معاون استاندار: 30 نقطه حاشیه‌نشین در کرمان شناسایی شد


معاون استاندار: 30 نقطه حاشیه‌نشین در کرمان شناسایی شد

کرمان- ایرنا- معاون امور عمرانی استانداری کرمان گفت: 30نقطه حاشیه‌نشین در 15 منطقه شهری کرمان شناسایی شده که برای رفع معضل حاشیه نشینی در این نقاط باید برای هر منطقه به تناسب شرایط آن برنامه‌ریزی و اقدام کرد.

به گزارش ایرنا، سید مصطفی آیت اللهی موسوی شامگاه دوشنبه در گفت و گوی ویژه خبری افزود: موضوع حاشیهنشینی تنها مربوط به ایران و کرمان نیست و در تمامی کشورها نمونه‌های آن قابل مشاهده است.

وی اظهار داشت: جاذبه های کاذب موجود در حاشیه شهرها و عدم امکان ادامه سکونت روستاییان در روستاها موجب میشود که افراد ساکن در مناطق روستایی به دلایلی از جمله خشکسالی مهاجرت کرده و در اطراف شهرها ساکن شده و شغل های کاذب موجود در این مناطق را دنبال کنند.

معاون عمرانی استانداری کرمان یادآور شد: افراد حاشیهنشین مجبور می‌شوند اراضی ملی تصرف شده توسط افراد سودجو را خریداری کرده و در آنها ساکن شوند و بر این اساس معضل حاشیه نشینی ایجاد می شود.

آیت اللهی موسوی با اشاره به این مطلب که موضوع حاشیه نشینی در تمام سطح استان کرمان قابل مشاهده است، عنوان کرد: هیچ یک از نقاط شرایط یکسانی ندارند و نوع برخورد با آنها باید متناسب با شرایط موجود منطقه انجام شود.

وی یادآور شد: از سال ۹۱ و با پیگیری شورای تامین استان کارگروه مبارزه با حاشیه نشینی و تصرف اراضی دولتی و نیز جلوگیری از تغییر کاربری اراضی تشکیل شد و برنامه های خوبی نیز توسط این کارگروه انجام گرفت.

معاون استاندار کرمان در ادامه به توافق مابین استانداری کرمان و دادگستری کل استان به منظور تدوین و اجرای طرح جامع مبارزه با حاشیه نشینی اشاره کرد و افزود: در راستای این طرح اقدامات خوبی از سوی دادگستری استان در منطقه شهرک صنعتی به عنوان پایلوت اجرای طرح های ساماندهی حاشیه نشینی اجرا شده است.

آیت اللهی موسوی یادآور شد: طرح کمربند سبز به عنوان طرح محدود و محصور کننده ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر کرمان از سال ۹۰ کلید خورده و در قالب سه فاز باید اجرایی می‌شده است.

وی به اجرای فاز اول طرح کمربند سبز اشاره و بیان کرد: فاز دوم این طرح از سمت شرق جاده جوپار تا هفت باغ و فاز سوم این طرح رینگ شمالی شهر را شامل می شد و عرض آن ۵۰ متر بود که تاکنون اجرایی نشده است.

معاون استاندار کرمان ادامه داد: شهرداری و گروه های جهادی به موضوع ایجاد کمربند سبز وارد شده اند و برنامه هایی در این زمینه دارند.

آیت اللهی موسوی با اشاره به اینکه بخشی از پدیده حاشیه نشینی به عدم آگاهی افراد برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: حاشیه‌نشینان در حالی از برق بدون رعایت مسائل ایمنی استفاده می کنند و یا حتی از لوله اصلی گاز با شیلنگ گاز گرفتند که شهروندان قانونی شهر با رعایت تمام مسائل قانونی و پرداخت عوارض انشعابات مجاز را دریافت می کنند.

وی بر لزوم پشتیبانی شورای تامین استان از اجرای طرح های ساماندهی حاشیه نشینی به مانند سنوات گذشته تاکید کرد و گفت: بر اساس توافق استاندار سابق و رئیس کل دادگستری استان کرمان موضوع ساماندهی حاشیه نشینی در دست پیگیری است.

معاون استاندار کرمان با اشاره به تاکیدات موجود برای انتقال کوره های آهک پزی از شهرک صنعتی، عنوان کرد: در قالب چندین جلسه تخصصی مکان مناسبی در دشت زحمتکشان برای انتقال این کوره‌ها در نظر گرفته شده که باید برای ۱۵ روز آینده به محل جدید خود منتقل شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی