آخرین دستاوردهای حوزه علوم دریایی - اقیانوسی ارائه شد


آخرین دستاوردهای حوزه علوم دریایی - اقیانوسی ارائه شد

تهران - ایرنا - پژوهشگران داخلی و خارجی حوزه علوم دریایی - اقیانوسی و جوی در قالب دومین همایش بین‌المللی اقیانوس‌شناسی غرب آسیا به صورت مجازی گرد هم آمدند و آخرین یافته‌های علمی حوزه دریایی در این منطقه را به اشتراک گذاشتند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، بهروز ابطحی رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در در این همایش گفت: دنیای امروز با توسعه و انتشار نشریات علمی و مستندهای تلوزیونی، رسانه های جمعی و فضای ‏مجازی، به طور فزاینده ای به اهمیت دریا و اقیانوس در زندگی بشر پی می برد، با وجود آنکه ‏اقیانوس ها در تمام جنبه های زندگی، از هوایی که تنفس می کنیم تا تولید غذا نقش دارند، بشر ‏اطلاعات کمی در مورد آنها دارد و بیشتر دانش ما در مورد دریاها به آبهای کم عمق محدود ‏است.‏

وی افزود: برای اکتشاف در علوم دریایی و اقیانوسی، ما نیاز به سازماندهی و برنامه ریزی داریم که شامل ‏مشاهدات و مستندات دقیق از جنبه های زیستی، شیمیایی، فیزیکی، زمین شناسی و سایر جنبه ها ‏است بنابراین، تحقیقات در این زمینه ها نیاز به ارائه اطلاعات و پایگاه داده برای مدیریت پایدار ‏منابع و توسعه اقتصاد آبی دارد.‏

ابطحی ادامه داد: منطقه ما یعنی غرب آسیا، به عنوان مهد تمدن ها، از سابقه طولانی دریایی در شمال غربی اقیانوس ‏هند و دریاهای متصل برخوردار است، این منطقه شامل کشورهایی است که بسیاری از آنها به عنوان ‏کشورهای دریایی مطرح هستند.‏

وی با بیان اینکه چندین انجمن مرتبط با علوم دریایی در اقیانوس هند فعال است، مانند ‏IOARA ‎، ‏RCOWA‏ و ‏ROPME‏ اظهار داشت: مرکز منطقه ای آموزشی پژوهشی اقیانوس شناسی غرب آسیا از سال ۲۰۱۵ به عنوان ‏مرکز نوع دوم یونسکو در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی فعالیت می کند، فعالیت های ‏این مرکز مطابق با روند جهانی علوم دریایی و اقیانوسی در جهت ترویج اقیانوس شناسی در ایران ‏و کشورهای همسایه در خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند شمالی است، رسالت دیگر این ‏مرکز جلب توجه مردم و مدیران به محیط دریایی و تغییرات با عامل انسانی در اکوسیستم دریایی ‏است.‏

وی گفت: این کنفرانس یک رویداد مهم علمی است که مرکز منطقه ای آموزشی- پژوهشی اقیانوس شناسی غرب آسیا ( RCOWA‏ ) با تصویب شورای حکام ‏برنامه ریزی کرده است. این برنامه قرار بود ۸ و ۹ ژوئن مصادف با روز جهانی اقیانوس برگزار ‏شود اما با همه گیری ‏COVID۱۹‎‏ و ادامه آن، چند هفته قبل از زمان ذکر شده، به امید پایان همه ‏گیری این ویروس در ماه سپتامبر، آن را به تعویق انداختیم، در ادامه شرایط به گونه ای شد که نه ‏می توانستیم آن را به صورت فیزیکی برگزار کنیم و نه تعویق مجدد آن شایسته بود بنابراین ‏تصمیم گرفتیم آن را به عنوان کنفرانس مجازی برگزار کنیم. بر این اساس، برای تأثیر علمی و ‏آموزشی بیشتر، تصمیم گرفتیم با برگزاری چهار کارگاه آموزشی در چهار موضوع اقیانوسی ‏صخره های مرجانی، آلودگی اقیانوس ها و میکروپلاستیک، تغییرات آب و هوا و کاهش مخاطرات ‏سونامی، این کنفرانس را پربارتر کنیم.‏

ابطحی افزود: همه ما نکات مثبت و منفی کنفرانس های مجازی را می دانیم؛ ارتباط چهره به چهره بین ‏متخصصان در این شرایط ضعیف تر است، سیستم های اینترنتی به دلیل ترافیک سنگین ناشی از ‏مدارس و دانشگاه ها در زمان کنونی، دارای نوسان هستند؛ برخی از شرکت کنندگان ممکن است ‏هنوز به اندازه کافی با ارائه آنلاین سازگار نباشند اما باید به مزایای این روش نیز اشاره کرد، از ‏جمله امکان حضور بیشتر افراد در کنفرانس از مناطق مختلف کشور و جهان. همچنین جلوگیری ‏از خطرات انسانی و عواقب زیست محیطی که سفرها ایجاد می کند، کاهش هزینه ها و شاید راحتی ‏حضور در کنفرانس هنگامی که در خانه نشسته ایم.‏

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی اظهارداشت: امیدوارم این کنفرانس که یکی از تجربیات اولیه اما اساسی ما در برگزاری یک نشست علمی ‏آنلاین است، به خوبی اجرا شود و به اهداف مورد انتظار برسیم. در این کنفرانس نتایج ‏بیش از۱۰۰ تحقیق علمی در شاخه های مختلف اقیانوس شناسی را خواهیم دید و شنید، شرکت ‏کنندگان در کنفرانس از بیش از ۱۲ کشور برخط هستند. سخنرانی ها به هفت بخش موضوعی ‏تقسیم می شوند که هر بخش به سه پانل تخصصی تقسیم می شوند.

وی تاکید کرد: در آستانه دهه جهانی اقیانوس هستیم، امیدوارم این کنفرانس دو روزه گامی در جهت رسیدن به ‏اهداف برگزاری دهه اقیانوس و در جهت رسیدن به دریای پاک برای نسل های آینده باشد.

همچنین در ادامه این همایش پیام ویدئویی ویلادیمیر ریابینین دبیر اجرایی کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو پخش شد که در آن به اهمیت دهه علوم اقیانوسی سازمان ملل برای توسعه پایدار اشاره کرد.

وی گفت: مجمع عمومی سازمان ملل سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ ‏دهه‌ای را با عنوان دهه علوم اقیانوسی برای توسعه پایدار به منظور رویارویی علمی با چالش‌های دریاها اعلام کرده است، این دهه ‏فرصت مغتنمی است تا همه ذی‌نفعان به منظور انجام پژوهش‌های مشترک و نوآوری مبتنی بر فناوری بسیج شوند که این امر ‏می‌تواند منجر به شناخت بهتر از عوامل منفی تأثیرگذار بر اقیانوس‌ها و آثار مخرب آنها شود و راه‌حل‌های مناسب برای مقابله با ‏چالش‌ها را فراهم و به اقتصاد دریایی کشورها کمک کند.

پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با هدف ارتقای علوم و پژوهش های اقیانوس شناسی در کشور و منطقه، طرح تاسیس ‏‏«مرکز منطقه ای آموزشی پژوهشی اقیانوس شناسی غرب آسیا تحت پوشش یونسکو» را به کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی‎ ‎یونسکو ارایه کرد که با تلاش ها‎ ‎و همکاری نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو در جریان بیست و ‏هفتمین اجلاس مجمع عمومی کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی در تیرماه ۱۳۹۲ در مقر یونسکو، پیشنهاد کشورمان برای ‏تاسیس این مرکز در حوزه اقیانوس شناسی در غرب آسیا به تصویب رسید و تفاهم نامه تاسیس آن در کشور در سال ۱۳۹۳ ( ژانویه ‏‏۲۰۱۵ میلادی ) بین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وقت و مدیر کل یونسکو به امضا رسید. ‏

این مرکز فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرد و «اولین نشست شورای حکام مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی ‏غرب آسیا» و کارگاه های آموزشی این مرکز با موفقیت برگزار شد، تاکنون برگزاری ۳ نشست شورای حکام، ۱۰ کارگاه ‏آموزشی منطقه ای، یک کنفرانس بین المللی و مشارکت های متعدد در برنامه های بین المللی توسط این مرکز به انجام رسیده است ‏که بیش از ۷۰۰ نفر متخصص و دانشجو حوزه علوم دریایی از کشور، منطقه و جهان در آنها حضور داشته اند.‏‎ ‎

دومین همایش بین المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا ۲۶ و ۲۷ شهریور ماه برگزار می شود، این همایش با ۱۷ پنل تخصصی و هفت سخنران کلیدی با بیش از ۷۰ مقاله شفاهی کار خود را آغاز کرد، این همایش بستری مناسب برای پژوهشگران، ‏صاحب نظران و دانشجویان فراهم می کند تا آخرین یافته ها، نوآوری ها، چالش ها و دغدغه های خود را به منظور هم ‏افزایی و یافتن راه های جدید در زمینه اقیانوس شناسی و موضوعات مرتبط به بحث بگذارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی