اتمام مرمت فاز نخست مسجد چهل ستون زنجان/ مرمت اضطراری گنبد خانه امام‌زاده زید الکبیر ابهر به پایان رسید


ارجمند با اشاره به اینکه مرمت مسجد چهل ستون زنجان از 7 خرداد ماه امسال آغاز شده بود، گفت: در حال حاضر مرمت فاز نخست به پایان رسیده و فاز دوم مرمت در این مسجد همچنان ادامه دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در زنجان یکی از رسالت های این نهاد را مرمت و بازسازی بناهای تاریخی عنوان کرد و گفت: به همین منظور مرمت و بازسازی مساجد تاریخی استان نیز در دستور کار میراث فرهنگی قرار دارد.

امیر ارجمند با بیان اینکه مسجد چهل ستون از آثار تاریخی و ارزشمند شهر زنجان به شمار می رود که یکی از مهمترین و معروفترین حوزه های علمیه ایران در دوره قاجار بوده است، ادامه داد: به سبب قدمت و اهمیت تاریخی آن طی سال‌های اخیر در برنامه‌های ویژه مرمتی و حفاظتی این اداره‌کل قرار گرفته است.

وی با یادآوری اینکه مرمت فاز یک مسجد چهل ستون بازار تاریخی زنجان که پس از مطالعات تاریخی و آسیب شناسی بنا و فراهم شدن مقدمات اجرایی آن مرمت مسجد از 7 خرداد ماه آغاز شده بود، تصریح کرد: مرمت این مسجد در مهرماه به پایان رسید و فاز دوم مرمت در این مسجد همچنان در حال ادامه است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مرمت ستون های ضلع شمالی و جنوبی شبستان مردانه، مرمت و بازسازی طاق ها، مرمت دیوار ضلع شمالی، ارای عایق رطوبتی روی برخی طاق ها، مرمت های اضطراری طاق و تویزه ها و برچیدن اندود فرسوده و نامتناسب گچی و سیمانی با معماری بنا، سبک سازی پشت بام­ها و پوکه ریزی، مرمت موضعی آجرها، بند کشی با دوغاب گچ در برخی بخش ها و مقاوم سازی تویزها در مرمت فاز یک مسجد چهلستون انجام شد.

این مسجد، در بافت بازار بالای زنجان، در ضلع جنوبِ شرقی مسجد جامع زنجان، در راسته معروف به راسته حجت الاسلام قرار دارد. این مسجد، یکی از مهم ترین و معروف ترین حوزه های علمیه ایران، در دوره قاجار بوده و توسط یکی از علمای معروف آن زمان، بنام ملا علی قارپوز آبادی، ساخته شده است. این مسجد، دارای صحن و شبستان های بزرگی است که طاق و تویزه های ضربی آن، بصورت متقارن بر روی ۳۲ ستون قطور، استوار گشته است. محراب این مسجد، با رسمی بندی و کاشی معقلی، آرایش شده و ازاره های آن نیز، مزین به کاشی هایی با طرح های گُل و بوته است که متأثر از مکتب کاشی کاری دوران قاجار است.

اتمام مرمت فاز نخست مسجد چهل ستون زنجان/ مرمت اضطراری گنبد خانه امام‌زاده زید الکبیر ابهر به پایان رسید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان همچنین از اتمام مرمت اضطراری گنبد مخروطی امام‌زاده زیدالکبیر ابهر خبر داد و گفت: امام‌زاده زیدالکبیر ابهر ازجمله ابنیه تاریخی ارزشمند استان است و مرمت اضطراری گنبد مخروطی این بقعه تاریخی تحت نظارت متخصصان معاونت میراث فرهنگی استان انجام شد.

ارجمند اضافه کرد: تیزی گنبد خانه امام‌زاده زیدالکبیر ابهر از نیمه شکسته شده بود و امکان سقوط و در پی آن خطرات جانی را برای گردشگران و مردم بومی آن منطقه داشت که با بررسی کارشناسان معاونت میراث فرهنگی گوی شکسته برداشته شد و هم‌زمان با زیرسازی و ملات ریزی، گوی شکسته در جای اولیه خود بارگذاری و تثبیت شد.

وی خاطرنشان کرد: استادکاران شاخصی در حوزه مرمت آثار تاریخی در استان وجود دارند و همچنین از افراد محلی هم می‌توان برای مرمت آثار تاریخی استفاده کرد که این امر منجر به اشتغال‌زایی هم می‌شود.

اتمام مرمت فاز نخست مسجد چهل ستون زنجان/ مرمت اضطراری گنبد خانه امام‌زاده زید الکبیر ابهر به پایان رسید

امام‌زاده زیدالکبیر ابهر از زیارتگاه‌های معتبر شهرستان ابهر است که در شرق شهر و در انتهای خیابان استاد مطهری واقع‌شده است. اطراف این زیارتگاه سابق بر این گورستان بود که امروزه به خارج شهر منتقل شده است و ازنظر سبک معماری در این ناحیه بی‌نظیر است.

پایان پیام/693


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان