اختصاص 16 میلیارد و 358 میلیون تومان برای هزینه درمان و داروی نیازمندان در شش ماه اول سال/ تهیه مسکن برای 400 زوج نیازمند


  اختصاص 16 میلیارد و 358 میلیون تومان برای هزینه درمان و داروی نیازمندان در شش ماه اول سال/ تهیه مسکن برای 400 زوج نیازمند

معممی مقدم با اشاره به اینکه بقاع متبرکه در طول یک سال گذشته برنامه های متعددی در حوزه خدمات اجتماعی به زائرین و مجاورین ارایه داده اند،گفت:اجرای طرح «آستان مهربانی»،«مهرتندرستی» و«مهرتحصیلی» از جمله طرح های این سازمان در راستای خدمت مومنانه است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، بر اساس اعلام سازمان اوقاف و امور خیریه دهه وقف سال ۹۹ از روز بیست و چهارم مهر ماه مصادف با ۲۷ صفر آغازشده وتا سوم آبان ماه مصادف با هفتم ربیع‌الاول ادامه خواهد داشت. به منظور معرفی و تشریح فعالیت های امور اجتماعی این سازمان گفت و گویی با «رضا معممی مقدم»، مدیرکل امور اجتماعی و مشارکتهای سازمان اوقاف و امورخیریه کشور انجام دادیم که بخش اول آن را در ادامه می خوانید:

فعالیتها وخدمات اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه در طول یک سال اخیر در چه محورهایی بوده است؟

اولا باید به این نکته اشاره کنم که خدمت به خلایق خدا و تلاش برای کمک به آنان، آنقدر ارزشمند است که در کنار عبادت خداوند قرار گرفته است. در قرآن کریم، هرجا بحث اقامه نماز که نماد ارتباط با خداست، آمده است، ایتاء زکات که سمبل ارتباط با بندگان خداست، ذکر گردیده است. نماز و زکات به مثابه دو بال پروازند که آدمی ناچار است برای پرواز به سمت ملکوت اعلی و بهشت رضوان الهی، به این دوبال مجهز گردد.

با این بیان معلوم می شود که در مسیر خدمت به بندگان خدا، توجه صِرف به خدمات فرهنگی نمی تواند تاثیرگذار باشد و انسان را به سر منزل مقصود برساند. کار فرهنگی و اجتماعی، دو روی یک سکه و مکمل یکدیگرند و هیچکدام بدون آن دیگری نمی تواند موثر باشد. یکی در حوزه نظر است و آن دیگری در حوزه عمل. از این رو هر حرکت و انقلابی که بخواهد جامعه هدف خود را رشد دهد و به سوی کمال رهنمون سازد، می بایست در کنار فعالیت های فرهنگی و علمی، خدمات اجتماعی و عملی را نیز سرلوحه کارهای اساسی خود قرار دهد و با این دوبال جامعه را به سوی آرمان هایش به پرواز درآورد.

تلاش برای خدمت به بندگان خدا، آنقدر ارزشمند است که امام حسن عسکری(ع) بعد از ایمان به خدا، به آن اشاره نموده و فرمودند: «خَصلَتانِ لَیسَ فَوقَهُما شَىءٌ: الإیمانُ بِاللّه ِ و نَفعُ الإخوانِ». توجه و اهتمام به زندگی مسلمانان و سروسامان دادن به وضعیت معیشت آنان، در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام، آنقدر اهمیت دارد که بی توجهی به آن انسان را از دایره اسلام خارج می کند. این هشدار را پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) فرموده که: «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ.»

در بقاع متبرکه در طول یک سال گذشته برنامه های متعددی در حوزه خدمات اجتماعی به زائرین و مجاورین بقاع متبرکه سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته است از جمله اینکه می توان به تهیه جهیزیه برای نوعروسان کم برخوردار در قالب طرح پیوند آسمانی اشاره کرد که در این طرح واقفین و خیرین با تهیه جهیزیه که تماما از کالاهای با کیفیت ایرانی، در سراسر کشور به کمک خانواده های کم برخوردار می روند. در کنار تهیه جهیزیه در صورت وجود امکانات و ظرفیت نسبت به تهیه مسکن برای اسکان زوج های جوان نیازمند هم گام هایی برداشته می شود تا حداقل در دو سال اول زندگی مشترک خود دغدغه مسکن که یکی از مهمترین دغدغه ها در ازدواج است را نداشته باشند. در شش ماهه اول سال جاری 400 زوج از این طرح بهره مند شده اند.

  اختصاص 16 میلیارد و 358 میلیون تومان برای هزینه درمان و داروی نیازمندان در شش ماه اول سال/ تهیه مسکن برای 400 زوج نیازمند

در قالب طرح «مهر تحصیلی» تهیه لوازم التحریر دانش آموزان بی بضاعت مورد توجه قرار می گیرد. در این طرح با استفاده از منابع موقوفات، ظرفیت خیرین و متولیان موقوفات غیرمتصرفی، اقدام به تولید، تهیه و توزیع کیف و لوازم التحریر یک سال دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف می شود. این طرح در سراسر کشور در آستانه سال تحصیلی اجرا می شود و امسال 45 هزار بسته مهر تحصیلی تهیه و توزیع شد.

با اجرای طرح«مهر تندرستی» چه خدماتی به نیازمندان ارایه می شود؟

کمک به تهیه دارو و درمان بیماران نیازمند هم در قالب طرح «مهر تندرستی» اجرا می شود. در این طرح با استفاده از درآمد موقوفات مرتبط با دارو و درمان، هزینه درمان و تهیه دارو و تجهیزات پزشکی افراد نیازمند و کم برخوردار در سراسر کشور پرداخت می گردد. ضمن اینکه بیمارستان ها و درمانگاه های موقوفه نیز به صورت رایگان اقدام به پذیرش و درمان افراد ذینفع می کند، در شش ماهه اول سال 99 مبلغ 16 میلیارد و 358 میلیون تومان به این امر اختصاص یافت.

ارائه خدمات پزشکی با همکاری بسیج جامعه پزشکی در بقاع متبرکه در مناسبت های مختلف،برپایی غرفه سلامت با حضور پزشکان و کادر درمان در بقاع متبرکه و همچنین راه اندازی کاروان سلامت در مناطق محروم ، بخش دیگری از خدمات پزشکی و درمانی ارائه شده توسط سازمان اوقاف و امور خیریه است.

بخشی از خدمات سازمان اوقاف و امور خیریه به نیازمندان همه ساله در آغاز سال نو ارایه می شود، کمک های مومنانه در شب عید به نیازمندان چه میزان بوده است؟

تهیه لباس و مایحتاج شب عید نیازمندان یکی دیگر ازخدمات مومنانه سازمان اوقاف و امور خیریه است که می توان به آن اشاره کرد.

با توجه به اینکه یکی از دغدغه ها و کمبودهای نیازمندان در شب عید خودنمایی کرده و بسیار محسوس است، بحث لباس و خوراک شب عید است، با برنامه ریزی لازم طرحی با عنوان «آستان مهربانی» تدوین شد که در قالب این طرح، با استفاده از ظرفیت موقوفات، خیرین و مشارکت های مردمی، مراکز افق بقاع متبرکه، اقدام به تهیه لباس، کفش و مایحتاج شب عید و توزیع بین نیازمندان واقعی که توسط معتمدین شناسایی شده اند می نمایند. در ابتدای سال جاری مبلغ 47 میلیارد و 686 میلیون تومان در این خصوص هزینه گردید.

در خصوص کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد چه اقداماتی از سوی سازمان اوقاف وامور خیریه صورت گرفته است؟

سازمان اوقاف وامور خیریه با استفاده از موقوفات مرتبط، مشارکت مردمی و خیرین و کمک های متولیان موقوفات غیرمتصرفی، در طول سال در چند نوبت اقدام به آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد و حمایت مادی و معنوی از خانواده های ایشان در سراسر کشور می کند. تا کنون 853 زندانی جرایم غیر عمد آزاد و به آغوش خانواده بازگشتند.

پیرامون فعالیت های سازمان اوقاف و امور خیریه درارائه خدمات مشاوره خانواده در بقاع متبرکه سراسر کشور به صورت حضوری و مجازی برایمان توضیح بفرمایید؟

با بهره گیری از توان و تجربیات علمی و عملی مبلغین آموزش دیده در زمینه مشاوره خانواده، غرفه های مشاوره در بقاع متبرکه راه اندازی و تقویت شده است که تلاش می کنند به ارائه مشاوره و راهکارهای تقویت خانواده بپردازند. البته با به وجود آمدن شرایط کرونا در کشور، این مشاوره ها به سمت و سوی دنیای مجازی و پیام رسان ها هدایت شده است و هم اکنون هم در حال فعالیتند.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !