وسعت طرح مبارزه با جوندگان موذی در دامغان به چهار برابر افزایش یافت


وسعت طرح مبارزه با جوندگان موذی در دامغان به چهار برابر افزایش یافت

سمنان- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: امسال طرح مبارزه با جوندگان در سطح 750 هکتار از اراضی کشاورزی انجام شد که حدود چهار برابر بیشتر از سال گذشته است.

سیدمحسن طباطبائیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۲۰۰ کیلوگرم سم فسفر دوزنگ برای آغشته کردن و تهیه طعمه مسموم در این شهرستان مصرف شده است.

وی تاکید کرد: مبارزه با موش‌های ناقل زخم سالک در دامغان با قرار دادن طعمه آلوده به سم در سطح اراضی و باغ‌های این شهرستان انجام شده است.

وی سطح مشارکت امسال کشاورزان را رضایت بخش دانست و گفت: مشارکت باغداران، کشاورزان و زراعت کاران برای دریافت سم و مبارزه با این بیماری امسال نسبت به سال‌های گذشته از درصد بالاتری برخوردار بود.

طباطبائیان ادامه داد: باتوجه به اینکه جهاد کشاورزی در زمینه مبارزه با جوندگان در سطح اراضی کشاورزی اقدام می‌کند، طی همکاری با منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان، این اقدام با یک طرح مشارکتی در اراضی ملی زیرمجموعه این نهاد نیز اجرایی شد.

طباطبائیان اضافه کرد: امسال باتوجه به مشاهده میدانی و گزارش‌های رسیده، تعداد موش‌های موجود بسیار بالا است که باید با جدیت بیشتر و در سطح کلان با مشارکت مردم در کنار مسوولان، موضوع مبارزه با جوندگان را به صورت ویژه دنبال کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: لانه‌کوبی، از بین بردن جوندگان ناقل این بیماری و قرادادن طعمه آلوده به سم در سطح باغ‌ها و اراضی کشاورزی باید به صورت مداوم و طی چندین سال مداوم هدف‌گذاری شود تا بتوانیم شاهد کاهش این مشکل در شهرستان باشیم.

سالک یک بیماری پوستی انگلی و مشترک انسان و حیوان است که در اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم دیده می شود.

بیماری سالک تاکنون در بیش از ۱۷ استان و ۸۸ شهرستان کشور مشاهده شده است که در شهرستان دامغان نیز این بیماری به صورت بومی وجود دارد و در فصل تابستان گریبان‏گیر مردم روستاهای جنوب و شرق دامغان می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان