هاشمی: خون شهدا 17 شهریور قابل مصادره جناحی و سیاسی نیست


هاشمی: خون شهدا 17 شهریور قابل مصادره جناحی و سیاسی نیست

تهران- ایرنا- رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: پس از 42 سال، خون شهدای 17 شهریور و سایر شهدا و ایثارگران انقلاب اسلامی در دست ماست و این سرمایه متعلق به گروه یا سلیقه خاص سیاسی نیست.

به گزارش ایرنا؛ «محسن هاشمی» روز دوشنبه در آیین بزرگداشت چهل و دومین سالگرد شهدای قیام خونین ۱۷ شهریور در میدان شهدا مقابل ساختمان شهرداری منطقه ۱۲ تهران، اظهارداشت: اگر حادثه هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ اتفاق نمی افتاد، سیر حوادث و تحولات با سرعتی که حتی برای مبارزان هم غافلگیر کننده بود، اتفاق نمی افتاد.

وی افزود: به همین جهت می توان هفدهم شهریور را بعنوان نقطه عطف مبارزات انقلاب اسلامی مطرح کرد.

هاشمی با بیان اینکه امسال ۱۷ شهریور با ایام عزاداری ماه محرم مصادف شده است، افزود: شاید یکی از وجوه اصلی تشابه واقعه عاشورا بعنوان حادثه ای ماندگار در تاریخ همین ظلمی باشد که بر امام حسین علیه السلام و اهل بیت ایشان رفت.

رییس شورای تهران ادامه داد: در تاریخ بشر جنایات و کشتارهای بزرگی رخ داده است که در آن نه تنها دهها نفر، بلکه چند صد، چند هزار و چندین میلیون وحتی دهها میلیون نفر کشته شده اند که نمونه های بارز آن را در قرن بیستم و جنگ های جهانی یا نسل کشی هایی که در آفریقا، اروپا و آسیا میتوان مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه در قرن های گذشته جنایات بزرگی مانند حملات مغول و لشگرکشی های بزرگ رخ داده است که موجب مرگ میلون‌ها انسان شده است، گفت: اما پرسش اینجاست که چرا در بین اینهمه جنایت، حادثه عاشورا که در آن کمتر از ۸۰ انسان کشته می شوند، بعنوان یک رخداد تراژیک و منحصر بفرد در تاریخ می ماند و هرساله توسط میلیون‌ها عزادار گرامی داشته می شود؟

هاشمی ادامه داد: عنصر مظلومیت، پاکدامنی و آزادگی شهدای کربلا وجه ممیز و خصوصیت منحصر بفرد واقعه عاشوراست که باعث شده تا حتی در روایات، هیچ واقعه و مصیبت دیگری را با واقعه عاشورا مقایسه نشود.

هاشمی گفت: شاید بتوانیم همین جایگاه را هم برای واقعه ۱۷ شهریور در مبارزات انقلاب اسلامی قائل شویم که کشته شدن تعدادی از انسان‌های بیگناه در ظرف کمتر از نیم روز، موجب شد که افکار عمومی ایران و جهان، بشدت متاثر شود.

وی افزود: شاید بتوان گفت که نظام پهلوی ۵ ماه قبل از آنکه در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷؛ رسما سقوط کند در ۱۷ شهریور و در میدان ژاله، در نگاه قضاوت مردم ایران سقوط کرد و صدای این سقوط بود که ۲۲ بهمن از صداوسیمای انقلاب شنیده شد.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه اکنون پس از ۴۲ سال، سرمایه خون شهدای ۱۷ شهریور و سایر شهدا و ایثارگران انقلاب و دفاع مقدس در دست ماست، عنوان کرد: مبادا فکر کنیم که این سرمایه متعلق به گروه یا سلیقه خاص فرهنگی یا سیاسی است.

وی ادامه داد: مبادا این سرمایه را برای اهداف کوتاه مدت منافع زودگذر جناحی و انتخاباتی مصادره کنیم.

هاشمی تاکید کرد: باید بکوشیم تا با عملکرد خود، ۱۷ شهریور را به قیام عاشورا و فرهنگ ماندگار آن پیوند بزنیم و از برخورد دفعی و حذفی با مردم، که صاحبان اصلی ۱۷ شهریور و انقلاب هستند و در سخت ترین شرایط اقتصادی بدلیل تحریم‌های ظالمانه قرار دارند، بپرهیزیم.

آیین بزرگ‌داشت شهدای قیام ۱۷ شهریور در میدان شهدا، محل میدان ژاله سابق برگزار شد.

رویداد ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ شناخته شده به «جمعهٔ سیاه» که در برخی منابع از آن با عنوان «کشتار ۱۷ شهریور» نیز یاد می‌شود، رویدادی در جریان ناآرامی‌هایی بود که در نهایت به وقوع انقلاب ۱۳۵۷ ایران انجامید؛ در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ خورشیدی، تظاهرات مخالفین و انقلابیون در محلات جنوبی، خیابان ژاله پیشین (خیابان مجاهدین اسلام کنونی) و میدان ژاله (میدان شهدا کنونی) در تهران، منجر به سرکوب خونین تظاهرکنندگان توسط نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی ایران شد.

۱۷ شهریور ۱۳۵۷ اغلب به عنوان آغاز پایان کار دودمان پهلوی ایران در نظر گرفته می‌شود که هر گونه امید به مصالحه میان انقلابیون و سلطنت‌طلبان را از میان برد؛ رویدادهای این روز عملاً امکان به ثمر رسیدن اصلاحات تدریجی، آرام و لیبرالی را ناممکن گذاشت.

سال‌ها بعد در پژوهشی تعداد کشته‌شدگان ۱۷ شهریور ۸۸ نفر عنوان شد که ۶۴ نفر آن‌ها در میدان ژاله کشته شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا