بررسی عملکرد آمریکا در افغانستان در مجلس نمایندگان کلید خورد


بررسی عملکرد آمریکا در افغانستان در مجلس نمایندگان کلید خورد

تهران - ایرنا - پس از تهدید مجلس نمایندگان آمریکا در مورد احضار مقامات پنتاگون برای ارائه گزارش در باره عملکرد دولت این کشور در افغانستان، زلمی خلیلزاد روز دوشنبه آمادگی خود را برای حضور در مجلس نمایندگان اعلام کرد.  

به گزارش ایرنا از نشریه هیل، حضور خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در مجلس نمایندگان در حالی صورت می‌گیرد که پیش از آن نمایندگان تهدید کرده بودند اگر مسئولان وزارتخانه‌های دفاع و خارجه برای ارائه گزارش در مورد افغانستان در مجلس حضور پیدا نکنند، مقامات دولت ترامپ احضار خواهند شد.

براساس بیانیه مجلس نمایندگان آمریکا، خلیلزاد پس از بازگشت از سفر رسمی دوحه، برای ارائه گزارش به کمیته امنیت ملی نظارت و اصلاح در مجلس حاضر خواهد شد.

استفان لینچ رییس کمیته امنیت ملی نظارت و اصلاح در مجلس گفت: من از خلیلزاد تشکر می‌کنم که موافقت کرد در باره مذاکرات ایالات متحده با طالبان و دولت افغانستان گزارش دهد.

لینچ افزود: من مشتاقانه منتظر بررسی راهبرد دولت ترامپ در افغانستان و منافع امنیتی ایالات متحده در منطقه هستم. پس از نزدیک به دو دهه درگیری، شایسته است که مردم آمریکا مستقیماً از برنامه دولت برای پایان دادن به جنگ در افغانستان مطلع شوند.

مذاکرات میان طالبان و نمایندگان دولت افغانستان در قطر در حال انجام است و خلیلزاد نیز در این نشست‌ها حضور دارد.این مذاکرات قرار بود ماه‌ها پیش آغاز شود؛ اما تکمیل نشدن روند آزادی زندانیان طالبان و حکومت و همین‌طور افزایش سطح خشونت‌ها در افغانستان مانع آغاز این گفت‌وگوها شده بود.

خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان نیز با استقبال از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در پیامی توییتری نوشت: این فرصت تاریخی برای پایان دادن به یک جنگ چهل ساله است که هیچ راه حل نظامی ندارد و باعث کشته شدن شمار زیادی از افغان‌ها شده است.

به نوشته خلیلزاد، توافق سیاسی بدون مصلحت حاصل نمی‌شود. تاریخ معاصر افغانستان نشان می‌دهد که تلاش برای انحصار قدرت و تحمیل به زور ایدئولوژی خود بر دیگران،‌ منجر به منازعه می‌شود و کشور با مداخلات دیگران آسیب پذیر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک