سوگواری اربعین با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی در استان فارس


سوگواری اربعین با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی در استان فارس

شیراز - ایرنا- سنت اربعین برای برپایی سوگواری و عزاداری و نوحه خوانی و تجدید خاطره مصائب جانسوز و جانگداز عاشورا است ، امسال با توجه به شرایطی که کرونا در شهرها و مناطق مختلف از جمله شیراز و دیگر شهرهای استان فارس ایجاد کرده است ، این سنت و آیین عزاداری با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی همراه است.

اعضای ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا در استان فارس روز چهارشنبه بر ضرورت رعایت اصول بهداشتی در آئین های سوگواری اربعین با هدف حفظ سلامت عمومی پافشاری کردند.

معاون بهداشت دانشگاه علومپزشکی شیراز در این نشست ضمن تسلیت فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان، امام حسین(ع)، با بیان اینکه بازرسان بهداشت محیط استان تمامی تلاش خود را برای نظارت بر رعایت بهداشت در آئین های سوگواری اربعین به کار بسته اند، از مردم مومن استان نیز خواست تا در این زمینه دقت نظر کافی داشته و سلامت خود و دیگر سوگواران را مورد توجه قرار دهند.

عبدالرسول همتی همچنین با ابراز نگرانی نسبت به افزایش آمار ابتلا و بستری بیماران کرونا در استان، افزایش تدابیر پیشگیرانه و رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه را ضروری خواند.

وی کاهش توجه عمومی نسبت به خطرات بیماری کووید - ۱۹ را چالشی جدی خواند که موجب افزایش بار ابتلا و بیماری در استان شده است و در صورت تداوم شرایط موجود، با آسیب های جدی همراه است.

معاون بهداشت دانشگاه علومپزشکی شیراز اظهار کرد: هم اکنون ظرفیت اکثر تخت های پیش بینی شده برای بیماران کروناویروس تکمیل شده و تعدادی از بیماران نیز در لیست انتظار بستری هستند.

دکتر همتی همچنین مجموع بیماران بهبودیافته از کروناویروس از ابتدای شیوع تاکنون را که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند، ۵۳ هزار و ۳۰۷ نفر اعلام کرد.

معاون بهداشت دانشگاه در ادامه گزارش امروز خود به آمار تفکیکی جانباختگان کروناویروس در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز اشاره کرد که در این گزارش، شیراز با ۴۹۷ مورد، بیشترین آمار جانباختگان در استان از ابتدا تاکنون را به خود اختصاص داده است.

پیشنهادهای ستاد دانشگاهی کرونا برای محدودیت های تازه

این مقام مسوول با اشاره به ضرورت همکاری بیشتر مردم برای به توجه به پروتکل های بهداشتی، اظهار کرد: در صورت بی توجهی به توصیه ها و ادامه روند افزایشی موارد ابتلا، برخی محدودیت ها در استان از سر گرفته می شود که در همین زمینه ستاد دانشگاهی مدیریت کروناویروس، پیشنهادات خود را در سه فاز به ستاد استانی کروناویروس اعلام کرده است تا در صورت تایید، وارد مرحله عملیاتی شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز فاز نخست این محدودیت ها را شامل تبدیل وضعیت رستوران ها، کافی شاپ ها و فست فودها به بیرون بر، اجرای مقررات دورکاری و اجباری شدن استفاده از ماسک در ادارات و سازمان ها عنوان کرد و افزود: فاز دوم نیز در قالب تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی و فاز سوم به صورت تعطیلی سراسری شهر پیش بینی شده است.

دکتر همتی ابراز امیدواری کرد با افزایش توجه عمومی نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی شاهد کاهش آمارهای موجود در زمینه ابتلا و بستری بیماران در استان باشیم.

توسعه مراکز ۱۶ ساعته با هدف بهبود سطح بندی خدمات در بحران کروناویروس، از دیگر نکات مطرح شده در این نشست بود.

در ادامه این نشست ضمن بررسی آمار ابتلا به تفکیک شهرهای مختلف استان، روند نمونه گیری در آزمایشگاه های تشخیصی، فعالیت مراکز ۱۶ ساعته و روند پذیرش و بستری بیماران در بیمارستان های استان مورد بررسی قرار گرفت.

پیگیری علت های مرگ و میر بیماران طی روزهای اخیر، از جمله محورهای نشست امروز بود که با اعلام و بررسی آمارهای موجود انجام گرفت.

معاون درمان دانشگاه نیز با اعلام گزارشی از وضعیت بستری بیماران در بخش های عمومی و مراقبت های ویژه استان، نسبت به کاهش ظرفیت های پیش بینی شده با توجه به افزایش بار بیماران نیازمند بستری ابراز نگرانی کرد.

علی اکبری همچنین از برنامه ریزی برای استفاده مجدد از ظرفیت بیمارستان پشتیبان خبر داد.

علیرضا میراحمدی زاده رئیس کمیته علمی اپیدمیولوژی ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹دانشگاه نیز با اشاره به افزایش موارد ابتلا در استان، بی توجهی بیماران بدون علامت در استان نسبت به رعایت اصول بهداشتی را از علت های انتقال گسترده چرخه های ویروس عنوان کرد.

از دیروز تا امروز ۱۶ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۲۰ نفر از آنها بستری شدند.
و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۸۳ هزار و ۸۴۴ نفر رسیده است، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۳۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۷ هزار و ۶۵۸ نفر رسید.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...