راهکارهای مرمت و ساماندهی سرای تاریخی وزیر قزوین بررسی شد


راهکارهای مرمت و ساماندهی سرای تاریخی وزیر قزوین بررسی شد

قزوین - ایرنا - راهکارهای مرمت و ساماندهی سرای تاریخی وزیر قزوین روز پنجشنبه با حضور مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اوقاف و امورخیریه استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، علیرضا خزائلی مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین به همراه حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین روز پنجشنبه از سراهای تاریخی حاج رضا، چروک و وزیر بازدید کردند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین در این بازدیدها گفت: سرای تاریخی وزیر شامل چند مجموعه از جمله تیمچه و راسته است که بخشی از آن در سالیان قبل مرمت شده اما علی‌رغم تهیه و ارائه طرح مرمت و شیوه ساماندهی این بنا به همراه آسیب‌شناسی آن توسط این اداره کل به دلیل کمبود اعتبارات، مرمت و ساماندهی سایر قسمت‌های آسیب‌دیده که دارای شرایط مناسبی هم نیست، به سرانجام نرسیده است.

او افزود: در این بازدید که به منظور تصمیم‌گیری برای ساماندهی و مرمت این سرای تاریخی و سراهای حاج‌رضا و حاج‌چروک انجام شد مقرر گردید در خصوص سراهای چروک و وزیر طرحی برای ارائه به اداره کل راه و شهرسازی آماده شود به طوری که حوزهٔ بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی امکان ورود به این موضوع را داشته باشد تا بتوان در این سراها اقدامات رفع خطر و مرمتی مناسبی انجام داد.

خزائلی اظهار کرد: «امیدوارم با توافق برای مرمت این آثار علاوه بر حفظ و احیای آنها امکان بهره‌برداری برای کسبه و بازاریان فراهم شود.

چندی پیش خبرگزاری ایرنا قزوین با تولید گزارش خبری و تصویری http://www.irna.ir/news/84046653/ و http://www.irna.ir/photo/84046725/ از سرای تاریخی وزیر قزوین و وضعیت رو به تخریب آن منتشر کرده بود.

سرا یا کاروانسرای وزیر نام دارد که بنایی قاجاری به شمار می رود و در دل بازار سنتی و بافت تاریخی این شهر قرار گرفته است.

ابن بنای ۲ طبقه که چهار جانب آن را حجره هایی دربرگرفته اند و در طبقه پایین آن نیز یک حیاط وجود دارد، در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رونمایی از 40 قطعه لوح هخامنشی