اینجا حاصل هر جمعی کم می‎‌شود


اینجا حاصل هر جمعی کم می‎‌شود

زنجان - ایرنا - اعمال محدودیت‌های کرونایی 2 هفته‌ای در کشور آغاز شده و مشاهدات عینی نیز بیانگر آن است که اغلب مردم و صنوف با تصمیم ستاد ملی کرونا همگام شده‌اند اما به گفته دست اندرکاران این اقدام تنها گوشه‌ای از مدیریت کرونا بوده و قطع زنجیره انتقال تنها با همراهی مستمر عموم امکانپذیر است.

بیش از ۹ ماه از ورود ویروس منحوس کرونا به کشورمان سپری می شود و حال که در آخرین ماه فصل خزان سال داریم، برف و باران میهمان بسیاری از استانهای سردسیر کشور شده است اما این ویروس مخوف و آزار دهنده نه تنها دست بردار نیست بلکه به گفته متخصصان در روزهای سرد سال وحشی‌تر و شیوع آن چند برابر فصول بهار و تابستان شده و حاصل هر جمعی را ناباورانه کم می کند.

بر همین اساس ستاد ملی مقابله با کرونا اقدامات مختلفی را برای مدیریت بهینه این بیماری البته با همکاری مردم در نظر گرفت و چهار دسته شغل برای اعمال این دوره از محدودیت‌ها تعریف کرد که بر اساس آن فقط فعالان در مشاغل دسته اول می‌توانند در این ۲ هفته به کار خود ادامه دهند و بقیه صنوف حق فعالیت در این بازه زمانی را نخواهند داشت.

خبرنگار ایرنا نیز برای تهیه گزارش درباره چگونگی اجرای این مصوبه به محله‌های مرکزی شهر سری زد، هر چند به نظر می‌رسد به غیر از مشاغل ضروری گروه یک، بقیه اصناف تعطیل است، اما اندک مواردی هم برخی مغازه‌داران از این تصمیم سرپیچی کرده‌ و به کار و کسب‌شان با وجود این محدویت‌ها مشغول‌ شدند.

اینجا چهارراه سعدی هسته مرکزی شهرزنجان است، جایی که پیش از روزهای کرونایی روزانه شاهد ترافیک گسترده خودروها و رفت و آمد شهروندان بود اما با شیوع کرونا و اجرای محدودیت ها تمام واحدهای صنفی مشمول کرکره های خود را پایین کشیده و فقط مشاغل ضروری از قبیل داروخانه ها و فروشگاه‌ها خدمات رسانی می کنند.

کمی بالاتر از چهارراه انقلاب شهر زنجان که مکانی نام آشنا برای برگزاری مراسم های ملی و مذهبی مختلف است نیز غریبانه روزهای آرامی را سپری می کند و با اجرای محدودیت ها از شلوغی و ترافیک خبری نیست، آنطرف میدان به طرف سعدی جنوبی فعالیت میوه فروشی و سبزی فروشی ها نمود دارد که شهروندان زنجانی به ویژه در ساعات منتهی به منع تردد شهری، با عجله در حال خرید مایحتاج روزمره خود هستند.

بازار زنجان نیز که عنوان طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران را یدک می کشد شاید از زمان ساخت آن از دوره قاجار تاکنون چنان خلوتی را به خود ندیده باشد ، بازاری که مهم ترین مکان تجاری زنجان است و با وجود راه اندازی پاساژها و مراکز خرید مدرن و پیشرفته هنوز کاربری و اهمیت خود را در بافت قدیمی شهر از دست نداده است بزرگی این بازار و وجود راسته ها، سراها، کاروانسراها و مساجد متعدد در آن به خوبی نشان می دهد که این محل در طول سالیان چقدر فعال و پویا بوده است.

صاحبان صنوف مختلف این مکان تاریخی نیز طی برهه های مختلف تاریخی همواره در رونق اقتصادی و گردش چرخ های این بخش نقش آفرین بوده اند و همه روزه و حتی در روزهای کرونایی حضور شهروندان برای خرید نیازهای روزمره کم و بیش چشمگیر بود، اما اکنون با اجرای محدودیت های کرونایی به خوابی پریشان و ناخواسته فرو رفته است.

در ۲ طرف پیاده راه سبزه میدان شهر زنجان نیز تنها مشاغل ضروری، بانک ها، داروخانه ها و عطاری ها فعال هستند.

هر چند مشاهدات عینی از همکاری اغلب اصناف در اجرای این طرح حکایت دارد اما نکته قابل توجه شلوغی برخی خیابان‌ها به ویژه در عصرگاه و ساعات منتهی به منع ترد شهری است که گویای بی توجهی برخی از مردم دارد که این موضوع به طور معنا داری در مناطق هسته مرکزی شهر خود نمایی می کند.

قبولی ۸۵ درصدی اصناف در اجرای محدودیت های کرونایی

فرماندار زنجان در این خصوص با بیان اینکه با آغاز اجرای محدودیت های کرونایی قاطبه اصناف زنجانی معادل ۸۵ درصد همکاری کرده اند می گوید: متاسفانه ۱۵ درصد اصناف در برخی نقاط شهر همکاری نکردند که چنین شرایطی دستیابی به اهداف اعمال محدودیت ها را با ناممکن می کند.

رضا عسگری می افزاید: بر این اساس در صورتیکه مشاغل غیر ضرور نیز همکاری لازم در اجرای این طرح را نداشته باشند و نسبت به بازگشایی واحد خود اقدام کنند برخورد و مجازات هایی از قبیل ابطال پروانه فعالیت، تشکیل پرونده قضایی و سپس اعلام جرم در انتظار آنها خواهد بود.

این مسؤل تاکید می کند: بی توجهی برخی اصناف به اجرای محدودیت ها، تعطیلی سایر صنوف را نیز با مشکل جدی مواجه می کند و بر این مبنا و در راستای نظارت های بیشتر تیم های بازرسی از کارشناسان مرکز بهداشت، نیروی انتظامی و سازمان صمت تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه بازرسی ها از دوم آذر درمناطق مختلف شهر نمود بیشتری یافته است، اضافه می کند: بازدیدهای میدانی روزهای اول در شهر نشان می دهد اصناف هسته مرکزی شهر به ویژه بازایان، مراکز تجاری در اجرای بهینه این طرح مشارکت فعالانه ای داشتند و در واقع نسبت به تعطیلی اقدام کردند اما متاسفانه در برخی محلات و حاشیه شهر این مهم چندان ملموس نبود.

عسگری اظهار می کند: همکاری و احساس مسوولیت مردم شرط مهم و اساسی برای کاهش شیوع کرونا بوده و سرپیچی و تخطی از این امر می تواند مشکلاتی را ایجاد کند و بر این مبنا انتظار بر این است عموم مردم و صاحبان مغازه ها در اجرای محدودیت های ۲ هفته همکاری بهتری داشته باشند تا مجبور به برخوردهای قانونی نباشیم.

وی یاد آوری می کند: با توجه به محدودیت فعالیت مشاغل غیرضرور از شهروندان زنجانی درخواست می شود، در صورت مشاهده تخلفات، موارد به را سامانه ۱۹۰ مرکز دریافت و پاسخگویی به شکایات مردمی بهداشت، سلامت محیط و کار اطلاع دهند که دست اندرکاران امر در این خصوص اقدامات لازم را انجام می دهند.

فرماندار شهرستان زنجان ادامه می دهد: پایش ها بیانگر آن است که حدود ۹۰ درصد مردم در سطح شهر به ویژه در هسته مرکزی شهر از ماسک استفاده می کنند ولی همچنان برخی افراد نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی بی تفاوت هستند و متاسفانه همین تعداد کم منشاء گسترش بیماری و آسیب به دیگران می شوند.

عسگری با بیان اینکه در شهرستان زنجان همچنان شاهد افزایش روند ابتلا به کرونا هستیم می افزاید: طی چند هفته اخیر میزان مراجعات سرپایی به مراکز ۱۶ ساعته، سه برابر شده است.

وی با بیان اینکه اولویت در مراکز بهداشتی و درمانی نیز شناسایی بیشتر مبتلایان است، خاطرنشان می کند: در این راستا میزان تست های تشخیصی افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

رییس اتاق اصناف زنجان نیز با اشاره به اینکه قبل از اجرای این طرح جلسات متعددی با مدیران پاژساژها، کسبه، اتحادیه ها و مجتمع های بزرگ برگزار شده است، ادامه می دهد: در این ارتباط گروههای هدف نسبت به اجرای بهینه این طرح توجیه شدند تا در اجرای آن مشکلی نداشته باشیم.

سید محمود موسوی می افزاید: طبق پیش بینی ها اصناف زنجانی با آغاز اجرای این طرح همکاری رضایت بخشی داشته اند تا جایی که در مجموع ۸۰ درصد اصناف بدون تحکم، نسبت به تعطیلی واحدهای خود اقدام کردند که این مهم در هسته مرکزی شهر بیش از این رقم را شامل می شود.

وی اضافه می کند: متاسفانه این محدودیت ها در دیگر مناطق شهر به خصوص مناطق حاشیه ای آنگونه که باید و شاید پررنگ نبود و بر این مبنا گشت های بازرسی مشترک نسبت به بازدیدها اقدام کرده اند که در صورت فعالیت واحدهای صنفی مشاغل غیرضرور، مرحله اول اخطار شفاهی و سپس اخطار کتبی داده شده و در نهایت پلمب می شوند.

این مسؤول اظهار می کند: بنابراین به دستور دادستانی در صورت تخطی واحدهای صنفی غیرمشمول این طرح در مدت ۱۵ روزه، برخورد قانونی انجام خواهد شد، تا جایی که حتی پس از این مدت نیز امکان فعالیت نخواهند داشت و فرآیندها بسیار سخت خواهد بود.

موسوی خاطر نشان می کند: به این مهم باید توجه داشت فعالیت مشاغل غیرضرور خود عاملی در انتشار ویروس کرونا به سایرین محسوب می شود و بر این مبنا مشارکت فعالانه این قشر و سایرین می تواند چشم انداز بهتری را در کاهش شیوع بیماری به دنبال داشته باشد.

وی یادآوری می کند: با توجه به مشکلات اقتصادی کنونی اغلب اهالی کسبه و اصناف زنجانی در اجرای طرح پیشگام شده اند که امیدواریم این مهم در روزهای آینده نیز نمود بیشتری داشته باشد.

محدودیت‌های ۲ هفته‌ای‌ کرونایی به معنا بازگشت به وضعیت خوب نیست

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در این ارتباط اظهار می کند: اعمال محدودیت‌های کرونایی برای تبدیل رنگ شهرهای قرمز، زرد و نارنجی کرونا به سفید است و مدت ۲ هفته‌ای برای این منظور کافی نیست، اما این محدودیت‌ها و همکاری مردم در تحقق برنامه‌های ترسیم شده نقش اساسی دارد.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به وضعیت کرونایی استان خاطرنشان می کند: هم اکنون درگیر اوج گرفتن بیماری کرونا در موج سوم هستیم هر چند طی چند روز گذشته روند رشد بیماری با نوساناتی یک سیر پایداری را طی می کند اما این مهم به معنای کاهش بیماری نیست.

وی اضافه می کند: اقدامات انجام گرفته در راستای محدودیت های جدید برای مناطق دارای وضعیت مختلف کرونایی اثرات خود را خواهد داشت و تجربه نیز نشان داده است این محدودیت ها قرار گرفتن عموم مردم را معرض ویروس و ابتلا به این بیماری کاهش می دهد.

این مسؤول تاکید می کند: اثر روانی محدودیت های کرونایی بسیار چشمگیر است و از طرفی، جدی گرفتن بیماری و رعایت پروتکل ها در کاهش روند بیماری نیز بسیار اثر گذار خواهد بود.

قزلباش با اشاره به نظارت‌های جدی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف استان ابراز امیدواری می کند، با توجه به گستره وسیع مشاغل در استان، با همکاری بسیج استان و اصناف نظارت‌های موجود در این بخش بیش از گذشته انجام شود.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان در زمان حاضر ۶۴۵ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۴۵ مورد مثبت روز گذشته استان را شامل می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری