مشکل پسماندهای خانگی در طبیعت و روستاهای نوبران ساوه


مشکل پسماندهای خانگی در طبیعت و روستاهای نوبران ساوه

ساوه - ایرنا - آلوده شدن طبیعت، رودخانه های فصلی و اراضی مسیر اتوبان ساوه به همدان و نیز روستاهای واقع در محدوده جاده قدیمی نوبران به رزن با کیسه های نایلونی و زباله سیمایی ناخوشایند ایجاد کرده که گلایه اهالی و دوست داران محیط زیست را سبب شده است.

به گزارش ایرنا، توقف خودروهای عبوری و کامیون در پارکینگ های اتوبان ساوه به همدان و رها کردن پسماندهای زباله از سوی رهگذران در حاشیه این مسیر یکی از اصلی ترین دلایل آلودگی طبیعت منطقه با کیسه های نایلونی و انواع زباله است.

علاوه بر این در مسیر قدیم نوبران به رزن نیز حاشیه جاده و اراضی اطراف نیز همین وضعیت را دارد اما نوع آلایندگی محیط زیست و طبیعت در این مسیر با آزادراه ساوه به همدان متفاوت است.

حدود ۲۵ تا ۳۰ روستا در این مسیر قرار دارند و در تصمیمی که قبلا اتحاذ شده، برای هر یک از این آبادی ها یک محل برای تجمیع پسماندهای خانگی و زباله تعبیه شده است که کیفیت یک سایت استاندارد دفن پسماند را ندارد و زباله های تجمیعی ساکنان روستاها در هر محل به واسطه بادخیز بودن منطقه و همچنین پاره شدن کیسه ها توسط سگ های ولگرد به سرعت در دامان طبیعت پخش می شود.

این مساله سبب شده که وضعیت محیط زیست حد فاصل نوبران به سمت استان همدان و شهرستان رزن نیز سیما و منظر جالبی نداشته باشد و در همین رابطه یکی از دهیاران روستاهای بخش نوبران که دغدغه زیست محیطی دارد، در ارتباط با ایرنا خواستار رسیدگی مسئولان برای اتخاذ تصمیمی مناسب و نظم و نسق دادن به کیفیت جمع آوری و دفن پسماندهای خانگی روستاهای مذکور شد.

جمع آوری بی فایده زباله ها و آلودگی محیط زیست

دهیار روستای «مقصودآباد» بخش نوبران در این خصوص به ایرنا، ‌ گفت: مهمترین مشکل روستاهای این منطقه در زمینه نحوه جمع آوری و دفن پسماندهای خانگی است.

«حمید شریعت» اظهار داشت:‌ در اکثر روستاهای این منطقه محل مناسبی برای دفن پسماندهای خانگی وجود ندارد و همین مساله سبب افزایش آلودگی منطقه شده است زیرا جایگاههایی که برای این منظور تعبیه شده، مناسب نیست و به جای اینکه پسماند همه روستاها در یک نقطه خاص تجمیع شود به صورت تفکیکی برای هر روستا محلی را برای دپوی زباله های خانگی در نظر گرفته اند.

وی ادامه داد:‌ زباله و پسماندهای خانگی برخی از روستاها به دلیل اینکه مکان مناسبی برای این منظور وجود ندارد، با وزش باد در طبیعت پخش می شود که منظری ناخوشایند از حیث آلودگی محیط زیست و اراضی اطراف ایجاد کرده است.

دهیار روستای مقصودآباد گفت: اغلب مکان های در نظر گرفته شده برای تجمیع پسماندهای خانگی روستاهای منطقه در مسیر وزش باد قرار دارد و علاوه بر آنکه بوی تعفن زباله ساکنان را آزار می دهد، ‌ به دلیل سبک بودن کیسه های نایلونی و سایر زباله ها توسط باد در مزارع اطراف و حواشی مسیر پخش می شود.

وی همچنین قرار گرفتن جایگاههای دفن پسماند خانگی روستاهای حد فاصل بخش نوبران به سمت رزن همدان را در مسیر قنوات و رودخانه های فصلی یکی دیگر از مشکلات شیوه کنونی جمع آوری برشمرد و افزود:‌ با بارش باران و راه افتادن جریان آب در بستر این نهرها زباله ها به درون روستاها هدایت می شوند یا اینکه شیرابه آنها با نفوذ در دل زمین باعث آلودگی منابع آبی زیرزمینی می شوند که سلامت ساکنان را تهدید می کند.

شریعت گفت: زباله ها نیز از مبداء تفکیک نمی شوند و هر نوع زباله اعم از خشک و غیرخشک به یک شیوه واحد جمع آوری و در مکانی که مشخص شده، ‌ تجمیع می شوند و کار جمع آوری نیز از سوی دهیاری ها بر اساس قراردادی که با شرکت های پیمانکار منعقد شده است انجام می شود.

وی گفت: روستای مقصود آباد با حدود ۲۸۰ نفر جمعیت به دلیل اقلیم مشخص جایگاه مناسبی برای دفن پسماند ندارد و شیوه کنونی جمع آوری و رهاسازی در بیابان هم چاره ساز نیست و فقط به آلودگی محیط زیست، مزارع و رودخانه ها منجر می شود.

دهیار روستای مقصودآباد پیشنهاد کرد که برای حدود ۱۲ روستای منطقه که در فاصله ای حدود ۲۵ کیلومتر از هم و در یک راستا واقع شده اند، ‌یک سایت استاندارد و مناسب ایجاد شود تا به صورت یکجا پسماندها جمع آوری و شیوه های امحاء نیز به صورت یکسان باشد تا زباله ها دوباره به دامان طبیعت بازنگردند.

شریعت اظهار داشت: پیش تر قرار بر این بود که در شهر نوبران سایتی برای تجمیع زباله های روستاها ایجاد شود و با شیوه سوزاندن یا دفن، خطر آنها را از بین ببرند اما این اقدام در حد حرف و کلام باقی ماند و عملیاتی نشد.

وی تاکید کرد: جایگاههای کنونی ویژه تجمیع پسماندها برای هر روستا در متراژهای ۲۰۰ تا ۳۰۰ مترمربعی ایجاد شده که در چند سال آینده پُر خواهند شد زیرا دفن یا سوزاندن زباله ها در این اماکن انجام نمی شود و همین مساله برای سلامت ساکنان روستاها در سالهای بعد به یک خطر و تهدید تبدیل خواهد شد.

وی گفت:هرچند جمع آوری پسماندهای خانگی در اصل وظیفه دهیار است و به صورت متعارف انجام می شود اما مشکل در مرحله بعد از جمع آوری است که راهبرد مشخصی برای دفن یا سوزاندن زباله ها و ممانعت از بازگشت آنها به چرخه طبیعت و آلوده سازی محیط زیست وجود ندارد و سایت های کنونی هم محلی برای جمیع سگ های ولگرد و حشرات موذی شده است.

ایجاد یک ایستگاه موقت جمع آوری پسماندهای روستایی در دستور کار است

بخشدار نوبران نیز در این رابطه به ایرنا، گفت: قرار است در نقطه ای میان روستاهای «اکبرآباد قوشچی» و «علی درزی» در فاصله ۲ کیلومتری به سمت اتوبان ساوه به همدان، یک ایستگاه موقت برای جمع آوری پسماندهای خانگی روستاهای منطقه ایجاد شود.

«یوسف حیدری» افزود: این مکان برای جمع آوری پسماندهای خانگی کل بخش نوبران پیش بینی شده است تا ابتدا به عنوان یک محل انتقال موقت در نظر گرفته شود و سپس تدابیر لازم برای رفع مشکل به صورت همیشگی اتخاذ شود.

مشکل پسماندهای خانگی در طبیعت و روستاهای نوبران ساوه نمایی از تجمیع زباله در حاشیه آزادراه ساوه به همدان

بخشدار نوبران گفت: شهرداری غرق آباد مامور اجرای این پروژه تعیین شده و قرار است با بودجه ای که بابت اجرا در اختیارش گذاشته می شود نسبت به راه اندازی سایت مذکور اقدام کند.

حیدری گفت:‌ مشکلی که اکنون برای راه اندازی این ایستگاه موقت جمع آوری پسماندهای خانگی روستاهای بخش نوبران پیش آمده، وجود چند معارض برای زمین محل احداث است.

به گفته او رایزنی با معارضین زمین از سوی شهرداری غرق آباد در حال پیگیری است و به محض اینکه مشکل حل شد، این سایت به عنوان ایستگاه موقت انتقال پسماندهای خانگی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی اظهار داشت:‌ زباله و پسماندهای تجمیع شده در این ایستگاه موقت قرار است برای تفکیک و بازیابی به سایت پسماند شهرداری ساوه منتقل شود و بدین ترتیب کمک شایانی به جمع آوری و امحای زباله های روستایی در این بخش می شود و امیدواریم با این کار از آلودگی هرچه بیشتر طبیعت منطقه و اراضی مجاور اتوبان ساوه به همدان و همچنین مزارع و رودخانه های فصلی اطراف روستاها جلوگیری شود.

شهرستان ساوه دارای چهار شهر و ۲ بخش مرکزی و نوبران است که در مجموع حدود ۲۳۰ روستا را شامل می شود.




ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟