تهیه تولیدات خانگی» دانست و بیان کرد: اگر کسی شرایط، مواد اولیه، بسترهای لازم، زیرساخت‌ها و حمایت سرمایه‌ای را در اختیار دارد، می‌تواند باعث جهش تولید شود مانند برپا کردن کارگاه‌های قالی‌بافی، تهیه و تولید ماسک به‌خصوص در دوران کرونایی که ما شاهد تهیه آن در سطح وسیع بودیم و هستیم و همچنین تولید محصولات خانگی در مقدار انبوه و برپایی کلاس‌های هنری مجازی و آموزشی و ... از آن جمله است.

وی ادامه داد: البته بانوانی که نمی‌توانند نقشی در تولید مستقیم داشته باشند، می‌توانند غیرمستقیم به جهش تولید کمک کنند، لذا می‌توانند با استفاده از حمایت کالای ایرانی در این راه قدم برداشته تا وابستگی به خارج کم شود و رونق اقتصادی حاصل شود.

این استاد حوزه با اشاره به موانع جهش تولید، «تجمل‌گرایی» را یکی از موارد در این زمینه دانست و افزود: روی آوردن بیش از حد به مادیات و لوازم غیرضروری، هر چند ما منکر تنوع و زیبایی نیستیم. اما گاهی در برخی منازل انبوهی از وسائل تزیینی و کلکسیونی از لوازم غیرضروری وجود دارد که استفاده‌ای هم برای افراد خانواده ندارد. یکی دیگر از موانع «مدگرایی» است. به معنای عادت و شیوه و روش که عده‌ای در همه موارد می‌خواهند به شیوه و روش غرب کار کنند. این مساله مدگرایی متاسفانه برخی از بانوان را درگیر کرده که در همه موارد می‌خواهند از کالای خارجی استفاده کنند که این استفاده از کالاهای خارجی و برند بودن باعث ضربه به جهش تولید شده است. لذا ما به عنوان مادر و بانوی ایرانی اگر نمی‌توانیم گامی در جهش تولید مستقیم داشته باشیم، می‌توانیم غیرمستقیم به فکر این اقدام یعنی «جهش تولید» باشیم و از کالاهای ایرانی به دور از هرگونه تجمل‌گرایی و مدگرایی استفاده کنیم.

غلامپور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش بانوان طلبه گفت: خدای متعال به من و شما توفیق سربازی صاحب‌الزمان (عج) و شاگردی مکتب امام صادق (ع) را هدیه کرده است و این عنوان طلبگی خیلی ارزشمند است که باید قدر آن را بدانیم. یک طلبه در صحنه جنگ احتیاج به سلاح دارد. اسلحه و سلاح یک سرباز امام زمان «علم و دانش» است.

غلامپور ادامه داد: همه انسان‌ها دوست دارند به سعادت و خوشبختی برسند لذا باید علمی تولید کنیم که باعث سعادت جاودانه شود که دغدغه بشریت است، علمی که چشمه پیشرفت‌های مادی و معنوی باشد. متاسفانه اکنون دشمن به اعتقادات ما حمله کرده و ضربات سنگینی به جامعه اسلامی وارد می‌کند لذا همه ما می‌بینیم ایجاد کردن این شبهه‌ها توسط دشمن باعث شده مشکلاتی در جامعه به وجود بیاید و وضع فرهنگ جامعه را این چنین کند.

غلامپور افزود: یک طلبه می‌تواند با نوشتن مقاله، تهیه کلیپ و به ویژه در فضای مجازی جهش علمی راه بیندازد و این مهم انجام نمی‌شود مگر با تحقیق و پژوهش وگرنه با نشستن و دست روی دست گذاشتن کاری از پیش نمی‌رود. همچنین «استفاده از ایام‌الله برای جهش تولید» دیگر راهکار است. نگاهی به تاریخ بیندازیم، عاشورا در کمتر از نصف روز رخ داد، اما هزاران درس برای همه بشریت بر جای گذاشت. سومین راهکار، «آوردن سبک اسلامی در زندگی»، در این زمینه نیز باید سبک زندگی ما تغییر کند تا بتوانیم در راستای تحقق جهش تولید گام‌های مثبتی برداریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟