کشتارگاه جونقان چهارمحال و بختیاری در فراز و فرود رونق


کشتارگاه جونقان چهارمحال و بختیاری در فراز و فرود رونق

شهرکرد – ایرنا – رونق کشتارگاه جونقان در کنار حل مشکل زیست‌محیطی آن می‌تواند با مدیریت صحیح و توانمند، بازاریابی و استفاده از ظرفیت‌های فراموش‌شده و نهفته در دل آن، جان تازه‌ای به اقتصاد چهارمحال و بختیاری ببخشد.

مقدمات کشتارگاه جونقان در سال ۱۳۶۶ آغاز، ساخت آن از سال ۱۳۷۰ کلید خورد و در نهایت سال ۱۳۸۱ به شرکت پشتیبانی امور دام چهارمحال و بختیاری تحویل قطعی شد.

این کشتارگاه ۸۶ هکتار مساحت دارد که از این میزان ۳۸ هکتار فضای سبز و باغ مثمر و غیرمثمر و ۲۳ هزار مترمربع زیربنا است. تامین آب این کشتارگاه از یک حلقه چاه تامین و سوخت مصرفی آن نیز گاز طبیعی با حجم ۱۵۰ هزار مترمکعب در سال است.

در آن زمان برای این کشتارگاه ۶۰ میلیارد ریال هزینه شده بود. این کشتارگاه ظرفیتی برابر با کشتار روزانه ۲ هزار راس دام سبک و ۲۰۰ راس دام سنگین دارد.

کشتارگاه جونقان مجموعه‌ای با ظرفیت‌های بی‌نظیر است

دلشاد جهانبخشی، مدیر اسبق شرکت پشتیبانی امور دام چهارمحال و بختیاری و کشتارگاه جونقان در گفت و گو با ایرنا، کشتارگاه صنعتی جونقان را یکی از مزیت‌های استان برشمرد و اظهار داشت: هدف از احداث این کشتارگاه جلوگیری از آلودگی محیط زیست و تردد غیر ضروری دام از منطقه‌ای به منطقه دیگر برای جلوگیری از شیوع و انتقال بیماری‌های دامی بود.

وی افزود: در دهه ۶۰ واردات گوشت قرمز در کشور زیاد بود و به دلیل جلوگیری از خروج ارز از کشور و حمایت از تولید داخل این کشتارگاه به دلیل توجه به صنایع فرآوری و تبدیلی بخصوص در بخش دامپروری مورد توجه قرار گرفت.

فعال اقتصادی بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: این مجموعه در سال‌های ۷۸ تا ۸۴ در اختیار شرکت تولید و بسته‌بندی فرآورده‌های گوشتی بود، از سال ۸۴ تا ۸۵ بخش خصوصی به صورت پیمانی آن را مدیریت می‌کرد و در سال ۸۵ نیز به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل داده شد.

جهانبخشی به صنایع جانبی این کشتارگاه که باید تکمیل شود اشاره و بیان کرد: سالمبورسازی (چرم‌سازی)، صابون‌سازی، تهیه سوسیس و کالباس و بسته‌بندی گوشت قرمز با ظرفیت پنج هزار و ۴۰۰ تن در سال از جمله ظرفیت‌های این کشتارگاه است.

وی بیان کرد: تولید پودر خون با ظرفیت ۱۹۰ تن در سال، تبدیل ضایعات پودر گوشت با ظرفیت ۵۵۰ تن در سال، نگهداری مواد پروتئینی در دمای زیر صفر (سالن‌های سرد) با ظرفیت ۳۰۰ تن در سال و هشت باب سالن نگهداری گوشت با دمای بالای صفر در کنار ظرفیت‌های حمل و نقل عالی از دیگر ویژگی‌های این کشتارگاه است.

فعال اقتصادی بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: این کشتارگاه از سال ۸۵ تاکنون و تا قبل از واگذاری زیان‌ده بود به عنوان مثال کل کشتار این مجموعه از سال ۸۵ تا ۸۸ حدود ۱۸۹ هزار راس دام سبک و ۲۰ هزار راس دام سنگین با هزینه نگهداری و تعمیرات بالا بود.

فاصله کشتارگاه با نقاط مختلف بحث اقتصادی آن را تحت تاثیر قرار داد

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه چندین بار برای کشتار دام در کشتارگاه جونقان تلاش شده است، اظهار داشت: حدود ۱۰ سال قبل تلاش شد که کشتار کل استان در این کشتارگاه انجام شود ولی قصابان استقبال نکردند و کار نتیجه نداد.

محمدرضا رئیسی افزود: حتی در مرحله‌ای کشتارگاه‌های سنتی کوچک را برای اجبار به کشتار دام در کشتارگاه جونقان تعطیل کردند ولی با مقاومت قصابان مساله به گونه‌ای پیش رفت که چند روزی تامین گوشت مورد نیاز مردم با مشکل مواجه شد یعنی سختگیری‌هایی که برای رونق فعالیت کشتارگاه جونقان صورت گرفت به نتیجه نرسید.

وی با بیان اینکه فاصله کشتارگاه با نقاط مختلف بحث اقتصادی آن را تحت تاثیر قرار داده است، تصریح کرد: به همین دلیل کشتارگاه‌هایی در نقاط مختلف استان مانند بارده و فرخشهر احداث شد.

با این حال مدیر اسبق شرکت پشتیبانی امور دام استان نظری برخلاف عقیده مدیر کل امور اقتصادی در خصوص کم رونقی کشتارگاه به دلیل فاصله از سکونت‌گاه‌ها دارد.

مکان‌یابی کشتارگاه مشکلی ندارد

فعال اقتصادی بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه جانمایی کشتارگاه جونقان هیچ مشکلی نداشته است، بیان کرد: جانمایی کشتارگاه درست بود چرا که کشتارگاه در استان اصفهان با مرکز شهر ۷۰ کیلومتر فاصله دارد در استان لرستان این فاصله ۵۵ کیلومتر و در کهگیلویه و بویراحمد این فاصله ۶۵ کیلومتر است در حالی که کشتارگاه جونقان با مرکز استان ۵۰ کیلومتر فاصله دارد و بهترین جانمایی برای کشتار انجام شده است چرا که هم می‌توانست دام شهرستان‌های اردل، کیار، کوهرنگ، فارسان و شهرکرد را جذب کند و هم اینکه این مکان محل ورود دام عشایر از خوزستان به استان بود.

جهانبخشی بیان کرد: ما با مشکل تامین دام مواجه هستیم و همین سبب می‌شود که کشتارگاه نتواند با ظرفیت اسمی خود کار کند.

چهارمحال و بختیاری سرمایه‌گذار توانمند در حوزه دامپروری ندارد

فعال اقتصادی بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری یکی دیگر از مشکلات استان را نبود سرمایه‌گذار برای کشتارگاه عنوان و خاطرنشان کرد: استان ما در حوزه دامپروری سرمایه‌گذار توانمند ندارد و همین موضوع قانون را با رفتارهای اقتصادی مواجه می‌کند بدین معنی که با سرمایه‌گذار توافق و از هزینه‌بر و زیان‌ده بودن کشتارگاه جلوگیری کنیم.

جهانبخشی تصریح کرد: خود دولت نمی‌تواند خرید، کشتار، بسته‌بندی و توزیع دام را انجام دهد و لازم است بخش خصوصی وارد کار شود که متاسفانه بخش خصوصی در استان ضعیف است.

وی تاکید کرد: حتی اگر دولت کشتارگاه را به صورت اقساط ۱۰ ساله به شهرداری جونقان بدهد باز هم کشتارگاه زیان‌ده است.

انتقال ندادن دام برای کشتار نخستین عامل حراج کشتارگاه جونقان

فعال اقتصادی بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری به مشکلات این کشتارگاه اشاره و تصریح کرد: نخستین مشکل که سبب شد کشتارگاه جونقان حراج و جایگاه آن تضعیف شود، انتقال ندادن دام برای کشتار از شهرستان‌ها بود، عشایر و دامداران به دلیل ضعیف بودن صنف قصاب دام‌های خود را به صورت پیش فروش به استان اصفهان می‌فروختند و دام استان به اصفهان می‌رفت.

جهانبخشی بیان کرد: برای رونق کشتارگاه لازم بود فرمانداران همکاری کنند اما برخی از آنها به جای اقتصاد کشتارگاه جانب صنف قصاب را گرفتند و همین موضوع دلیلی شد برای آن که کشتارگاه با ظرفیت ۱۰ تا ۲۰ درصدی کار کند.

وی روند واگذاری این کشتارگاه به بخش خصوصی را از سال ۸۴ عنوان و بیان کرد: پیشنهاد ما این بود که کشتارگاه به اتحادیه دامداران استان واگذار شود اما اتحادیه این موضوع را به دلیل زیان‌ده بودن مجموعه نپذیرفت.

فعال اقتصادی بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: همچنین واگذاری این کشتارگاه به صنف قصابان، اتحادیه عشایری و سازمان همیاری شهرداری‌ها نیز مطرح شد که هیچ یک نپذیرفتند.

مدیر اسبق شرکت پشتیبانی امور دام چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مدیریت کشتارگاه در سال‌های ۸۹ تا ۹۲ با شرکت پشتیبانی امور دام بود، تصریح کرد: در این زمان نامه‌ای به فرمانداری فارسان برای واگذاری کشتارگاه به شهرداری جونقان ارسال شد که آنها نیز قبول نکردند.

جهانبخشی با اشاره به اینکه این عوامل سبب شد کشتارگاه وجه اقتصادی خود را از دست دهد، خاطرنشان کرد: برای تقویت و رونق کشتارگاه در این زمان تعطیلی کشتارگاه‌های غیربهداشتی پنج شهرستان استان و همچنین ایجاد میدان دام برای خرید دام عشایر در کنار تقویت واحد بسته‌بندی کشتارگاه مطرح شد که متاسفانه در این زمینه نیز هیچ توفیقی حاصل نشد.

هزینه‌های زیاد نگهداری و تعمیر کشتارگاه در کنار استفاده نکردن از همه ظرفیت‌های آن سبب شد تا این مجموعه در سبد واگذاری به بخش خصوصی قرار گیرد.

واگذاری که از همان آغاز به دلیل قیمت و فروش اقساطی با مخالفت‌ها و ابهاماتی روبه‌رو شد تا جایی که دادستان مرکز استان به عنوان مدعی العموم در این مساله ورود پیدا کرد.

در نهایت رییس قوه قضاییه ۲۰ شهریورماه سال جاری در سفر به شهرکرد عنوان کرد: قرارداد واگذاری کشتارگاه جونقان به بخش خصوصی در سازمان بازرسی کل کشور بررسی، حکم ابطال آن صادر شده و در مرحله تأیید قرار دارد.

با این حکم کشتارگاه می‌تواند دوباره به دولت سپرده شود اما لازم است این بار به صورت جدی برای رونق این مجموعه بزرگ با همه ظرفیت‌هایی که دارد اندیشید و از آن برای رونق استان بهره برد.

ورود دستگاه قضا؛مطالبه‌گری منصفانه قوه قضاییه در حفظ حقوق بیت‌المال بود

فعال اقتصادی بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: درست است که مجموعه به صورت اقساطی واگذار شد اما سرمایه‌گذار با تشویق جذب شده بود و البته کشتارگاه در عمل نیز زیان‌ده بود.

جهانبخشی بیان کرد: ورود دستگاه قضا برای بازگشت کشتارگاه به خاطر تفاوت حجم سرمایه‌گذاری کلان انجام شده و قیمت تعیین شده کارشناسان دادگستری برای کشتارگاه و واگذاری آن به صورت اقساطی بود که البته این مساله مطالبه‌گری به حق قوه قضاییه در بحث حفظ بیت‌المال است.

وی گفت: بازگشت مجدد کشتارگاه به دولت قابل بحث است چرا که باز هم مساله زیان‌ده بودن آن مطرح می‌شود، کشتارگاه باید دوباره از طریق کارشناسان رسمی دادگستری قیمت‌گذاری و به صورت مزایده با قیمت جدید برای ورود به چرخه اقتصادی به بخش خصوصی واگذار شود.

بخش خصوصی می‌تواند با فعال کردن صنایع تبدیلی دوباره کشتارگاه را در دست گیرد

فعال اقتصادی بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری بازگشت کشتارگاه توسط حکم قضایی را فرصتی مجدد برای بخش خصوصی استان عنوان کرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی باید از این فرصت به نفع استان استفاده کنند.

جهانبخشی بیان کرد: بخش خصوصی باید به صورت تخصصی خرید دام، ایجاد میدان دام و کشتار برای بازار را انجام دهد و در بخش صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و ضایعات پودر گوشت ورود و از ظرفیت‌های کشتارگاه برای صادرات نیز استفاده کند.

مدیریت توانمند می‌تواند کشتارگاه را به سوددهی برساند

معاون صنایع تبدیلی و تکمیلی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تامین زیرساخت‌های اساسی از وظایف حاکمیتی دولت است، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز نباید کشتارگاه را با دیدگاه اقتصادی بسنجند زیرا ارائه خدمات زیربنایی از جمله کشتارگاه جز وظایف حاکمیتی است.

طهمورث فتاحی واگذاری کشتارگاه جونقان به غیر، بخش خصوصی و عمومی کاری اشتباه دانست و بیان کرد: ممکن است این کار بیت‌المال و سرمایه‌گذاری را نیز مورد خدشه قرار دهد.

وی با اشاره به وجود بیش از چهار میلیون واحد دامی در استان، بیان کرد: گوشت دام استان به دلیل موقیعت جغرافیایی و مراتع از کیفیت بالایی برخوردار است.

معاون صنایع تبدیلی و تکمیلی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه رونق کشتارگاه با تکمیل چرخه تولید و صنایع جانبی مانند پودر استخوان، فرآوری پشم و پوست ممکن می‌شود، خاطرنشان کرد: می‌توان با مدیریت صحیح کشتارگاه را به سودآوری رساند و منافع اقتاصدی مدنظر از احداث آن را به دست آورد.

فتاحی این مساله که جانمایی کشتارگاه نامناسب بوده است را یک بهانه عنوان و بیان کرد: مکانی که کشتارگاه در آن احداث شده بهترین موقعیت است و می‌توان گفت کشتارگاه یکی از بهترین کارهای جمهوری اسلامی است چرا که از نظر سازه و مهندسی نیز شرایط خوبی دارد.

بهره‌مندی از نظرات کارشناسان ظرفیت‌های کشتارگاه را روشن می‌سازد

معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایرنا کشتارگاه جونقان را یک کشتارگاه صنعتی پیشرفته با ظرفیت بزرگ عنوان و بیان کرد: می‌توان به جای خام فروشی گوشت با استفاده از قطعه‌بندی و بسته‌بندی ارزش افزوده بیشتری برای گوشت ایجاد کرد.

حسن شمسی‌پور بیان کرد: کشتارگاه جونقان به عنوان یکی از بهترین کشتارگاه‌ها در استان وجود دارد اما برای کشتار دام جزیره‌ای عمل می‌شود در حالی که می‌توان بهترین استفاده را از این کشتارگاه برای رونق اقتصادی داشت.

وی با اشاره به لزوم بازاریابی برای عرضه گوشت کشتار شده در این کشتارگاه، افزود: متاسفانه از میان همه ظرفیت‌هایی که این کشتارگاه دارد روی کشتار دام تمرکز شده است در حالی که می‌توان مانند دیگر استان‌ها با بازاریابی قوی شرایط بهتری را برای کشتارگاه فراهم و به دنبال آن ارزش افزوده و سود بیشتری ایجاد کرد.

معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در صورتی که مدیریت صحیح برای کشتارگاه وجود داشته باشد می‌توان شبکه توزیع برای آن تعریف کرد اما متاسفانه این مسائل و ظرفیت‌های کشتارگاه مغفول مانده است.

شمسی‌پور ادامه داد: می‌بایست با بکارگیری و استفاده از نظرات یک مشاور خبره پتانسیل‌های کشتارگاه جونقان را به روز کرد چرا که بازار در این خصوص کشش دارد.

مساله دیگر در خصوص کشتارگاه بحث آلایندگی و مشکل فاضلاب آن است. به نظر می‌رسد نفس‌های کشتارگاه جونقان در دستان بخش خصوصی در حالی به شماره افتاده است که این کشتارگاه این روزها از نظر زیست محیطی شرایط مساعدی ندارد.

پرونده زیست محیطی کشتارگاه جونقان به مراجع قضایی ارجاع شده است

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کشتارگاه جونقان یکی از طرح‌های بزرگ صنعتی کشور است که در سالهای گذشته بهره برداری شده است، اظهار داشت: سازمان محیط زیست به صورت شبانه‌روزی کار نظارت را انجام می‌دهد.

شهرام احمدی افزود: طبق پایشی که اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فارسان روی مساله زیست محیطی کشتارگاه داشت مشخص شد برخی پارامترهای فاضلابی آن از حد مجاز بالاتر است که این نشان می‌دهد تصفیه خانه فاضلاب این کشتارگاه به صورت اصولی کار نمی‌کند.

وی با بیان اینکه کشتارگاه در حال حاضر از استانداردهای زیست محیطی خارج است، خاطرنشان کرد: ما در این خصوص اخطار صادر کردیم و به مسئولان کشتارگاه برای رفع آلایندگی مهلت دادیم.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری بیان کرد: کشتارگاه صنعتی جونقان همزمان به عنوان صنعت آلاینده که مشمول جرایم زیست محیطی است نیز معرفی شده است.

احمدی تاکید کرد: متاسفانه این کشتارگاه در مهلت تعیین شده رفع آلایندگی نکرده و اکنون نیز برای برخورد قانونی به مراجع قضایی ارجاع شده است.

وی تصریح کرد: محیط زیست در بحث سلامت مردم و محیط زیست به هیچ عنوان مسامحه ندارد و به صورت شبانه‌روزی پیگیری و نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد.

به گزارش ایرنا،چهارمحال و بختیاری یکی از قطب های تولید گوشت قرمز در کشور است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟