شیعه به تسلیم بودن مقابل امام معصوم(ع)‌ شناخته می‌شود


 شیعه به تسلیم بودن مقابل امام معصوم(ع)‌ شناخته می‌شود

استاد حوزه علمیه گفت: شیعه از غیر شیعه به تسلیم بودن مقابل امام معصوم(ع)‌ شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» در قالب فضای مجازی طی سخنانی درباره مهدویت گفت: شیعه به سه شکل شیعه سیاسی، شیعه ولایی، شیعه اعقتادی ظهور پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه شیعه اعتقادی از آغاز رسالت رسول گرامی اسلام(ص) آغاز شده و در روز غدیر برای آن، بیعت عمومی گرفته شد، عنوان کرد:‌ شاخصه تشیع، منصب الهی امامت است؛ امامت استمرار رسالت و دارای ویژگی‌های پیامبر است.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امام صادق (ع) اظهار کرد: پایین‌ترین حد شناخت و معرفت به امام این است که بدانیم امام همتای پیامبر(ص) است و فقط درجۀ دریافت وحی تشریعی را ندارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه دریافت دین ۲۷ رجب آغاز شد و ۲۸ صفر با رحلت پیامبر (ص) تمام شد، ابراز کرد: به جز دریافت وحی، تمام خصوصیات پیامبر (ص) را ائمه (ع) نیز دارند.

وی ادامه داد: اهل سنت تهمت می‌زنند که شیعه معتقد است نبوت باید به علی (ع) می‌رسیده ولی نرسیده است؛ شیعه هیچ‌گاه چنین اعتقادی نداشته است. حدیث منزلت را شیعه و سنی نقل کردند، که رسول گرامی(ص) به امیرمومنان امام علی(ع) فرمودند نسبت تو به من مانند نسبت هارون به موسی است مگر اینکه بعد از من پیامبری نیست. یعنی شیعه برای امیرمومنان امام علی(ع) ویژگی‌های هارون که پیامبر بود را قائل است ولی منصب نبوت را برای ایشان قائل نیست.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام در ویژگی‌ها همانند پیامبر (ص) اما در مسئولیت متفاوت است، گفت: نبی، آورندۀ شریعت و شارع دین است، امام حافظ شریعت و بیان کننده دین است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی درباره ویژگی‌های مشترک امام و رسول با استناد به آیاتی از قرآن کریم، ابراز کرد: هر دو برگزیده خدا هستند و آنها را به وسیله انتخابات نمی‌توان نصب یا عزل کرد؛ هر دو دارای عصمت و واجب الاطاعة هستند.

وی افزود: در تفسیر دُرالمنثور سیوطی از علمای اهل سنت ٢۰ روایت آمده که مسئله عصمت پیامبر(ص) و خاندان ایشان را بیان کرده است. همچنین کتاب شواهد التنزیل حسکانی از کتب اهل سنت از رسول اکرم (ص) نقل می‌کند که عصمت فقط شامل پیامبر(ص) و امیرمومنان امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و فرزندان معصوم امام حسین(ع) است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) از تمام مردمان برترند، عنوان کرد: به حکم عقل اثبات می‌شود که امام باید افضل و جامع تمام فضائل باشد، سوره یونس آیه ۳۵ نیز همین معنا را تأیید می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی با استناد به روایت دیگری از امام صادق (ع) گفت: خداوند حکیم و با کرامت، مسائل علمی و امور خلایق را برای حجت خود بر خلقش که مسئول هدایت خلق است، آشکار می‌کند و چیزی از آن‌ها بر وی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) هر دو دارای معجزه و ارتباط با مبدأ غیب هستند، اظهار کرد: امر خارق‌العاده از پیامبر(ص) معجزه و از امام (ع) کرامت نامیده می‌شود و این امر خارق‌العاده هرگز بر خلاف حکم عقل نیست، به‌عنوان مثال تکلم حجرالاسود به دستور امام سجاد(ع) که امامت حضرت را در حضور محمد حنفیه اظهار نمود، سوره فصلت آیه ۲۱ به روشنی بیان کرده است که موجودات به اذن خدا قادر به تکلم و شهادت هستند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه باید در برابر پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) تسلیم بود، گفت: شیعه از غیر شیعه به تسلیم بودن مقابل امام معصوم(ع)‌ شناخته می‌شود، دین تنها نماز و روزه نیست، تکلیف ما تنها نماز و روزه نیست بلکه راستگویی هم هست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تلکیف ما به عنوان یک انسان متشرع این است که اجتماعیات اسلام را رعایت کنیم، بنابراین تشخیص اینکه من به تکلیف خود عمل می‌کنم یا نه این است که من دین خود را بشناسم و به آن عمل کنم‌، ما به عنوان انسان متشرع تکلیف داریم که تسلیم محض امام باشیم.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت