پرونده قضایی برای آفرود سواران متخلف در آران و بیدگل تشکیل شد


پرونده  قضایی برای آفرود سواران متخلف در آران و بیدگل تشکیل شد

اصفهان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: پرونده قضایی برای آفرودسواران متخلفی که چندی پیش در کویر مرنجاب با خودرو به تعقیب یک راس کل وحشی پرداخته و سبب مرگ این حیوان شده بودند در آران و بیدل تشکیل شد.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست اصفهان روز یکشنبه به نقل از ایرج حشمتی اعلام کرد: در پی انتشار فیلم کوتاه تلف شدن یک راس کل وحشی بر اثر تعقیب آفرود سواران در مناطق کویری شمال استان پیگیری هایی در این زمینه انجام شد و سرانجام آفرود سواران متخلف پس از شناسایی، به اداره حفاظت محیط زیست آران و بیدگل مراجعه کردند و برای آنان پرونده تشکیل شد.

وی اضافه کرد: از این افراد با استناد به قوانین جاری ؛ جریمه تلف شدن یک راس کل وحشی معادل ۲۵۰ میلیون ریال به عنوان ضرر و زیان به حساب دولت اخذ شد و ضمن انجام مراحل بازپرسی، پرونده آنان برای ارسال به مرجع قضایی تکمیل شد.

حشمتی افزود: تخلف در نزدیکی منطقه حفاظت شده یخاب در استان اصفهان صورت گرفته بود و زمینه ساز چنین تخلفاتی انجام گردشگری های ناهمسو با محیط زیست است.

وی گفت: با توجه به اینکه این کل وحشی بر اثر استرس و هراس ناشی از تعقیب خودرو، جان خود را از دست داد و علت اصلی بروز چنین تخلفاتی ناآگاهی است؛ چنانچه با همکاری فرابخش محیط زیست؛ امکان توسعه و ترویج فرهنگ زیست محیطی در بحش های مختلف جامعه فراهم شود؛ می توان امیدوار بود که از بروز این گونه وقایع تلخ پیشگیری کنیم.

« پناهگاه حیات وحش یخاب یک گستره حفاظت‌شده در منطقه ابوزیدآباد ، شهرستان آران و بیدگل در شمال استان اصفهان است».

کلیپی اواخر هفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی از تعقیب یک کل وحشی توسط آفرود سواران در منطقه گردشگری و حفاظت شده یخاب منتشر شد.

این حیوان وحشی حدس زده می‌شود در فصل جفتگیری از ارتفاعات به پایین آمده و در مسیر یک دستگاه خودروی دو دیفرانسیل آفرود ( بیراهه نورد ) قرار گرفته بود و بر اساس آنچه در فیلم دیده می‌شود سرنشینان خودرو برای تفریح بر روی رملزارهای کویر مرنجاب حیوان در حال فرار را تا زمان خستگی کامل و از پا درآمدن تعقیب کرده اند.

انتشار این کلیپ که به وسیله سرنشینان متخلف خودروی آفرود گرفته و در فضای مجازی منتشر بود، سبب اعتراض شمار زیادی از طرفداران محیط زیست شد و آنان خواهان ساماندهی ورود گردشگران به مناطق طبیعی و ممانعت از ورود خودروهای آفرود به این مناطق شدند.

کارشناسان بر این باورند که ورود بی ضابطه خودروهای آفرود یا بیراهه نورد به مناطق کویری و شنزارهای کشور به تخریب پوشش گیاهی ،نابودی زیستگاه وحوش و جانواران و برهم خوردن اکوسیستم این مناطق منجر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)