فرماندار: مهاجر پذیری کمبودهایی در مریوان ایجاد کرده است


فرماندار: مهاجر پذیری کمبودهایی در مریوان ایجاد کرده است

سنندج - ایرنا - فرماندار مریوان گفت: مهاجرپذیر بودن شهر و ساخت‌ و سازهای بدون مجوز موجب شده در بخش‌هایی همچون آب شرب، برق و مکان‌های آموزشی با کمبودهایی مواجه باشیم که رفع این کمبودها در دستور کار است.  

آرتیکاس اقبال روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مریوان در چند سال اخیر شهری به شدت مهاجرپذیر بوده و رشد جمعیت قابل توجهی داشته است که این موضوع موجب شده مشکلات ساختاری و زیرساختی برای این شهر بوجود آید.

وی با بیان اینکه کمبود آب شرب و برق از مشکلات مریوان در چند سال اخیر است، اضافه کرد: در حوزه برق پیشنهادات مختلفی داده شد و پروژه‌هایی در دستور کار قرار گرفت اما هر کدام با موانعی روبرو می‌شد به عنوان مثال بر سر راه ایجاد خط انتقال برق جدید و احداث پست فوق توزیع موانعی قرار گرفته بود که آن را رفع و خط انتقال جدید وصل شد.

اقبال با اشاره به اینکه این پروژه برق شهر مریوان را تامین و امکان صادرات برق را نیز فراهم کرد، افزود: در عین حال یک سرمایه‌گذار مریوانی هم یک نیروگاه تولید برق احداث کرده که با ۵٠ درصد ظرفیت آماده فعالیت است که اولین نیروگاه برق خصوصی منطقه است.

فرماندار مریوان با اشاره به اینکه این نیروگاه با ژنراتور گاز تولید برق می‌کند و می‌تواند ۵٠ درصد برق مورد نیاز شهر مریوان را تامین کند، یادآور شد: این پروژه‌های برق با دیدگاه صادرات برق راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه آب شرب مریوان یکی دیگر از مشکلات شهر مریوان بود، یادآور شد: آب شرب این شهر از چاه‌های متعدد تامین می‌شود که از خرداد و با شروع فعالیت‌ کشاورزی شاهد افت آب چاه‌ها هستیم در این شرایط و با شروع فصل گرم، شهر با کمبود آب مواجه می‌شود.

فرماندار مریوان افزود: حفر چاه جدید و بازمهندسی چاه‌های قبلی در دستور کار قرار گرفت که یک چاه جدید حفر شد و بازمهندسی هم در یک چاه به نتیجه مطلوب رسید البته این موارد برای رفع و گذر از بحران صورت گرفت و در آینده پیش بینی شده از سد گاران آب شرب پایدار برای شهر تامین شود.

اقبال اضافه کرد: قول داده شده تا پایان سال خط انتقال آب از سد گاران به مریوان به اتمام برسد و سال آینده از آب شرب پایدار برخوردار باشیم.

وی گفت: کمبود فضای آموزشی یکی دیگر از مشکلات شهر مریوان است و این کمبود موجب شده بیش از ۸۰ درصد از مدارس شهر به شکل دو شیفت فعالیت کنند البته در جلساتی که با مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، آموزش و پرورش و نوسازی مدارس کردستان داشتیم مقرر شد ساخت چند مدرسه به صورت فوری پیگیری شود اما این کار زمان بر است.

وی افزود: ساخت و ساز غیرمجاز در مریوان مربوط به سنوات اخیر نیست و از گذشته تاکنون وجود داشته و موجب رشد نامتعارف شهر شده و همین مشکل هم کمبودهایی را از جمله در حوزه‌های آموزشی و خدماتی موجب شده چون نیازها برای مناطق غیر مجاز پیش بینی نشده است.

وی اضافه کرد: توسعه شهر ناهمگون و غیر برنامه‌ریزی شده بوده و همین موجب بروز کمبودهایی از جمله در بخش آب، برق و گاز است البته در چهار سال اخیر پروژه‌های متعدد جمع‌آوری و هدایت فاضلاب و انتقال آن به تصفیه خانه اجرا شده است.

اقبال یادآور شد: فاضلاب چند محله مریوان وارد دریاچه زریوار می‌شود که کانال انتقال فاضلاب احداث شده و بخشی از این فاضلاب را به تصفیه خانه منتقل می‌کند اما قسمت انتهایی آن نیاز به یک سازه دارد که در حال انجام است تا به صورت کامل فاضلاب این محلات وارد دریاچه نشود و به سمت تصفیه‌خانه هدایت شود.

فرماندار مریوان با بیان اینکه شبکه جمع‌آوری و ساماندهی فاضلاب روستاها در اولویت قرار دارد، اضافه کرد: بهسازی معابر روستاها با همکاری بنیاد مسکن و تکمیل پروژه‌های طرح هادی روستاها از دیگر برنامه‌های در دست اولویت است تا بتوانیم رضایتمندی خوبی در میان مردم ایجاد کنیم.

مریوان با بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۳۰ کیلومتری سنندج مرکز کردستان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تشریح آخرین اقدامات تجسس برای یسنا + عکس دختر گمشده