نشست بین‌المللی مقتل‌خوانی و مرثیه‌خوانی در اردبیل برگزار می‌شود


نشست بین‌المللی مقتل‌خوانی و مرثیه‌خوانی در اردبیل برگزار می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: اولین نشست تخصصی بین‌المللی مقتل‌­خوانی و مرثیه‌­سرایی در ایران، قفقاز و آناطولی با حضور صاحبنظرانی از کشورهای ترکیه ، جمهوری آذربایجان و ایران برگزار می‌شود.

پروانه رضاقلی­زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این نشست تخصصی بین‌المللی به همت "محفل ادبی شمس عطار اردبیلی" پنجم مهرماه از ساعت ۱۰ صبح به وقت ایران به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

او با بیان اینکه مقتل‌­خوانی یکی از آیین‌های دیرین در مناطق شیعه‌نشین است، افزود: مقتل‌خوانی در سال‌های اخیر بر اساس توصیه مقام معظم رهبری برای احیای سنن قدیمی در اقامه عزای حسینی مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: سه حوزه جغرافیایی ایران ، قفقاز و آناطولی در کنار مشابهت‌­های فرهنگی در دیگر زمینه‌­ها، در خصوص پاسداشت مقام شهدای کربلا و حضرت سیدالشهدا (ع) نقاط اشتراک فراوانی دارند و بررسی داد و ستدهای فرهنگی این سه منطقه در موضوع مقتل­‌خوانی و مرثیه‌­سرایی، همچنان که یک اقدام علمی و پژوهشی محسوب می­‌شود، در تقریب و همگرایی بیشتر هر سه ملت نیز مؤثر است.

رضاقلیزاده تشریح کرد: این نشست با همکاری محفل ادبی شمس عطار اردبیلی، وابسته به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل ، مرکز پژوهش‌­های فرهنگی آذربایجان وابسته به دانشگاه محقق اردبیلی و همچنین با مشارکت حوزه هنری استان تمهید و تدارک شده است و طی آن سخنرانانی از ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه به ارائه مطالب و پژوهش­‌های خود در موضوع یادشده خواهند پرداخت.

شرکت در این نشست برای عموم آزاد بوده و با مراجعه به لینک: online.exir-ac.ir/ch/mahfel و کلیک روی گزینه "میهمان" قابل دسترسی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس کاظم صدیقی در آغوش وزیر فرهنگ