مرکز مردم شناسی روستای سلخ افتتاح شد


مرکز مردم شناسی روستای سلخ افتتاح شد

قشم- ایرنا- همزمان با روز جهانی گردشگری، مرکز مردم شناسی و میراث ناملموس خلیج فارس در روستای سَلَخ قشم روز یکشنبه طی مراسمی به صورت آنلاین توسط علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بهره برداری رسید.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم در این مراسم گفت: این مرکز با مساحت ۱۰۰ متر مربع و با همکاری دهیاری و شورای اسلامی سَلَخ با هدف حفظ و معرفی میراث ناملموس این جزیره و ارایه اطلاعات گردشگری ایجاد شد.

علیرضا امری کاظمی افزود: در این مرکز، ۱۱۰ قطعه از اشیای سنت های محلی، لباس‌ها، ابزار آلات موسیقی محلی و مراسم خاص این روستا و وسایل مربوط به زندگی مردم در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به آیین‌های قدیمی و خاص روستای سلخ همچون مراسم زار، نوروز صیاد و رزیف، اتاقی برای نمایش وسایل و ابزار آلات موسیقی این مراسم‌ها نیز در این مکان تجهیز شده است.

مرکز مردم شناسی روستای سلخ افتتاح شد

روستای سلخ با چهار هزار جمعیت یکی از بنادر مهم و مراکز تاریخی جزیره قشم به شمار می‌رود که هرساله در این روستا آیین‌های تاریخی خاصی اجرا می‌شود.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟