همکاری بچه‌های مسجد در توزیع بسته‌های معیشتی/ برگزاری برنامه‌های مذهبی در بوستان نوفل لوشاتو


همکاری بچه‌های مسجد در توزیع بسته‌های معیشتی/ برگزاری برنامه‌های مذهبی در بوستان نوفل لوشاتو

حجت‌الاسلام والمسلمین مقدس‌نیان گفت: کانون فرهنگی هنری مسجد جامع الزهرا(س) در تحقق فرمایش رهبر انقلاب درباره کمک مومنانه و همچنین در زمینه برگزاری برنامه‌های تبلیغی این مسجد مشارکت بالایی دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: فعالیت کانون فرهنگی هنری و پایگاه بسیج خواهران در مقابله با شیوع ویروس کرونا و انجام کمک مومنانه در بستر مساجد بسیار پررنگ است که این گروه در برخی از مساجد به صورت وسیع تری فعالیت های خود را انجام می دهد. یکی از مساجد بسیار فعال در این زمینه مسجد جامع الزهرا (س) (واقع در تهران، بلوار دلاوران، خیابان تکاوران، خیابان 30 متری اول اوقاف) است.

خبرنگار ما به منظور اطلاع از فعالیت های کانون فرهنگی هنری و پایگاه بسیج خواهران در مسجد جامع الزهرا (س) در این حوزه ها، گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین «سید محمد مقدس نیان»، امام جماعت این مسجد داشته که مشروح آن در ادامه می آید:

کانون فرهنگی هنری مسجد جامع الزهرا (س) در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا چه فعالیت هایی انجام داده است؟

کانون فرهنگی هنری مسجد جامع الزهرا (س) با مدیریت محمدرضا احمدی نژاد، در کنار پایگاه های بسیج خواهران با فرماندهی نسرین کرمی و برادران به فرماندهی حیدر روزگاری و کارگروه اجتماعی با مسئولیت حسین امانی در مقابله با شیوع ویروس کرونا بسیار فعال است. اولین اقدام این نهادها ضد عفونی کردن مستمر این مسجد و محله تکاوران در بلوار دلاوران بود که همچنان نیز ادامه دارد. اقدام بعدی، خریداری یک تانکر بزرگ به منظور راحت کردن کار نمازگزاران مسجد جامع الزهرا (س) و اهالی محله تکاوران برای تامین مواد ضد عفونی کننده مورد نیازشان بود. توزیع ماسک میان نمازگزاران و تمام ساکنان محله تکاوران کار دیگر کانون فرهنگی هنری و سایر نهادهای این مسجد است به طوری هیچ فردی در این محله بدون ماسک رفت و آمد نمی کند. خواهران مسجد جامع الزهرا (س) به منظور تامین ماسک مورد نیاز نمازگزاران و مردم محله و همچنین نیازمندان اقدام به راه اندازی کارگاه خیاطی در فضای پایگاه مقاومت بسیج کردند که بیش از 15 هزار ماسک طی چند ماه در این کارگاه تولید شد.

کمک مومنانه همسو با فرمایش مقام معظم رهبری درباره رزمایش مواسات و همدلی از سوی مسجدی ها با جدیت دنبال می شود. کانون فرهنگی هنری مسجد جامع الزهرا (س) در این زمینه چه کارهایی انجام داده است؟

همه فعالیت ها در حوزه های مختلف در مسجد جامع الزهرا (س) کاملا منظم و دقیقا مشخص است که هر مجموعه و نهادی چه وظایفی بر عهده دارد. کارگروه اجتماعی این مسجد نیز وظیفه هماهنگی میان هیئت امنا، پایگاه های بسیج و کانون فرهنگی هنری و خیران برای جذب کمک های مردمی و تحویل برخی اقلام از سوی سپاه و ناحیه بسیج منطقه دلاوران را بر عهده دارد. اما نهادی که به صورت دقیق کار توزیع سبدهای کالا را بر عهده دارد کانون فرهنگی هنری است که جوانان آن بسیار در این زمینه خوب و دقیق عمل کرده اند. تاکنون اهالی مسجد جامع الزهرا(س) در چند نوبت و هر بار بسته ارزاق را میان 100 خانواده توزیع کردند که ارزش هر بسته، ۳۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان بود. کار دیگر کارگروه اجتماعی مسجد جامع الزهرا (س) ارائه کمک نقدی به 50 خانوار در دوره کرونا بود. البته این گونه کمک ها قبل از شیوع این ویروس نیز از سوی اهالی مسجد جامع الزهرا (س) صورت می گرفت.

میزان مشارکت کانون فرهنگی هنری مسجد در برگزاری برنامه های مختلف از نماز جماعت تا مجالس مذهبی در مسجد جامع الزهرا (س) چقدر است؟

نماز جماعت و مجالس در مناسبت های مذهبی و انقلابی با استناد به پنج اصل در مسجد جامع الزهرا (س) برگزار می شود. این اصول عبارتند از: داشتن سقفی بلند زیرا سقف شبستان این مسجد، حدود هشت متر است. شبستان زنانه این مسجد تطعیل شد و بخشی از شبستان برادران به این کار اختصاص یافت. رعایت فاصله اجتماعی، لزوم استفاده از ماسک و مواد ضد عفونی کننده و برخورد با کسانی که نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند. در چند مناسبت همچون اربعین و عرفه، برنامه های این مسجد با فعالیت کانون فرهنگی هنری و بسیج در بوستان نوفل لوشاتو برگزار شد.

سایر فعالیت های برجسته مسجد جامع الزهرا (س) به ویژه در حوزه قرآنی را بیان کنید.

مسجد جامع الزهرا (س) در گذشته کتابخانه ای وسیع در دو طبقه داشت که 150 مترمربع آن به خواهران و 150 مترمربع به برادران اختصاص داشت ولی به دلیل عدم استقبال و مشاهده یکی دو مورد بی نظمی، این کتابخانه تعطیل و به دو مرکز قرآنی -پیش دبستانی قرآنی و مهد قرآن- تبدیل شد. گاهی شاهد بودم که مادرانی که حجاب شان با موازین شرعی هماهنگی نداشت نیز فرزندان شان را در این مراکز ثبت نام کردند که نشان دهنده اثربخش بودن کار ما در تاسیس این مراکز است.

کار مهم دیگر ما در این حوزه، برگزاری جلسات تفسیر ترتیبی قرآنی در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه است که البته با شیوع ویروس کرونا تعطیل شد ولی قبل از آن به جزء هشتم قرآن رسیده بودیم. آموزش تخصصی قرآن نیز روزهای یکشنبه با تدریس استاد فربین در مسجد جامع الزهرا (س) برگزار می شد که این کلاس نیز با شیوع ویروس کرونا متاسفانه تعطیل شده است.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند/ 26 همت بدهی بیمه‌ها