زکریا شیری شهید مواسات بود


زکریا شیری شهید مواسات بود

قزوین - ایرنا - نویسنده کتاب کاش برگردی گفت: شهید زکریا شیری را می توان شهید مواسات نام‌گذاری کرد، چرا که او در طول زندگی خود به کرات مناطق محروم سفر و افراد نیازمند را شناسایی و به آنها کمک می‌کرد.

به گزارش ایرنا، رسول ملاحسنی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره نگارش کتاب "کاش برگردی" که روایتی مادرانه از زندگی شهید زکریا شیری را شامل می شود، اظهار داشت: پس از انتشار کتاب "یادت باشد" و بازخورد خوب و مطلوب مردم در این زمینه به این نتیجه رسیدم که خاطرات همرزمان و کسانی که با شهید حمید سیاهکالی مرادی در یک عملیات و در یک شب به شهادت رسیده اند و در خیلی از موضوعات از ایشان هم مظلوم تر هستند، می تواند جالب باشد و به همین دلیل به سراغ خانواده شهید شیری رفتم.
نویسنده کتاب کاش برگردی افزود: هنگامی که به خدمت مادر شهید شیری رسیدم احساس کردم مادر شهید به چه میزان حرف های اثر گذار و ماندگار دارد و به همین دلیل تصمیم گرفتم یک روایت مادرانه را از شهید شیری مطرح کنم.
وی همچنین گفت: کتاب کاش برگردی در اردیبهشت ماه امسال به چاپ رسید و تاکنون با توجه به وضعیت کرونایی کشور هم با استقبال خوب مردم همراه بوده است و در کمتر از ۶ ماه به چاپ سیزدهم رسیده است و حتی به لحاظ زمانی از کتاب یادت باشد هم جلوتر است.
ملاحسنی با اشاره به مهم ترین ویژگی شهید شیری اضافه کرد: ارتباط و احترام به پدر و مادر مهم ترین ویژگی ای بود که می توان با مطالعه خاطرات شهید شیری به آن رسید،ارتباطی که در طول زندگی ایشان همواره در جریان بوده و حتی یک روز هم از پدر و مادر خود جدا نبوده و حتی سر یک سفره هم غذا می خوردند.
این نویسنده کتاب اظهار داشت: دومین ویژگی شهید شیری را می توان در زمینه کمک به افراد بی بضاعت و نیازمند تعریف کرد، کمکی که در شرایطی اتفاق می افتاد که خود ایشان هم وضعیت مالی خوبی نداشتند و حتی گاهی اوقات از دوستان و آشنایان برای مدت کوتاهی قرض می گرفته و به نیازمندان کمک می کردند.
نویسنده کتاب کاش برگردی گفت: شهید شیری را می توان شهید مواسات نامگذاری کرد، چرا که ایشان در طول زندگی خود به کرات مناطق محروم و افراد نیازمند را شناسایی کرده بودند و بسته های ارزاق را تهیه و در بین آنها توزیع می کردند.
وی با اشاره به تاثیرگذارترین خاطره ای که از شهید شیری شنیده است، افزود: یکی از اثرگذارترین لحظات کتاب آن فضایی است که ۲ ماه پس از شهادت شیری فرزند دوم ایشان به دنیا می آید و لحظاتی سختی را برای خانواده ایشان به ویژه همسر این شهید والا مقام رقم زده است.
ملاحسنی گفت: دیگر خاطره مهمی که برای من تاثیر بالایی داشت، ارتباط خوب و دوستانه این شهید با سربازان خود بود که در صورتی که می توانست نسبت به آنها سخت گیری کند ولی با رویکرد تعاملی و برادرانه با آنها برخورد می کرد.
این نویسنده کتاب اضافه کرد: به صورت کلی ارتباط سه گانه ایشان با خدا، خانواده و مردم می تواند به عنوان الگویی مناسب برای تمامی علاقه مندان به راه و منش شهدا قرار بگیرد که امیدواریم بتوانیم به نحو احسن در این مسیر گام برداریم.

شهید شیری در درگیری‌های سال ۹۴ در منطقه العیص استان حلب به همراه ۲ رزمنده دیگر قزوینی در عملیات قبه الخضرا به شهادت رسیدند که پیکر پاک وی به تازگی به همراه هفت تن از شهدای خان طومان به وطن بازگشته است که روز شنبه ۲۶ مهر ماه سال جاری همزمان با شهادت امام رضا (ع) با حضور حداقلی مردم به دلیل شیوع کرونا در شهر اقبالیه تشییع می‌شود.
پیکر مطهر شهید شیری بعد از ورود به میهن با حضور خادمان آستان قدس رضوی و چند تن از خانواده‌های شهدای مدافع حرم، در حرم مطهر امام رضا (ع) نیز طواف شدند.
این شهید یکم آذرماه سال ۱۳۶۵ در روستای گرماب خدابنده به دنیا آمد، پدرش شعبانعلی و مادرش رقیه آقائی نام داشت.
شهید شیری که تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی در رشته مدیریت دفاعی ادامه داد، در تاریخ ۱۱ فروردین سال ۱۳۸۷ ازدواج کرد و صاحب دو فرزند پسر و دختر شد.
این شهید والامقام که پاسدار بود، توسط سپاه صاحب‌الامر (عج) قزوین و به‌عنوان فرمانده دسته و مدافع حرم در جبهه دفاعی سوریه حضور یافت و چهارم آذر سال ۱۳۹۴ در سوریه، بر اثر انفجار تله انفجاری و اصابت ترکش و جراحات وارده شهید شد و تا پنج سال اثری از پیکرش به دست نیامد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)