دلایل بیماری‌های تنفسی با شروع بارش‌های پاییزی / اقداماتی برای پیشگیری


دلایل بیماری‌های تنفسی با شروع بارش‌های پاییزی / اقداماتی برای پیشگیری

یک پزشک فوق تخصص آسم و آلرژی دلایل ایجاد بیماری‌های تنفسی با شروع بارش‌های پاییزی را توضیح داد و اقداماتی برای شرایط بروز تنگی نفس توصیه کرد.

دلایل بیماری‌های تنفسی با شروع بارش‌های پاییزی / اقداماتی برای پیشگیری

به گزارش ایکنا از خوزستان، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز روز گذشته‌ در اطلاعیه‌ای نسبت به بروز آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پر جمعیت خوزستان هشدار داد. این شرایط از 21 تا 25 آذر پایدار خواهد بود. در این اطلاعیه به منظور حفظ سلامت و بهداشت عمومی، توصیه‌های بهداشتی و خودمراقبتی در مواجهه با شرایط اضطرار آلودگی هوا به مردم ارائه شده است. متن زیر گفت‌وگوی ایکنای خوزستان با پزشک فوق تخصص آسم و آلرژی درباره دلایل وقوع بیماری‌های تنفسی در استان و راه‌های پیشگیری از آن است.

مهدی ترابی‌زاده، فوق تخصص آسم و آلرژی و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره دلیل ایجاد بیماری‌های تنفسی با شروع بارش‌های پاییزی در برخی از شهروندان گفت: دلیل این اتفاق به طور قطعی مشخص نشده است. از آنجایی که گزارش‌های این اتفاق در سراسر دنیا تاکنون محدود به چند کشور از قبیل استرالیا‏، انگلستان، ایتالیا، آمریکا، ایران کویت و عربستان سعودی بوده است، لذا اطلاعات محدودی در این زمینه وجود دارد، اما آنچه که تاکنون مطرح شده این است که ترکیبی از گرده‌های موجود در هوا(اصطلاحاً در روزهای پر از گرده) و رعدوبرق، شرایط خاصی را باعث می‌شود؛ به این ترتیب که دانه‌های گرده به صورت طوفان به ابرها کشیده می‌شوند، این دانه‌های گرده، آب را جذب می‌کنند، متورم می‌شوند و می‌ترکند. ذرات حاوی آلرژن‌های گرده آزاد شده که می‌توانند با سایر عالم آلاینده‌های موجود در هوا به ریه ها وارد شوند.

وی ادامه داد: شرایط آب و هوایی می‌تواند این ذرات و ترکیبات ریز را در بادهای پیش از باران به سطح زمین و سپس در امتداد زمین پایین بیاورد و سبب واکنش راه‌های هوایی در بعضی از مردم شود که علایم آن می‌تواند به صورت تنگی نفس، تنگی قفسه سینه، سرفه مداوم و خس خس سینه هنگام تنفس باشد. به این اتفاق Thunderstorm Asthma یا آسم پس از طوفان می گویند.

ترابی‌زاده افزود: به طور خلاصه می‌توان گفت آسم پس از طوفان ترکیبی قوی از گرده و شرایط آب و هوایی است که می‌تواند علایم شدید آسم را در تعداد زیادی از افراد در مدت زمان کوتاه ایجاد کند. در همه مناطق ذکر شده به هنگام بروز این اتفاقات اورژانس‌های بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت فشار قرار می‌گیرند به طوری که قادر به ارائه خدمت به طور کامل نیستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از کسانی که در طغیان طوفان آسم، تحت تاثیر قرار گرفته‌اند ممکن است قبلا حمله آسم را تجربه نکرده باشند، افزود: مشخص شده است که ۹۵ درصد از کسانی که تحت تأثیر آسم به دنبال طوفان بوده‌اند سابقه تب یونجه یا رینیت آلرژیک داشتند، اما اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چه کسانی در معرض خطر هستند می‌توان چنین دسته بندی کرد:

یک: کسی که در حال حاضر آسم داشته باشد یا در گذشته شرح حالی از آسم داشته باشد.

دو: فردی که حساسیت فصلی(رینیت آلرژیک) داشته باشد.

سه: کسی که آسم تشخیص داده نشده یا بدون آگاهی از آن تحت تاثیر گرده قرار گرفته است.

این فوق تخصص آسم و آلرژی گفت: به هر حال به نظر می‌رسد این اتفاق در افرادی رخ می‌دهد که استعداد افزایش واکنش پذیری راه‌های هوایی را داشته باشند و هر ترتیب دلیل واحدی برای این اتفاق وجود ندارد، بلکه از بررسی اشتراک‌های مناطقی که این مسئله روی داده است می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که ترکیبی از استعداد افراد، طوفان، رعد و برق و آلاینده‌های هوا(صنعتی) روزهای پر از گرده به همراه هم سبب بروز آسم پس از طوفان Thunderstorm Asthma می‌شوند.

ترابی‌زاده در پاسخ به این سوال که در شرایط بروز تنگی نفس‏ چه اقداماتی باید انجام داد، گفت: مسلما بهترین راه برای حل این مشکل پیشگیری و البته درمان مناسب و به موقع است. اگر فردی مبتلا به آسم یا تب یونجه یا رینیت آلرژیک است، می‌تواند با مدیریت خوب آن و برنامه‌ریزی برای شرایط اضطراری خود را در برابر آسم ناشی از آن محافظت کند. حتما برای تشخیص و تهیه یک برنامه اقدام شخصی برای درمان آسم یا رینیت آلرژیک بایستی به پزشک خود مراجعه کند تا برنامه خود را به طور منظم با پزشک خود مرور کند. اینکه از چه داروهایی برای پیشگیری استفاده کند و نیز در زمان بروز علائم حاد چه اقداماتی انجام دهد حتماً باید توسط پزشک خود راهنمایی بگیرد.

این استاد دانشگاه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اقدام خاصی باید در منزل انجام داد تا از بروز این مشکلات پیشگیری کرد، گفت: همانطور که در سوال قبلی گفته شد هر فردی شرایط خاص خود را دارد که پزشک فرد با توجه به شرایط او راهکار مناسب را اتخاذ می‌کند. نسخه جامع و کاملی به طور واحد نمی‌توان پیچید، اما آنچه که برای عموم افراد مهم است شاید بتوان به این موارد اشاره کرد:

یک: بررسی وضعیت آب و هوا و پیش بینی چند روز آینده از اداره هواشناسی.

دو: حتماً داروها و اسپرهایی که پزشک توصیه کرده به همراه داشته باشید.

سه: در خانه اتومبیل بمانید، خصوصاً در هنگام وزش باد و رعد و برق قبل از باران.

چهار: اگر کولر گازی در منزل روشن است، آن را در وضعیت گردش هوای تازه قرار دهید.

پنج: اگرچه ماسک از این ذرات به طور کامل محافظت نمی‌کند ولی استفاده از ماسک‌های مناسب به هر حال توصیه می‌شود.

انتهای پیام

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس چهره واقعی و زیبای «هما، فهیمه و عاطفه بیاتی» سریال پایتخت !